جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹   |   Fri November 27, 2020  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
انتخاب سرپرست جدید آتش نشانی نوید بخش تحولات مثبت
آماده‌باش کامل شهرداري در پيشگيري از آبگرفتگي معابر
اتفاقات خوب گردشگری توسط شهرداری همدان
آماده‌باش زمستانی مدیریت شهری
تعطیلی 2 هفته‌ای روزبازارها و شب بازار بوعلی
استعلام ساخت و ساز از میراث فرهنگی منتفی شد
آمادگی کامل ماشین آلات برف روبی
میزان پیشرفت پروژه‌های نیمه تمام منطقه یک
احداث اتاق مادر و کودک در فضاهای شهری
ضدعفونی مستمر ناوگان اتوبوسرانی شهری
     آخرین اخبار
ضرورت تهیه اطلس فرهنگی برای شهر همدان
حفاظت از سلامت آتش نشانان در مقابل کرونا
بازدید استاندار از اجرای محدودیت‌های کرونایی
تداوم ضدعفونی شهر توسط شهرداری همدان
استعلام ساخت و ساز از میراث فرهنگی منتفی شد
پیام روانبخش عضو شورای شهر همدان به مناسبت هفته بسیج
همراهی مطلوب همدانی‌ها شایسته قدرشناسی
قدردانی اعضای شورای شهر از شهروندان همدانی به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی
پیام تبریک شورا به مناسبت هفته بسیج
اتفاقات خوب گردشگری توسط شهرداری همدان
ضرورت تدوین ضوابط و مقررات ایمنی در همدان
میزان پیشرفت پروژه‌های نیمه تمام منطقه یک
زحمات شبانه روزی پشت آرامش شهر
با تمام توان از تیم فوتبال شهرداری همدان حمایت می‌کنیم
«طرح حاج قاسم» فرصتی برای کنترل کرونا
تعطیلی 2 هفته‌ای روزبازارها و شب بازار بوعلی
احداث اتاق مادر و کودک در فضاهای شهری
تجلیل از کتابداران شهرداری همدان
آماده‌باش کامل شهرداري در پيشگيري از آبگرفتگي معابر
آماده‌باش زمستانی مدیریت شهری
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠۶/٢۴ تعداد بازدیـد : ١٣٨ نسخه چاپی
 
 
 

مدیر بازرسی شهرداری همدان:
جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز خلأ قانونی دارد

روزنامه هگمتانه  : 
شهرداری همدان تهیه و تدوین اولین برنامه راهبردی-عملیاتی مشارکتی شهر و شهرداری را در دستور کار خود قرار داده است.

 
 

 

شهرداری همدان تهیه و تدوین اولین برنامه راهبردی-عملیاتی مشارکتی شهر و شهرداری را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا به منظور تحقق فرایند مشارکتی برنامه و شناسایی دقیق ویژگیها، قابلیتها و تنگناهای شهر همدان و تدوین محورهای چشمانداز شهر همدان از ایدهها و نظرات مدیران، خبرگان، نخبگان شهری و شهروندان بهرهمند میگردد که با مراجعه حضوری مشاور برنامه به مجموعه مدیریت شهری در شورای اسلامی شهر، شهرداری و سایر دستگاههای اجرایی همدان ایدهها و نظرات ایشان در قالب مصاحبه و گفتوگو کسب گردید. همچنین در راستای اطلاعرسانی و آشنایی شهروندان با نظرات مسؤولان شهر متن گفتوگوی آنان به فراخور در روزنامه هگمتانه تحت عنوان «مشارکت در برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری همدان» به چاپ میرسد. در ادامه متن گفتوگوی مجید شاکری مدیر بازرسی شهرداری همدان آورده شده است.

درباره ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فرد همدان توضیح بفرمایید.

*شاکری: در بعد اقتصادی؛ موقعیت جغرافیایی شهر همدان در منطقه غرب کشور یک موقعیت منحصر به فرد است. این شهر قبلا به عنوان شهر بارانداز بوده؛ یعنی شهری بوده که از آن خیلی از کالاها توزیع میشده است. به مرور زمان وسایل حمل و نقل جابجا شدند و این جابجایی اتفاق افتاده است. مثلا شاید کرمانشاه هم این موضوع را مطرح کند. اما چون همیشه همدان یک حالت مرکزیتی با چند تا استان با دو ساعت راه داشته است (با کرمانشاه دو ساعت راه، به سمت سنندج دو ساعت راه، به استان مرکزی دو ساعت راه، به استان لرستان دو ساعت راه)، این مرکزیت همدان ویژگی خوبی به همدان داده است که میتواند نقش مرکزیت را برای غرب کشور ایفا کند. نه تنها در حوزه مباحث اقتصادی، همدان میتواند یک مرکز خیلی خوب برای نمایندگی شرکتهایی باشد که در این پنج، شش استان اقامت دارند. مثلا به جای اینکه فرد هر روز به تهران (شرکتهای خوب در تهران واقع شدهاند) سفر کند، میتواند یک پایلوت خیلی خوب برای غرب کشور باشد. از همه شهرها به همدان با دو ساعت راه میآیند. مضافا اینکه همدان میتواند یک مرکز فرودگاهی برای غرب کشور باشد. الان در هر شهری یک فرودگاه احداث کردهاند؛ همدان-ملایر دنبال فرودگاه است. خرمآباد یک فرودگاه دارد. کرمانشاه چون جمعیتش نسبت به همدان بیشتر است به همدان میچربد؛ اما اگر بین همدان و کرمانشاه یک فرودگاه بود چند تا استان را میتوانست با یک ساعت راه حمایت کند. همدان به دلیل موقعیت خوب میتواند به عنوان یک جاذبه اقتصادی خیلی خوب برای توسعه شهر همدان باشد. به اضافه اینکه همدان یک قطب اقتصادی کشاورزی خیلی خوبی است.

اگر به نقشه جغرافیایی ایران نگاه کنیم، ایران را به 9 قسمت تقسیم کنیم، در حد فاصل کرمانشاه و همدان (نقطهای که من خودم مکانیابی کردم) سُنقُر هم برای همدان و هم برای کرمانشاه جاده کفی دارد و از هیچ کدام گردنه اسدآباد را نمیبینیم، اگر یک فرودگاهی آنجا بود میتوانست به کرمانشاه و همدان و سنندج خدمات دهد و همه با طی یک ساعت مسیر به فرودگاه میرسیدند. ما میتوانستیم با اصفهان رقابت کنیم و شاید شرایطمان از اصفهان هم بهتر میشد. اما همیشه تصمیمگیران سطوح بالا به دلایل سیاسی اذعان کردهاند هر شهری یک فرودگاه داشته باشد. یا همین راهآهنی که بود، اگر صرفا یک راهآهن بود و یک مسیری را طراحی میکردند، بین همدان و ملایر رد میشد و کرمانشاه و سنندج هر دو را پوشش میداد، چه توانایی برای ما ایجاد میکرد. حتما لازم نیست ایستگاه راهآهن به شهر همدان بچسبد. با نیم ساعت فاصله، با 45 دقیقه فاصله، چون راهآهن مسیر عبوری است، میشود در راه توسعه مورد توجه قرار گیرد. همدان در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و این خودش یک ظرفیت است. همچنین اگر مطالعات اقتصادی را نگاه کنید، بخش اعظمی از خریدهای استان زنجان از همدان اتفاق میافتد (زنجان و قزوین هم دو ساعت با شهر همدان فاصله دارند). هیچ استانی را پیدا نمیکنید که با شش استان دو ساعت فاصله داشته باشد و با تهران هم سه ساعت فاصله داشته باشد. موقعیت جغرافیایی همدان یک ظرفیتی را ایجاد میکند تا مرکزیت اقتصادی در ایران داشته باشیم. چون بیشترین بافت تراکم جمعیتی ایران هم در همین چهار-پنج تا استان مستقر شده است. حالا شاید بگویید ممکن است هیچ قزوینی و هیچ زنجانی هیچ وقت به همدان مراجعه نکند، قبول دارم، اما استانهای غرب کشور همچون کرمانشاه به همدان مراجعه میکنند. ایلام و سنندج هم میتوانند در شعاع خدماتی همدان مورد توجه باشند.

در حوزه کشاورزی هم میتواند در حوزه صنایع تبدیلی فعالیت کرد. محصولات متنوعی را میتوان در استان همدان تولید کرد. خودِ شهرِ همدان بالقوه دارای ظرفیت منطقهای است. ما باید شهر را در گستره منطقه ببینیم و نمیتوان شهر را فارغ از منطقه پیرامونی در نظر گرفت. در زاهدان و کرمان هم این ساخت و ساز 500 هزار نفره است؛ اما موقعیتی که در همدان است، میتوان برای صنایع تبدیلی کشاورزی هم کار کرد. البته چند سال خشک سالی روی بخش کشاورزی تأثیر منفی گذاشت؛ اما بارندگیهای اخیر میتواند افق روشنی را برای بخش کشاورزی داشته باشد و ما صنایع تبدیلی را در استان راهاندازی کنیم.

همدان در بحث گردشگری هم ظرفیت خیلی خوبی دارد. همدان شاید زیباییهای اصفهان را ندارد؛ ولی تمام نقاط گردشگری که در اصفهان وجود دارد، در شهر همدان نیز متناظر با آن نقاط وجود دارد. شیراز حافظ و سعدی دارد، ما باباطاهر و بوعلی سینا را داریم. اصفهان نقاط برجسته تاریخی دارد و ما هگمتانه و گنجنامه را داریم.

موقعیت فضای سبز و طبیعی شهر همدان یک موقعیت منحصر به فرد است. چهار فصل بودن همدان یک ویژگی منحصر به فرد است. اما شیراز و اصفهان این چهار فصل بودن را ندارد. همدان به تمام معنا چهار فصل است. همین میتواند به عنوان یک امتیاز جاذب گردشگر باشد.

دره مرادبیک یک جاذبه بکر و فوقالعاده است؛ اما شاید خیلی از همدانیها هم تا به حال به آنجا نرفتهاند. دلیل این امر آن است که ما نتوانستیم این جاذبه را به خوبی معرفی کنیم. در حالی که محور گنجنامه از بکر بودن افتاده است. اما دره مرادبیک هنوز یک جاذبه گردشگری بکر به حساب میآید. همدان انواع و اقسام جاذبههای گردشگری را دارد، شاید فقط در مقایسه با استانهای شمالی دریا ندارد. گردشگرانی که به شهر همدان مراجعه میکنند، همدان را با کشور سوئد مقایسه میکنند.

اکثر کسانی که در همدان میخواهند کالایی را خریداری کنند، این کالاها را از تهران وارد میکنند. همدان یک ظرفیت خوبی دارد که خودش به عنوان مرکز توزیع کالا باشد. این در حالی است که به دلیل نزدیکی همدان به تهران، تمام توزیع کالا از همدان اتفاق میافتد.

همدان در حوزه پزشکی میتواند یک قطب باشد. الان نقش درمانی را ایفا میکند؛ اما هنوز جای کار دارد. مثلا همین بیمارستان قلبی که داریم غرب کشور را پوشش میدهد.

همدان میتواند به دلیل مرکزیت جغرافیایی در حوزههای دیگر هم نقش منطقهای را ایفا کند (شامل دانشگاهی، پزشکی، توزیع کالا).

در همدان به دلیل جمعیت بیکار زیاد، نیروی کار ارزان در دسترس است و این خودش می‌‌تواند یک ظرفیت باشد که ما خودمان از آن استفاده کنیم.

در زمینه ابعاد اجتماعی و فرهنگی همدان چه نظری دارید؟

*شاکری: بنا بر مطالعهای که در سال 85 داشتم، استان همدان بیشترین مهاجرفرستی را به استان قم داشته است. از لحاظ فرهنگی، یکدست بودن همدان میتواند ظرفیت باشد. زیاد جمعیت آن با اقدام دیگر اختلاط پیدا نکرده است. بافت جمعیتی همدان منظم است. اخیرا از استان کرمانشاه و کردستان به همدان مهاجرت میکنند.

از همدان به عنوان مهاجرت پلهای استفاده میشود. وقتی از بیرون بررسی میکنند، فکر میکنند موقعیت خوبی برای زندگی است، اما وقتی میآیند میبینند اقتصاد همدان جواب گو نیست و دوباره از شهر همدان مهاجرت میکنند. همدان عملا به لحاظ فرهنگی بافت همگونی دارد و میتواند به مثابه مزیت باشد.

در بعد کالبدی و عمرانی همدان نیز توضیحاتی بفرمایید.

*شاکری: به لحاظ عمرانی شهر همدان یک شهر منحصر به فرد است. در محدوده شهری همدان دو-سه تپه استقرار یافته است. یکی از تپههای خوب همدان تپه مصلی است؛ ما آمدیم کاربریها را خراب کردیم. از لحاظ توپوگرافی کمتر شهری را در ایران پیدا میکنیم که وسط آن تپهای وجود داشته باشد. میتوان یک پارک شهری ایجاد کرد که تمام عناصر پنجگانه لینچ را دربرگیرد. در همدان تپه عباسآباد را داریم؛ اما نهایتا از یک طرف شهر را نگاه میکنیم (دید گسترده به شهر همدان). اما این ویژگی را بسیاری از شهرهای ایران همچون تبریز و سنندج دارا هستند. اما کجای ایران در وسطش یک تپه و موهبت الهی وجود دارد و تمام نقاط شهر را میتوان از بالای آن مشاهده کرد. میتوان در تپه مصلی یک شهر در شب خیلی خوب ایجاد کرد. همچنین ما مسجد جامع را داریم میتوانیم یک محور ارتباطی برای آرامگاه بوعلی، یک محور ارتباطی برای آرامگاه باباطاهر باز کنیم. اگر در شهر به تپه مصلی برویم، میتوانیم تمام نشانههای شهر را به راحتی مشاهده کنیم. شهرداری ساوه یک بام ساوه را از تپه خاکی احداث کرده است.

شیببندی خیابانها برای دفع آبهای سطحی بسیار مناسب است. توپوگرافی شهر همدان به گونهای است که میتوان کد ارتفاعی شهر را حفظ کرد. هر چند که ما با شهرسازی آن را به هم زدهایم. دید به کوهستان الوند در منظر شهری زیبا مؤثر است.

نوع ساختمانهای همدان را نمیتوان گفت از مشهد متفاوت است؛ یعنی مصالح ساختمانی که در همدان به کار رفته در تمام شهرها یک جور است. اگر راجع به نمای منحصر به فرد صحبت میکنیم، اگر چشم یک نفر را ببندیم و در شهر دیگری باز کنیم، چشمش را باز کرد بگوید اینجا زاهدان است. نمای شاخص و منحصر به فرد در شهر یزد به خوبی دیده میشود.

ساختار شعاعی شهر همدان یک ویژگی منحصر به فرد است و از روی نقشه شهری میتوان حدس زد که این شهر همدان است.

در مورد موضوعات نهادی و مدیریتی همدان توضیح بدهید.

*شاکری: متأسفانه منابع درآمدی شهر همدان ضعیف است. سیاستگذاری ما در حوزه مدیریت شهری صرفا به شهر همدان مربوط نمیشود. به مدیریت کشوری و قوانین برمیگردد. قوانین خوبی برای منابع درآمدی شهرداریها دیده نشده است. شهرداریها به لحاظ درآمدی رها شدهاند. اگر بخواهیم شهرداریها به لحاظ درآمدی جان دوبارهای بگیرند، یک اصلاح قوانین به لحاظ منابع درآمدی را نیاز داریم. قانونگذار تصریح کرده است هر کسی که میخواهد در شهر هرگونه اقدام عمرانی انجام دهد بایستی از شهرداری مجوز بگیرد. اگر مجوز نگیرد باید به ماده 100 برود، بگذریم که قواعد اجرایی خوبی برایش ندیده است. از این منظر که برای متخلفان مرجعی تعیین شده است خوب و قابل قبول است. ساختار شهری را برای دو موضوع مهم به شهرداری سپردهاند، یکی بحث تفکیک است و یکی بحث ساخت و ساز. در تفکیک ما هیچ بحث بازدارندهای نداریم (هر کس که بخواهد ملک خودش را تفکیک کند باید به ماده 101 برود، اگر نرود قانونگذار مرجعی برایش ندیده است). این موضوع باعث ایجاد آشفتگی در شهر میشود. در همه شهرهای با سابقه 500 ساله اگر روند ساخت و ساز در 100 سال اخیر را ببینیم، به جز شهرکهای برنامهریزی شده، هیچ نظمی در ساختوسازها دیده نمیشود. این بی نظمی از نبود مرجع برای تخلف از ماده 101 رخ داده است. اگر قوانین تفکیک سازوکار بازدارندگی را به خوبی دیده بود، این مشکل ایجاد نمیشد. اکنون در کنار کوی شهید مدنی، حاشیهنشینی شکل گرفته است. روستای خضر روستایی با جمعیت حدود 5000 نفر است، اما اکنون به یک سکونتگاه حاشیهای با جمعیت 40 هزار نفر و تفکیک غیر قانونی تبدیل شده است. اول تفکیک غیر مجاز و رعایت نکردن حد نصابها و بعد از آن ساختوساز غیر مجاز که آسیبهای اجتماعی را با خود به همراه میآورد. جالب این است که همیشه مردم از ما جلوتر بودهاند، یعنی مردم به آن سمت (حاشیهها) رفتهاند و بعد ما رفتهایم شهرک ساختهایم. یعنی توسعه شهر همدان خوشهای بوده است. ما بایستی قوانینی داشته باشیم که بازدارندگی داشته باشد و مردم نتوانند از این خلأ قانونی برای ساختوساز غیر مجاز استفاده کنند.

بزرگترین آسیب دیگری که در حوزه درآمدزایی داریم این است که ادارات با شهرداریها هماهنگ نیستند. هر کس ساز خودش را میزند. در صورتی که مدیریت شهری باید به سمت مدیریت واحد شهری برود. یعنی هر کاری میخواهد در شهر انجام شود توسط شهردار به عنوان مدیر شهر تصمیمگیری نهایی شود. اما عملا فرماندهی شهر توسط شهرداری انجام نمیشود و یکی از آسیبهای کلانِ شهر هم همین است. مثلا اداره ثبت اسناد برای ملکی که سند دارد دوباره سند صادر میکند. بنابراین درآمدزایی شهرداری دچار مشکل میشود و عملا منبع درآمدی خوبی هم برای شهرداری تعریف نشده است و درآمد شهرداریها صرفا به ساخت و ساز متکی است. ماده 55 قانون شهرداریها شرح وظایفی برای شهرداریها تعریف کرده است و شهرداری بایستی این وظایف را از درآمدهای حاصل شده از ساخت و ساز در شهر انجام دهد. ساخت و سازی هم که تابع ضوابط تراکمی نباشد (صدور مجوز برای ساختمانهای بلندمرتبه)، درآمد قابل توجهی را عاید شهرداری نخواهد کرد.

بین بافت شهرکها زمینهای خالی زیادی وجود دارد که میتواند به پشتوانه قوانینی که دستِ شهرداری را باز میگذارد، تفکیکهای منظمی را انجام داد تا هم شهرسازی خوبی داشته باشیم و هم هزینه کمتری برای شهرداری داشته باشد. زمینهای (کشاورزی) واقع بین بافت شهرکها و شهر ظرفیت قابل توجهی به حساب میآید.

به لحاظ منابع انسانی، اکنون شهرداری وضعیت خوبی دارد. شهرداری در دو تا سه سال اخیر حدود 200 تا 300 نفر تحصیل کرده و متخصص استخدام کرده است. مشکلی که ما در شهرداری داریم عدم ثبات در مدیریت ارشد مجموعه است. دخالت شورا باعث میشود ارتقای نیروها به درستی انجام نشود. حالت مارپلهای است، یک نفر امروز مدیر ساده است، فردا به مدیر مجموعه تبدیل میشود. نیروی انسانی جدیدی که همدان دارد، میتواند برگ برنده خوبی در پنج تا شش سال آینده برای شهرداری باشد، به شرط اینکه نهادهای سیاستگذار برای چینش نیروها زیاد مدیر ما را تحت فشار قرار ندهند و مدیر ما خودش هم اراده داشته باشد.

 درمورد تنگناها و محدودیتهای شهر همدان چه نظری دارید؟

*شاکری: در بعد اقتصادی؛ مشکلات همدان از سیاستگذاریهای کلی ناشی شده است. اکنون شهروند استان کردستان از بزرگراه تهران-همدان بهرهبرداری میکند، اگر این راه، 15 سال پیش کشیده میشد، مورچه خورتی که بین اصفهان و اراک شکل گرفته است، شاید در همدان شکل میگرفت. یکی از دلایلی که همدان عقب مانده است، همین مسائل ارتباطی است. بخشی از آن به دیدگاههای مدیریتی استان ما بازمیگردد. اگر غرب کشور راهآهن داشت، شاید عامل توسعه بیشتری داشت. شمال استان همدان ارتباط خوبی با مرکز دارد؛ این در حالی است که جنوب استان همدان ارتباط خوبی با مرکز کشور ندارد. این موضوع نقش عمدهای در عدم توسعه استان داشته است. دیر آمدن امکانات ارتباطی به همدان موجب شده است تا همدان از سایر استانهای توسعه یافته عقب بماند. اگر ما راه دسترسی خوبی داشتیم از فامنین که خارج میشویم و به تَجَرَک میرویم تا تهران همه زمینها، خالی است. برای تهرانی به صرفه بود که کارخانهاش اینجا باشد که نیروی کار ارزان دارد یا مورچه خورتی که 3.5 تا 4 ساعت فاصله دارد. پس همدان جاذبتر بود. الان هم قطار از همدان میرود و هم از ملایر، اما نظر شخصی من این است که بهتر بود قطار از بین همدان و ملایر عبور میکرد. بنابراین رقابتهای سیاسی بین مدیران شهرها به جای اینکه به توسعه یافتگی بینجامد، باعث عقبماندگی شهر شده است. یعنی همافزایی نشده است. الان نگاه کنید تبریز در عرض چند سال بزرگراه خود را احداث کرد و همدان در عرض چند سال. چون فقط همدانیها پیگیر بودند، اگر (نمایندگان مجلس) کرمانشاه و سنندج هم به عنوان مطالبه غرب کشور پیگیر بودند، خیلی زودتر از اینها نتیجه حاصل میشد. اگر فرودگاهی بین کرمانشاه و همدان داشتیم سنندج هم به دلیل نزدیکی اضافه میشد و یک جمعیت سه میلیون نفری داشتیم که میشد هر روز یک پرواز به شیراز را ترتیب داد. کنار این فرودگاه هم یک قطب تجاری و صنعتی شکل میگرفت و جمعیتی ساکن میشد و این خودش به یک عامل توسعه ایجاد میشد. متأسفانه عدم هماهنگی میان مسؤولین زیاد است. مضافا اینکه مدیریتهای غیر تخصصی هم زیاد است. به چه دلیل در انتخابات شورای شهر با این همه پیچیدگی هر کسی میتواند شرکت کند، در حالی که امری تخصصی است. بایستی برای شرکت در انتخابات شوراها یک سِری شروط و پیششرطها را قرار دهند و هر کسی نتواند در انتخابات شرکت کند، چون تا بخواهد یاد بگیرد، عمر چهار سالهاش تمام میشود و یک سری آسیبها را به شهر وارد میکند. در طرح تفصیلی ما مصوب شده که فلان خیابان 30 متری شود و یک نفر دیگر میآید و میگوید اینجا درخت است و این خیابان نباید اجرایی شود. و این موضوع آسیبزاست. شهرداری بیست تا بیست و پنج سال است در حال تملک ساختمانهای مورد نیاز است، آنگاه یک نفر میتواند کل موضوع را به چالش بکشد، چون به موضوع تسلط کافی ندارد. به ظن خودش هم دارد کار خوبی انجام میدهد و میگوید درختان را حفظ کرده است.

در بعد طبیعی و محیطزیستی؛ کوی شهید مدنی چون در پهنه کم شیب و پَست واقع شده است، هنگام بارندگی مشکلاتی برای شهر ایجاد میکند. ما هم مشکلات را تشدید میکنیم. یک سری ایستگاههای اتوبوس و آلایندهها را در همین منطقه داریم. در برخی مواقع در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا، در شهر آلودگی داریم. اما به طور کلی همدان با مشکلات جدید محیطزیستی مواجه نیست که عمدتا از عدم استقرار کارخانجات آلاینده در شهر همدان و پیرامون آن ناشی میشود.

وجه تمایز شهر همدان با شهرهای اطراف چیست؟

*شاکری: طبیعت خاص و زیبای شهر همدان؛ شهر سبز.

اصلیترین دغدغه شهری همدان کدام است؟

*شاکری: 10 سال من در سازمان فناوری مسؤولیت داشتم و نظرسنجی کردم حدود 30 درصد از مردم شهر همدان در مورد آسفالت شهر همدان درخواست داشتهاند. دلیل این امر آن است که همدان یک نوسان دمایی فوقالعاده بالایی دارد و تفاوت دمای شب و روز خیلی بالاست. در شهر همدان به دلایل جوابگو نبودن تاسیسات شهری، جوابگو نبودن عبور و مرورها، کمبود زمان، انجام ترددها نتوانستهایم آسفالت استاندارد را ایجاد کنیم. در نتیجه این اختلاف دما موجب میشود تا آسفالت خیابانها زود خراب شود. ما محاسبه کردیم که اگر کل بودجه شهرداری را به آسفالت اختصاص دهیم حدود 7 سال طول میکشد تا کل شهر دوباره آسفالت استاندارد شود. مگر اینکه تکنیکهای خاصی داشته باشیم. مثلا دور آرامگاه را یکی از شهرداران همدان، زیرسازی درخور و استاندارد ایجاد کرد. در شهر همدان مانند برخی از شهرها حاشیهنشینی پیچیده نداریم، حاشیه شهرها بیشتر روستاهایی بودهاند که به شهر الحاق شدهاند و به همین دلیل نمیتوان بدانها عنوان حاشیهنشینی را اطلاق کرد. هسته روستایی دارند و مردمی که توان اقتصادی بالایی نداشتند و آنجا ارزان قیمت بوده است، در آنجا سکنی گزیدهاند. در سکونتگاههای مذکور بحثهای ایمنی و بهداشتی مطرح میشود، اما مشکل آسفالت را به لحاظ درخواست (نظرسنجی) شهروندان نداشتیم.

موانع و چالشهای اصلی پیش روی توسعه شهر همدان کدام است؟

*شاکری: متأسفانه اختلافات میان گروههای سیاسی در همدان بالاست. هم سیاسی و هم قبول نداشتن یکدیگر در همدان. خودِ همدانیها شهرستانیها را قبول ندارند، شهرستانیها را هم یک بخش از همدانیها قبول ندارند. قبول نداشتن یکدیگر در همدان باعث شده تا خیلی از کارهای ما زمین بماند. این شهر به معنای واقعی بزرگ (گروه مرجع) ندارد. در همدان همگرایی خوبی نداریم. در زنجان همگرایی خوبی در روز تاسوعا دیده میشود و این خودش یک عامل پیشرفت است و در چند سال اخیر جهش خوبی در شهر زنجان رخ داده است. آقای عیسایی پیری استاد دانشگاه زنجان مسائل مذهبی را یک شاخص به حساب میآورد. همدان هم میتواند این ظرفیت را داشته باشد، چرا ندارد؟ چون همدان هر کس بلندگوی خودش را برمیدارد و روز سوم محرم از خانه در میآید بیرون. این فرهنگ همدانیها (عدم همگرایی) ناشی از این است که هر کس میخواهد خودی نشان دهد. در شهر زنجان این طور نیست. همان آدمهای همگرا میتوانند در موضوعات دیگری هم برای شهر زنجان این همگرایی را ایجاد کنند. چندین بار امام جمعه قبلی میگفت که روز سوم محرم تشکیلات عزاداری را کنار بگذاریم و یک بار همه با هم بگوییم یا حسین(ع). این اتفاق رخ نداد. این موضوع عدم همگرایی در هیأتهای حسینی را میتوان به سایر حوزهها هم تسری داد. مثلا درباره موقعیت ایستگاه راهآهن یک عده میگویند بیاید اینجا و یک عده میگویند برود آنجا و موضوع را به متخصصین امر نمیسپارند. ایستگاه راهآهن نباید در شهر باشد و باید حداقل 10 کیلومتر از شهر فاصله داشته باشد و خودش میتواند عامل توسعه باشد و برای شهر فرصتهای شغلی ایجاد کند. مدیریت شهری همدان بیشتر سیاسی است تا کارشناسی و تخصصی. یکی از دلایل عقبماندگی شهر همدان عدم همگرایی در این شهر است. اگر در همدان همگرایی ایجاد شود علاوه بر اینکه عامل توسعه همدان خواهد بود به توسعه ایران کمک میکند، چراکه مشکلات بیکاری همدان به تهران و قم پاس داده نمیشود. مشکلاتی که در کلانشهر تهران به چشم میخورد ناشی از عدم توجه به سایر شهرها همچون همدان بوده است.

تصویر مطلوب و آرمانی از آینده شهر همدان کدام است؟

*شاکری: مرکزیت غرب کشور؛ شهر سبز ایران (با توجه به ظرفیتهای طبیعی)؛ قطب گردشگری کشور (جزو یکی از پنج شش شهر اول گزینه گردشگری)؛ همدان کوچک زیباست.

همدان برای زندگی جای خوبی است. دلیل اینکه ملک در همدان گران است، نزدیکی به تهران و موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی شهر است. فرد با خود فکر میکند، میخواهیم هزینه گزاف صرف کنیم و در تهران ملک بخریم و با مشکلات تهران دست به گریبان باشیم، پس در همدان ملک میخریم، یعنی ملک همدانیها را کسانی که در تهران هستند گران میکنند و این مزیت اقتصادی میتوانست در حوزه دیگری مدیریت شود. اگر در بحث مرکزیت همدان در حوزه مدیریت توزیع فکر کنیم خیلی میتواند اثرگذار باشد و درآمد پایداری هم برای شهر میشود. وقتی شرکتها زیاد باشند، درآمد همدان هم زیاد میشود. خودش عامل اشتغال است و شغلهای جانبی هم ایجاد خواهد شد.

نقش مردم، مدیران و نخبگان در اداره شهر چیست؟

*شاکری: نقش مردم بیشتر از نخبگان شهری است چرا که مردم نباید در انتخابات به آدمهای سیاسی رای دهند، بلکه باید به آدمهای باتجربه و متعهد رای دهند. مادامی که ما سیاسی رای میدهیم شهرمان به همین مسیر موجود میرود. مدیریت شهری یک کار اجرایی است و باید از امور سیاسی جدا شود. نگاه سیاسی باعث میشود به جای آدمهای تخصصی، آدمهای حزبی روی کار بیایند که تجربه و تخصص لازم را ندارند. اثرگذاری که یک عضو شورا دارد از 10 تا عضو دانشگاه بیشتر است. نقش یک عضو شورا از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برتر بوده است. این نقش از سمت مردم به اعضای شورا تفویض شده است. آن وقت ما میگوییم مردم در جامعه ما قدرت ندارند. مردم قدرت دارند اما از این قدرت درست و بجا استفاده نمیشود. در حوزه فرهنگی ما نتوانستیم فرهنگسازی خوبی را انجام دهیم. اصولا در کشور ما آدمهای خیلی تخصصی وارد احزاب نمیشوند، آدمهای سیاسی وارد احزاب میشوند، آدمی که برای خودش هویت و شخصیت دارد، نمیآید خودش را به یک برند وارد کند و با یک برچسبی بیاید. زمانی که جامعه هنگام رای دادن به فهرست نگاه میکند، مدیریت شهریاش تحت تأثیر قرار میگیرد. من به حزب اعتقادی ندارم و میخواهم افراد متخصص در موقعیتهای مرتبط قرار گیرند. وقتی حزبی انتخاب میکنیم، خود به خود استاد دانشگاه و نخبگان را از مسیر انتخاب خارج میکنیم. اگر حزبی بخواهیم کار کنیم بایستی سازوکار عضویت در احزاب اصلاح شود. یعنی افراد خاصی این امکان را داشته باشند که در یک حزب عضو شوند. یعنی اگر از قبل حزبی بود که آدمهای متخصص و باتجربه را معرفی میکرد، خیلی خوب بود. این را هم نداریم. بنابراین در حوزه انتخابات باید آگاهی مردم بالا برود. مضافا اینکه مردم هنوز از مجموعه شهرداری شناخت کافی ندارند. یعنی مردم نمیدانند پول از خودشان گرفته میشود و برای خودشان هزینه میشود. شاید یک دلیل آن فرهنگسازی ضعیف مجموعه شهرداری باشد. مثلا ما مجموعه فرهنگی احداث کردهایم، در کنار امور اجتماعی، فرهنگی، دینی، بخش عمدهای از فعالیتهایش روشنگری این موضوع باید باشد (کسب و کار شهرداری، نحوه کسب درآمد، نحوه صرف هزینهها). پیچیدگی که در مدیریت شهری حاکم است در هیچ حوزه مدیریت دیگری وجود ندارد (از حیات تا ممات فرد را دربرمیگیرد، یعنی از زمانی که متولد میشود تا زمانی که میمیرد با شهرداری سروکار دارد). شهر یک مقوله چند بعدی است و لازم است تا همه ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد.

سنگفرشهای میدان امام(ره) هارمونی و هماهنگی ندارد و حس تعلق خاطر ایجاد نمیکند. علاوه بر این در فصل گرما، سنگها داغ میشوند و مطلوبیت محیطی را کاهش میدهند. صرفا عمرانی نگاه کردیم و خواستیم کفپوش بزنیم و از سایر ابعاد غافل شدهایم.

بر اساس منابع خارجی در بحث پیادهراهسازی هر 600 متر لازم است تا یک سرویس بهداشتی احداث شود. این مسائل از نگاه تک بعدی به مسائل شهری ناشی میشود.

نکتهای که میتواند همدان را به نشان و شاخص تبدیل کند، موقعیت جغرافیایی شهر همدان است. اگر در کل کشور 9 فرودگاه احداث کنیم و سایر فرودگاهها را به تدریج تعطیل کنیم (یا صرفا برای مواقع اضطراری استفاده کنیم) رونق زیادی در منطقه غرب کشور ایجاد خواهد شد. چون ظرف جمعیتی خوب و آدمهای خوش فکر داریم. اگر بازاری که در بانه ایجاد شده است در همدان شکل بگیرد به دلیل فاصله کم همدان از شهرها و استانهای همجوار همه به شهر همدان مراجعه میکنند و هر چقدر امکانات حملونقل بیشتر باشد، توسعه شهر اتفاق افتاده است.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠۶/٢۴ تعداد بازدیـد : ١٣٨ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2020  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٢٧  نفر کاربران آنلاین :
۲,۷۵۸,۲۲۷ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان