تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠٩/١٢ |


تکريم ارباب رجوع و روان سازي کار مردم از وظايف حوزه فناوري اطلاعات ارتباطات شهرداري همدان

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری همدان

سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري همدان با بيان اينکه بودجه امسال سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري 2 ميليارد و 500 ميليون تومان است گفت: تکريم ارباب رجوع و روان سازي کار مردم از وظايف اين سازمان است.

رضا عسکري در جمع خبرنگاران با بيان اينکه بودجه شهرداري در سال جاري 2ميليارد و 500 ميليون تومان بوده است بيان کرد: برنامههاي اين سازمان در رابطه با سياستگذاري، تکريم ارباب رجوع، روان سازي کار مردم، برنامهريزي، نظارت و انجام بخشي از وظايف شهرداري در حوزه آي تي است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه با ارائه سامانه پرداخت الکترونيک به کاهش ترافيک، کاهش هزينه و زمان کمک شده است گفت: با اجراي سامانه پرداختهاي الکترونيکي در شهرداري و استفاده مردم از آن در چهار ماه نخست امسال بيش از 6 هزار سفر درونشهري حذف شد.

اين مسؤول تصريح کرد: افرادي که از سامانه شهرداري عوارض خود را پرداخت ميکنند از 10 درصد تخفيف برخوردار ميشوند.

وي درباره زيرمجموعههاي اين سازمان اظهار کرد: واحد توسعه و نگهداشت نرم افزار، واحد پشتيباني و نگهداري، واحد توليد و توسعه پورتال، واحد توسعه و نگهداشت شبکه، واحد آمار و اطلاعات، واحد سامانههاي اطلاعاتي جغرافيايي يا جي.آي.اس، واحد امور برنامهريزي يا طرح و برنامه از واحدهاي زيرمجموعه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري است.

عسکري تصريح کرد: روانسازي فرآيندها و سازوکار سازمان شهرداري به منظور ايجاد بستر مناسب و جلوگيري از ضايع شدن حقوق شهروندان از جمله ديگر وظايف اين سازمان است.

اين مسؤول با بيان اينکه سازمان فناوري اطلاعات شهرداري همواره سعي بر به روز بودن و استفاده از فناوريهاي نوين در شهر را دارد گفت: تهيه طرح جامع فناوري اطلاعات جزء وظايف اين سازمان است که هم اکنون در حال پيگيري آن هستيم و در سال آينده اجرا خواهد شد.

وي همچنين به توليد سامانه محاسبه برخط عوارض نوسازي نيز اشاره و بيان کرد: اين سامانه امسال از سوي اين سازمان توليد شده که شهروندان از طريق آن ميتوانند نسبت به محاسبه و پرداخت عوارض نوسازي ملک خود اقدام کنند.

عسکري توليد سامانه اعلام خودکار عوارض محاسباتي و معاملاتي املاک را از جمله اقدامات ديگر سازمان فناوري اطلاعات شهرداري عنوان کرد و گفت: اين سامانه به منظور محاسبه عوارض نوسازي راهاندازي شده است که با توجه به ارزش قيمت منطقهاي املاک را در شهر محاسبه ميکند.

وي به اصلاح و ارتقاي نرم افزار کميسيون ماده 100 اشاره کرد و گفت: اين کميسيون مربوط به رسيدگي تخلفات ساختماني در شهر است.

عسکري با بيان اينکه نرم افزار کميسيون ماده 77 نيز در اين سازمان در حال تهيه است بيان کرد: در اين کميسيون رسيدگي به مؤديان و افراد بدهکار که براي پرداخت عوارض به شهرداري مراجعه ميکنند به صورت سنتي اجرا ميشود که ما به دنبال مکانيزه کردن آن هستيم.

سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري همدان با تأکيد بر اينکه در 6 ماهه نخست امسال موفق شديم يک شبکه فيبر نوري اختصاصي با مشارکت مخابرات براي شهرداري همدان ايجاد کنيم اظهار کرد: مجموعههاي شهرداري مرکز، شهرداريهاي مناطق و شوراي اسلامي شهر همدان، سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري، حوزه معاونت خدمات شهري، حوزه معاونت عمراني و امور زيربنايي، حوزه معاونت شهرسازي و معماري، ساختمان کميسيون ماده 100 و مرکز کنترل ترافيک امسال به شبکه فيبر نوري اختصاصي شهرداري متصل شده اند.

عسکري با بيان اينکه اين سازمان به دنبال ايجاد شبکه فيبر نوري جامع در شهر است اظهار کرد: اين امر به يقين با مشارکت بخش خصوصي قابليت اجرايي دارد که نياز به مطالعات فني و گرفتن مشاور است.

اين مسؤول همچنين درباره دکلهاي بي تي اس نيز که از مزاياي شبکه فيبر نوري محسوب ميشوند گفت: با اجراي اين دکلها در شهر مبلمان شهري توسعه يافته و ساماندهي ميشود.

وي با بيان اينکه شبکه فيبر نوري پروژهاي سنگين است بيان کرد: بايد از ظرفيت بخش خصوصي در اين زمينه استفاده کنيم.

سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري همدان در ادامه درباره طرح دستورالعمل نگهداشت سامانههاي مستقر در شهرداري سخن گفت و اظهار کرد: سازمان شهرداري همدان 800 کاربر و سامانه دارد که براي اين تعداد کاربر لزوم نگهداري، نظارت و کنترل سامانهها به شدت احساس ميشود که ما به دنبال تهيه و تدوين اين دستورالعمل هستيم.

عسکري از تلاش اين سازمان براي پالايش ديتا سخن به ميان آورد و گفت: اطلاعات شهرداري هر روز و هر ساعت تغيير مييابد که ضروري است در اين بين ديتا به روز شود.

سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري همدان درباره سامانه پرداخت الکترونيک نيز گفت: بيش از 70 درصد پرداختها در چهار ماه اول به صورت الکترونيک بوده است. وي با اشاره به طراحي و پيادهسازي خدمات الکترونيک اعلام رأي کميسيون ماده 100 اظهار کرد: با اجراي اين طرح نيازي به مراجعه شهروندان به کميسيون ماده100 براي اعلام نتايج نيست.

عسکري همچنين با بيان اينکه اخذ وب سرويس استعلام هويتي در حال پيگيري است گفت: اين اقدام بايد با همکاري و از طريق سازمان ثبت احوال کشور روي دهد تا شهرداري ابتدا از صحت هويت اشخاص صاحب املاک مطمئن و سپس اقدام به پاسخگويي کند.

اين مسؤول با تأکيد بر اينکه بسياري از افراد اطلاع ندارند، خودرو نيز جزء عوارض ساليانه است اظهار کرد: افرادي که عوارض خودرو را به صورت ساليانه پرداخت کنند از 2 درصد جريمه ديرکرد عوارض معاف ميشوند.

عسکري در اين باره تصريح کرد: به ازاي هر ماه دو درصد جريمه ديرکرد عوارض خودرو براي مالکان آن لحاظ ميشود که مالکان ميتوانند به صورت شبانه روزي و يا با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونيک اين عوارض را پرداخت کنند.

سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري همدان با بيان اينکه جايگاه سازماني همدان در کشور از بعد کلانشهري، جزء سه يا چهار کلانشهر برتر کشور در برخي موضوعات محسوب ميشود بيان کرد: در بحث پرداخت الکترونيک همدان جزء اولين مراکزي بود که اين سامانه را توليد و اجرا نمود به طوري که در دومين همايش شهر هوشمند نيز صاحب رتبه برتر شد.

 

 
    پایگاه اطلاع رسانی شهرداری همدان     شهر الکترونیک همدان