پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷   |   Thu October 18, 2018  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
ضرورت اقدام کارشناسی در تهیه و تدوین دفترچه عوارض محلی
محیطی امن برای حضور سرمایه گذار در استان و شهر همدان ایجاد شود
ورودی های شهر همدان را جذاب کنید
تخریب پنج ساخت و ساز غیر قانونی در باغات جاده چشین همدان
ورزش محلات از اولویت های اساسی برنامه های شهرداری باشد
حوزه فناوری شهرداری با نگاه سرمایه گذاری دیده شود
شهرداری همدان مقابل مقاومت تهران شکست خورد
امضاي تفاهم نامه همکاري شوراي استان با حفاظت محيط زيست همدان
جایگاه شوراها باید حفظ شود
قدرت دیپلماسی ما نتیجه مجاهدت رزمندگان است
     آخرین اخبار
تحقق مدیریت واحد شهرداری در مسیر عدالت محوری است
توسعه فضای کسب و کار در اولویت مدیریت شهری قرار دارد
همدان، قهرمان مسابقات تپانچه کشور شد
45 ایستگاه صلواتی استان همدان در مسیر رفت و برگشت زائران اربعین
قاچاق شیر، لبنیات همدان را زمین گیر کرد
همدان میزبان اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان ها
اجلاس جهانی گردشگری در همدان کرسی ایران شناسی برای جهان است
رسانه ها در تبیین ظرفیت های گردشگری همدان نقش محوری دارند
شهرداری همدان آماده خدمت به شهروندان در روزهای برفی
ورودی های شهر همدان را جذاب کنید
افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت میوه های پاییزی
فراخوان امام خامنه اي از صاحب نظران براي بررسي و اصلاح سند اوليه الگوي اسلامي ـ ايراني پيشرفت
حوزه فناوری شهرداری با نگاه سرمایه گذاری دیده شود
ورزش محلات از اولویت های اساسی برنامه های شهرداری باشد
صرفه جویی 100 میلیون لیتری در مصرف بنزین با مصرف سی ان جی در منطقه همدان
صرفه جویی 100 میلیون لیتری در مصرف بنزین با مصرف سی ان جی در منطقه همدان
جایگاه شوراها باید حفظ شود
قدرت دیپلماسی ما نتیجه مجاهدت رزمندگان است
امضاي تفاهم نامه همکاري شوراي استان با حفاظت محيط زيست همدان
تخریب پنج ساخت و ساز غیر قانونی در باغات جاده چشین همدان
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠۵/١٣ تعداد بازدیـد : ٧۶١ نسخه چاپی
 
 
 


شهروندان در توسعه شهر سهیم باشند

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل  : 
چرا باید عوارض پرداخت کنیم؟ مردم در این مواقع با واکنش های متفاوت که به طور عمده منفی است شهرداری را به کم کاری و عدم ارائه خدمت متهم می کنند در حالی که باید دانست نقش شهرداری به عنوان نهادی خدمت رسان، وابسته به شهروندان و اعتماد آنان است.

 
 

سمیه قاسمی: شاید هر یک از ما در طول زندگی روزمره بارها و بارها از خدمات شهرداریها بهرهمند شویم در حالی که حتی کوچکترین توجهی به این مقوله نداشته باشیم.

جمعآوری زبالهها، رسیدگی به فضای سبز شهر، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، بهسازی بافت فرسوده، نگهداری و تعمیر وسایل بوستانها، مدیریت شهر در مواقع بحرانی مثل آبگرفتگی معابر، احداث میادین و نمادهای موجود در آن، اصلاح هندسی برخی نقاط حادثهخیز و در نهایت انجام پروژههای بزرگ عمرانی از جمله خدمات ارائه شده از سوی شهرداریهاست که شاید بدون کوچکترین توجهی هر روز از کنار آنها عبور کنیم!

عوارض به عنوان بهایی است که شهرداری در ازای ارائه خدمت از شهروندان طلب میکند که البته این نوع مطالبه شهرداریها عموماً با بیمهری مردم مواجه میشود.

سایر سازمانها و نهادها موظفند در قبال دریافت مبالغی مشخص و قانونی، خدماتی را به شهروندان ارائه دهند که از جمله این سازمانها میتوان به مخابرات و دستگاههای خدماترسانی چون شرکت توزیع برق، آب و گاز اشاره کرد.

شهرداری از جمله نهادهایی است که بودجه خود را از ردیفهای درآمدی قانونی تأمین میکند و از جمله ردیفهای درآمدی که قانون برای شهرداریها مشخص کرده است میتوان به وصول عوارض از قبیل عوارض نوسازی، کسب و پیشه و خودرو اشاره کرد.

حقوق شهرداریها در بحث دریافت عوارض به صراحت توسط قانونگذار مشخص شده و نحوه وصول این عوارض نیز حکایت از آن دارد که شهرداریها میتوانند برای احقاق حقوق خود از موضع قدرت وارد شوند.

