تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠١/٢۵ |


گردشگری در برنامه‌ریزی و سیاست‌های سازمان فرهنگی شهرداری لحاظ شود

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل

نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با حضور رئیس و اعضای کمیسیون، پیرامون ارائه گزارش ستاد اسکان و تسهیلات نوروزی و بررسی نامه‌ها برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این جلسه ضمن تشکر از فعالیتها و اقدامات شهرداری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در نوروز 98، گفت: در نوروز امسال نیز همانند سالهای گذشته، ستاد تسهیلات اسکان شهرداری همدان با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برگزار شد که طی بازه زمانی نزدیک به یک ماه با تلاشهای شبانه روزی دهها نفر از کارکنان شهرداری همدان، خدمات به مسافران و میهمانان همدان ارائه شد.

رضوان سلماسی ضمن تشکر از تمامی مدیران و کارکنان شهرداری همدان جهت انجام وظیفه در بخشهای مختلف در ایام نوروز، اظهار کرد: توجه به اینکه یکی از اهداف مهم از تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی بالابردن خدمات سفر با هدف تبدیل کارکرد همدان از شهر عبوری به جاذبه گردشگری است؛ بر این اساس شایسته است ضمن بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامههای اجرا شده در ایام نوروز امسال برای استقبال، اسکان و خدمترسانی به مسافران، از همین امروز برای فصل تابستان که ایام اوج مسافر در شهر همدان است برنامهریزی شود.

سلماسی با بیان اینکه تابستان را پیش رو داریم و باید برنامهریزیها با دقت بیشتری انجام شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب امسال، همدان تابستان خوبی خواهد داشت که میتواند مقصد گردشگری باشد و یکی از مهمترین اقدامات این است که در این حوزه و جذب گردشگر کار شود.

وی با تأکید براینکه باید از تجربیات امسال برای سال آینده بهره گرفته شود، اضافه کرد: خوشبختانه در برنامههای نوروز امسال سعی شده بود از توانمندیهای تشکلهای مردمی و بخش خصوصی استفاده شود که انتظار میرود در برنامههای آینده همین روند با قدرت بیشتر ادامه یابد و محوریت برنامهها بیش از پیش به این نهادها واگذار شود و مدیریت شهری نقش سیاستگذار، حامی و ناظر را بر عهده داشته باشد.

وی با اشاره به مطالبه شهروندان مبنی بر توجه هرچه بیشتر مدیران و برنامهریزان شهری به عنصر خلاقیت در اجرای برنامههای فرهنگی به خصوص در حوزه گردشگری افزود: انتظار میرود با بهرهگیری از دانش و تجربه متخصصان امر در برنامههای آینده از تکرار کارهای کلیشهای خودداری و نوآوری در کارها بیشتر شود.

سلماسی با بیان اینکه اساسنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری مشخص کرده است که این سازمان در بحث سیاستگذاری بسیاری از برنامهها حضور داشته باشد، گفت: انتظار ما نیز این است که سازمان فرهنگی طبق شرح وظایف خود در برنامهها حضور یابد و نباید این سازمان تنها در حد کار مساعدت و نصب بنر حضور خود را نشان دهد بلکه باید در سیاستگذاری و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه گردشگری حضور داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان گفت: مسافران و گردشگران میتوانند سفیرانی برای معرفی همدان به عنوان یکی از شهرهای مقصد گردشگری در کشور، منطقه و حتی دنیا باشند.

سلماسی ادامه داد: برای تابستان و سالهای آینده نیز در حوزه گردشگری و اسکان مسافران خلاقیت در انجام کارهای متفاوت به ویژه کارهای فرهنگی و هنری و ارتباط با گردشگران صورت گیرد که تفاوت و نگاه شاخص تری با اقدامات سالهای گذشته داشته باشیم.

وی همچنین بر داشتن برنامهریزی مشخص از جمله برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده در سال جاری توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تأکید کرد.

*بادامینجات: ایجاد شورای محلات امسال تکمیل و به کل محلات شهر تعمیم یابد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه امیدواریم امسال کیفیت خدمات شهرداری در ارائه به شهروندان و مسافران بهتر از سالهای قبل باشد گفت: البته در ستاد خدمات سفر، خدمات خوبی به نمایندگی از مردم همدان به میهمانان ارائه شد اما انتظار میرود برنامههای بهتر و جدیدتری در نوروز 99 با برنامهریزیهای به موقع و مناسب ارائه شود.

حمید بادامی نجات خواستار پیگیری برخی موارد از جمله کارهای نیمه تمام در سال جاری از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شد و گفت: فرهنگسرای کسب و کار با توجه به نامگذاری سال تکمیل شود تا شهرداری همدان در حوزه ترویج فرهنگ کسب و کار در بین شهرداریهای کشور پیش قدم بوده و الگویی برای دیگر شهرهای باشد.

بادامینجات با تأکید بر اینکه این اقدام باید در کل شهر صورت گیرد، عنوان کرد: نباید تنها به راهاندازی فرهنگسرای کسب و کار بسنده کرد بلکه باید با تبلیغات محیطی مناسب کار تخصصی و مشاوره با کارشناسان موجی در شهر ایجاد شود که مردم به این سمت کشیده شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: در بحث ایجاد شورای اجتماعی محلات نیز که سال گذشته در 4 محله افتتاح شد امسال تکمیل و به کل محلات شهر تعمیم یابد تا از ظرفیت مشارکت مردمی استفاده شود.

*قراباغی: بحرانی مطرح کردن شرایط همدان در نوروز 98 مانع جذب گردشگر شد

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز عنوان کرد: شهرداری در نوروز 98 برای شهر همدان آبروداری کرد و حتی مجموعه مدیریت شهری بیش از وظیفه خود عمل کردند.

حسین قراباغی با بیان اینکه شهرداری وظیفه خود را انجام میدهد اما اینکه سایر دستگاهها چه میزان حضور داشتند، بماند، افزود: این مطالبهگری را در جلسه با مدیر ارشد استان خواهم داشت.

وی همچنین با انتقاد از بحرانی جلوه دادن همدان در بارندگیهای اخیر و ممانعت از حضور گردشگران و مسافران در همدان از سوی برخی مسؤولان و دستگاهها، ابراز کرد: شرایط آنگونه که برخی بحرانی اعلام میکردند نبود و بهتر بود همدان را شهری امن از بحران اعلام میکردند.

قراباغی با تأکید بر اینکه وقتی همدان، شهر گردشگری میشود باید ادبیات، سیاست و نگاه آن نیز متناسب با این شیوه باشد، اضافه کرد: وقتی استانهای لرستان، خوزستان و گلستان درگیر شرایط بحرانی سیلاب بودند و مسافران برای انتخاب مقصد گردشگری مردد بودند، همدان میتوانست با معرفی و اطلاعرسانی وضعیت خوب در جذب گردشگران موفق باشد که متأسفانه اینگونه نشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: میتوانیم به بحث گردشگری و شهر گردشگری به عنوان یک طرح جامعتر نگاه کنیم که اقدامات بهتر با زحمت کمتر و نتیجه بهتر حاصل شود.

به گفته قراباغی باید طرح جامع گردشگری، حداقل برای مدیریت شهری در فصول مختلف تعریف شود.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص اعتبار 500 میلیون تومانی در بودجه سال 98 شهرداری برای تبلیغات خارج استان، افزود: درون استان نیازی به تبلیغ نداریم و برنامهریزیها باید به گونهای باشد که تبلیغات برای سفر به همدان هدفمند باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: باید تمام تلاش و کوشش را داشته باشیم که با توجه به اینکه همدان به عنوان یک شهر گردشگری مطرح است به این نقطه برسیم و این جایگاه را تثبیت کنیم.

*گیاهشناس: همدان یک شهر تابآور مناسب در بلایا با زیرساختهای مناسب است

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در شرایط بحرانی اخیر که بسیاری از استانهای کشور درگیر آن بودند، برای همدان، فرصت جذب گردشگر بود، گفت: مدیریت بحران اخیر نشان داد که همدان یک شهر تابآور مناسب در بلایا با زیرساختهای مناسب است که متأسفانه برخی نگرشهای غیرتخصصی و محلی به ویژه در صدا و سیما سبب شد شرایط به گونهای عنوان شود که این ظرفیت ایجاد نشود.

جواد گیاهشناس با تأکید بر اینکه نمیدانم چه تعمدی وجود داشت که مطرح کنند همدان درگیر بحران است، ابراز کرد: همدان درگیر بحران نبود و میتوانستیم از این فرصت بهرهبرداری مناسب برای جذب گردشگر و معرفی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به عنوان یک شهر تابآور را داشته باشیم.

وی گفت: اگر میخواهیم همدان را به عنوان یک شهر گردشگری معرفی کنیم باید ستاد خدمات و اسکان مسافران شهرداری را دائمی و یا تبدیل به یک نهاد کنیم؛ نمیشود این ستاد در یک مقطع فعال شود چراکه این امر حتی میتواند آسیب وارد کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید نگاه و نگرش به این سمت برود که این ستاد به یک نهاد گردشگری تبدیل شود، افزود: لازم است جلسه بررسی و تحلیل ستاد خدمات سفر برگزار و در برنامههای آینده برای دیگر فصلها نیز راهکارهای مناسبی لحاظ شود.

گیاه شناس اظهار کرد: در ستاد خدمات سفر باید به فرصتهای سرمایهگذاری در همدان نیز توجه شود تا بتوان از این ظرفیت برای جذب سرمایهگذار هم استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه تبلیغات در مبدأ نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: همدان را باید در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم و این موضوع باید در بازار هدف گردشگری مورد توجه باشد و این مهم مستلزم برنامهریزی مناسب است.

به گفته گیاه شناس تبلیغات به سایر زبانها نیز باید در دستور کار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری گفت: ستاد خدمات سفر شهرداری، خدمات خوبی را طی نوروز 98 به مسافران ارائه داد که ستاد در دو مجموعه فرهنگسرای عینالقضات و باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری فعال بود و از ساعت 7 صبح تا 24 خدمات ارائه میکرد.

سعید خوشبخت با اشاره به اینکه 35 نفر به صورت شیفتبندی در ستاد فعالیت داشتند که این امر رضایتمندی مراجعان و مسافران را به دنبال داشت، اضافهکرد: فعالیت شبانه روزی نیروهای شهرداری در این راستا قابل تحسین است.

 
    پایگاه اطلاع رسانی شهرداری همدان     شهر الکترونیک همدان