از آنجا که بهترین گزینه برای رعایت حقوق شهرداری و شهروندان، برقراری تعامل و همکاری دوسویه است، شهرداریها سعی میکنند در سایه این تعاملات شهر را به جایگاهی در شأن و منزلت شهروندان ارتقا دهند که البته محقق شدن این تلاش، در ارتباط مستقیم با همراهی و همکاری شهروندان است.

* شهروندان از دلایل عدم پرداخت عوارض میگویند

یکی از شهروندان همدانی در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبنی بر اینکه «چرا مردم شهر علیرغم خواستههای شفاف خود در خصوص دریافت خدمات از شهرداری، از پرداخت عوارض سر باز میزنند، گفت: اگرچه بخش عمدهای از این قانونگریزی به شرایط اقتصادی افراد بازمیگردد اما به عقیده من عدم آشنایی مردم با خدمات ارائه شده از سوی شهرداری بخش مهمی از این بیمهری را سبب میشود.

احسان حجتی از شهروندان تحصیلکرده نیز در توضیح به خبرنگار هگمتانه چنین عنوان کرد: اگر امروز مشاهده میکنیم که شهروندان نسبت به اداره شهر بیتفاوت هستند، بخشی از آن متوجه عملکرد مدیران در دورههاي مختلف و مجموعههای سازمانی است، بدین معنی که آنان نتوانستهاند شهروندان را مجاب و ترغیب به پرداخت به موقع عوارض کنند.

وی افزود: از سوی دیگر متأسفانه در حال حاضر برخی شهروندان تا زمانی که مجبور به پردات نشوند عوارض را نمیپردازند و این در حالی است که هر روز از عملکرد شهرداری گلایه میکنند.

* شاکری: عوارض بهای خدماتی است که شهروندان دریافت میکنند

در همین راستا مدیر اداره درآمد شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه عوارض، بهای خدماتی است که شهروندان خواستار آن هستند، گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد، شهروندان در پرداخت عوارض کوتاهی میکنند و شهرداری در این رابطه با بیمهری برخی همشهریان مواجه است.

مجید شاکری با عنوان این مطلب که عوارض بر اساس قوانین به هفت دسته تقسیم میشود، اظهار کرد: عوارض مستقیم شامل عوارض متعلق به زمین، ساختمان، اموال منقول و غیرمنقول و عوارض غیرمستقیم مانند عوارضی است که به خدمات و کالا تعلق میگیرد.

وی توضیح داد: عوارض قابل وصول از طریق اداره درآمد شهرداریها شامل عوارض مشاغل با کسب و پیشه، نوسازی، اماکن، خودرو، زیربنا و مشرفیت است.

* درآمد حاصل از پروانه ساختمانی به یکپنجم سال 93 کاهش یافته

شاکری در بخشی از سخنان خود با اشاره به کاهش درآمدهای پایدار شهرداری طی سالهای اخیر بیان کرد: متأسفانه با توجه به رکود حاکم بر حوزه ساخت و ساز، درآمد حاصل از پروانههای ساختمانی در شهرداری همدان به یکپنجم سال 93 رسید که این موضوع بخش مهمی از درآمدهای شهرداری را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، ارائه خدمات به شهروندان تا حدود زیادی منوط به حصول عوارض در بخشهای مختلف است تا از این رهگذر اداره شهر هر چه شایستهتر امکانپذیر شود.

مدیر اداره درآمد شهرداری همدان خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان خواهان دریافت خدمت شهری هستند باید بهای آن را به این شیوه بپردازند و بهای خدمات شهری پرداخت به موقع عوارض است که در نهایت در همین شهر و برای شهروندان هزینه میشود.

* تنها 10 درصد شهروندان در پرداخت عوارض نوسازی مشارکت میکنند

* 3 درصد عوارض کسب و پیشه پرداخت میشود.

وی در توضیح عوارض نوسازی چنین بیان کرد: این نوع عوارض، تمامی موارد مربوط به ساخت و ساز را در برمیگیرد که متأسفانه از مجموع شهروندانی که موظف به پرداخت این نوع عوارض هستند، تنها شاهد مشارکت 10 درصد آنان میباشیم.

شاکری همچنین عنوان کرد: درباره عوارض مشاغل و یا کسب و پیشه که همه واحدهای تجاری و اداری مانند مغازهها، مطبها، داروخانهها، بنگاههای املاک یا هر نوع شغل دیگر را شامل میشود، با مشارکت 3 درصد شهروندان در پرداخت مواجه هستیم.

وی توضیح داد: علیرغم تمامی کممهریها و یا شاید بیمهریهای برخی شهروندان در پرداخت اینگونه عوارض، شهرداری هرگز در انجام وظایف خود نظیر انجام پروژههای عمرانی، نظافت شهر، نگهداری پارکها، اصلاح معابر شهری، آسفالتریزی و سایر خدمات کوتاهی نمیکند.

وی بیان کرد: عوارض نوسازی به تمامی مالکان تعلق میگیرد و بر اساس مصوبه وزارت کشور و هیأت وزیران یک درصد از ارزش ملک مسکونی و یا تجاری به عنوان عوارض نوسازی در نظر گرفته میشود.

وی در مورد عوارض مربوط به مدیریت پسماند گفت: در این باره بهای تمام شده عوارض 140 هزار تومان برای شهرداری است که این عوارض با مصوبه شورای اسلامی شهر با تخفیف بسیار برای شهروندان در نظر گرفته میشود.

* شهروندان باید به شهرداریها اعتماد کنند

* شهرداریها در مدیریت شهری بودجه دولتی ندارند

مدیر اداره درآمد شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دلایل مشارکت ضعیف شهروندان در پرداخت عوارض عنوان کرد: از جمله این علل میتوان به اطلاعرسانی کمرنگ شهرداریها اشاره کرد، چنانچه شهروندان هر چه بیشتر از عواید پرداخت عوارض مطلع شوند وصول عوارض نیز امکانپذیر میشود.

وی همچنین تسهیل شرایط برای پرداخت عوارض را در افزایش مشارکت مردم مؤثر دانست و تصریح کرد: چنانچه شهرداریها امکان پرداخت عوارض از طریق سامانههای الکترونیکی را افزایش دهند، میزان مشارکت مردم به همان نسبت افزایش مییابد.

وی اعتمادسازی میان مردم و شهرداریها را در مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر مردم، شهرداریها را به عنوان خادمان خود در ارائه خدمات شهری بپذیرند و قبول کنند که تمامی عوارض دریافت شده از شهروندان در مسیر آبادسازی شهر هزینه میشود، همکاری شهروندان پررنگتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

شاکری به عنوان چهارمین علت مشارکت کمرنگ شهروندان به دیدگاه برخی از آنان اشاره کرد و گفت: متأسفانه عدهای از شهروندان گمان میکنند شهرداری دارای بودجه دولتی است و این در حالی است که دولت هیچ ردیف اعتباری با این شکل به شهرداریها اختصاص نداده است.

وی توضیح داد: شهرداریها برای مدیریت شهر هیچ بودجهای را از دولت دریافت نمیکنند و شهروندان باید بدانند که شهر با کمک و پول خود آنها اداره میشود.

* طلب 50 میلیارد تومانی شهرداری از شهروندان

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض در بخشهای مختلف کمرنگ است، اظهار کرد: در سالهای اخیر مبلغ طلب شهرداری از شهروندان در بحث عوارض نوسازی و بهای خدمات به 50 میلیارد تومان رسیده است.

مجید شاکری افزود: چنانچه شهروندان در این زمینه به شهرداری کمک کنند و در پرداخت بدهی خود کوشا باشند، بهیقین توسعه و عمران شهر بیش از پیش امکانپذیر میشود.

* 90 درصد عوارض نوسازی در امور عمرانی هزینه میشود

وی با بیان اینکه نوسازی، عمران، تأمین نیازمندیهای شهری، احداث، اصلاح و توسعه معابر، ایجاد پارکها و پارکینگها، حفظ و نگهداری بوستانها، آسفالتریزی خیابانها، نوسازی محلات و... از وظایف ذاتی شهرداریها است، گفت: هرچه میزان درآمد شهرداریها افزایش یابد میزان خدمترسانی به شهروندان نیز توسعه مییابد.

وی افزود: در بحث عوارض نوسازی، شهروندان باید بدانند که برابر مقررات، شهرداری مکلف است 90 درصد این عوارض را در بخش عمرانی هزینه کند و با این شرایط هر چهقدر شهروندان در پرداخت عوارض کوشاتر باشند، توسعه و عمران شهر بیشتر محقق خواهد شد.

* بستر تشویقی شهرداری برای مشتریان خوشحساب

* از 12 درصد تخفیف بهرهمند شوید

مدیر اداره درآمد شهرداری همدان ضمن اشاره به تلاش شهرداری به منظور تشویق شهروندان به پرداخت عوارض، عنوان کرد: در همین زمینه، شهرداری همدان با در نظر گرفتن یک بسته تشویقی سعی دارد شهروندان را در پرداخت عوارض یاری کند.

شاکری تصریح کرد: به همین منظور و با توجه به بسته تشویقی لحاظ شده، شهروندان میتوانند با پرداخت عوارض تا پایان شهریور ماه سال جاری، علاوه بر برخورداری از 12 درصد تخفیف، در قرعهکشی دو دستگاه پراید نیز شرکت کنند.

و اما در نهایت:

شهر توسعهیافته جز با مشارکت شهروندان پدیدار نمیشود و در این مسیر لازم است شهروندان با اعتماد همهجانبه مدیران شهری را همراهی کنند.

از سوی دیگر شهرداریها نیز باید ضمن اطلاعرسانی به شهروندان از مجموعه اقدامات انجام شده در طول یک سال، زمینه برای پرداخت هر چه آسانتر عوارض به دور از صرف زمانهای طولانی در محیطهای اداری را فراهم کنند.

و سخن پایانی اینکه دستیابی به کلانشهر آرمانی زمانی امکانپذیر است که همه کسانی که زیر آسمان این شهر زندگی میکنند خود را در قبال توسعهیافتگی آن مسؤول بدانند.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠۵/١٣ تعداد بازدیـد : ٧۶١ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۴٢  نفر کاربران آنلاین :
۱,۸۴۳,۸۲۸ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان