شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶   |   Sat January 20, 2018  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
پیشرفت 85 درصدی پیاده راه اکباتان
معرفی مدیر جدید اداره اجراییات، کنترل و نظارت شهرداری همدان
همدان نیازمند 14 هزار واحد پارکینگ
بانک شهر مي تواند با همياري مديريت شهري توسعه پايدار شهر همدان را کليد بزند
تقاطع غیر هم سطح شهید سردار همدانی بهار 98 بهره برداری می شود
تخریب دیوارهای یک ساختمان در محله کبابیان برای رفع خطر تلفات جانی
شهرداری جایگاه مدیریت شهری را ندارد
اظهارات رئيس شوراي اسلامي شهر همدان در مورد تخريب خانه هاي محله کبابيان در صحن شورا
اعلام آمادگی بانک شهر برای سرمایه گذاری در همدان
میدان امام (ره) صاحب سایت موزه می شود
     آخرین اخبار
ضرورت تکمیل و اجرای دقیق طرح ساماندهی دست فروشان
صدور پایان کار موقت در راستای تسهیل ساخت مسکن در شهر
فراخوان دریافت مقاله «همدان زیبا»
ابراز نگرانی ها از عملکردها و نبود اعتبار رویداد «همدان 2018»
اظهارات رئيس شوراي اسلامي شهر همدان در مورد تخريب خانه هاي محله کبابيان در صحن شورا
بناهای کبابیان بر اساس بافت قدیمی نوسازی می شود
سفال همدان رتبه نخست صادرات صنایع دستی ایران
راه اندازی سامانه سیار ثبت نام کارت ملی هوشمند در همدان
ضرورت اجرای طرح شورای اجتماعی محلات در همدان
اعلام آمادگی بانک شهر برای سرمایه گذاری در همدان
سایت موزه میدان امام(ره)تا 22 بهمن آماده نمی شود
همدان از کهن ترین شهرهای جهان
بانک شهر مي تواند با همياري مديريت شهري توسعه پايدار شهر همدان را کليد بزند
شهرداری در ارائه خدمات گرمخانه فراتر از وظایف خود عمل کرده است
برگزاری نمایشگاه از آثار ارسالی فراخوان سیمای اکباتان
شهرداری همدان به رده ششم جدول صعود کرد
تخریب دیوارهای یک ساختمان در محله کبابیان برای رفع خطر تلفات جانی
تقاطع غیر هم سطح شهید سردار همدانی بهار 98 بهره برداری می شود
معرفی مدیر جدید اداره اجراییات، کنترل و نظارت شهرداری همدان
پایان تراژدی تصادم نفتکش ایرانی با کشتی باری
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠۵/١٣ تعداد بازدیـد : ۵٢٠ نسخه چاپی
 
 
 


شهروندان در توسعه شهر سهیم باشند

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری همدان  : 
چرا باید عوارض پرداخت کنیم؟ مردم در این مواقع با واکنش های متفاوت که به طور عمده منفی است شهرداری را به کم کاری و عدم ارائه خدمت متهم می کنند در حالی که باید دانست نقش شهرداری به عنوان نهادی خدمت رسان، وابسته به شهروندان و اعتماد آنان است.

 
 

سمیه قاسمی: شاید هر یک از ما در طول زندگی روزمره بارها و بارها از خدمات شهرداریها بهرهمند شویم در حالی که حتی کوچکترین توجهی به این مقوله نداشته باشیم.

جمعآوری زبالهها، رسیدگی به فضای سبز شهر، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، بهسازی بافت فرسوده، نگهداری و تعمیر وسایل بوستانها، مدیریت شهر در مواقع بحرانی مثل آبگرفتگی معابر، احداث میادین و نمادهای موجود در آن، اصلاح هندسی برخی نقاط حادثهخیز و در نهایت انجام پروژههای بزرگ عمرانی از جمله خدمات ارائه شده از سوی شهرداریهاست که شاید بدون کوچکترین توجهی هر روز از کنار آنها عبور کنیم!

عوارض به عنوان بهایی است که شهرداری در ازای ارائه خدمت از شهروندان طلب میکند که البته این نوع مطالبه شهرداریها عموماً با بیمهری مردم مواجه میشود.

سایر سازمانها و نهادها موظفند در قبال دریافت مبالغی مشخص و قانونی، خدماتی را به شهروندان ارائه دهند که از جمله این سازمانها میتوان به مخابرات و دستگاههای خدماترسانی چون شرکت توزیع برق، آب و گاز اشاره کرد.

شهرداری از جمله نهادهایی است که بودجه خود را از ردیفهای درآمدی قانونی تأمین میکند و از جمله ردیفهای درآمدی که قانون برای شهرداریها مشخص کرده است میتوان به وصول عوارض از قبیل عوارض نوسازی، کسب و پیشه و خودرو اشاره کرد.

حقوق شهرداریها در بحث دریافت عوارض به صراحت توسط قانونگذار مشخص شده و نحوه وصول این عوارض نیز حکایت از آن دارد که شهرداریها میتوانند برای احقاق حقوق خود از موضع قدرت وارد شوند.

از آنجا که بهترین گزینه برای رعایت حقوق شهرداری و شهروندان، برقراری تعامل و همکاری دوسویه است، شهرداریها سعی میکنند در سایه این تعاملات شهر را به جایگاهی در شأن و منزلت شهروندان ارتقا دهند که البته محقق شدن این تلاش، در ارتباط مستقیم با همراهی و همکاری شهروندان است.

* شهروندان از دلایل عدم پرداخت عوارض میگویند

یکی از شهروندان همدانی در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبنی بر اینکه «چرا مردم شهر علیرغم خواستههای شفاف خود در خصوص دریافت خدمات از شهرداری، از پرداخت عوارض سر باز میزنند، گفت: اگرچه بخش عمدهای از این قانونگریزی به شرایط اقتصادی افراد بازمیگردد اما به عقیده من عدم آشنایی مردم با خدمات ارائه شده از سوی شهرداری بخش مهمی از این بیمهری را سبب میشود.

احسان حجتی از شهروندان تحصیلکرده نیز در توضیح به خبرنگار هگمتانه چنین عنوان کرد: اگر امروز مشاهده میکنیم که شهروندان نسبت به اداره شهر بیتفاوت هستند، بخشی از آن متوجه عملکرد مدیران در دورههاي مختلف و مجموعههای سازمانی است، بدین معنی که آنان نتوانستهاند شهروندان را مجاب و ترغیب به پرداخت به موقع عوارض کنند.

وی افزود: از سوی دیگر متأسفانه در حال حاضر برخی شهروندان تا زمانی که مجبور به پردات نشوند عوارض را نمیپردازند و این در حالی است که هر روز از عملکرد شهرداری گلایه میکنند.

* شاکری: عوارض بهای خدماتی است که شهروندان دریافت میکنند

در همین راستا مدیر اداره درآمد شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه عوارض، بهای خدماتی است که شهروندان خواستار آن هستند، گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد، شهروندان در پرداخت عوارض کوتاهی میکنند و شهرداری در این رابطه با بیمهری برخی همشهریان مواجه است.

مجید شاکری با عنوان این مطلب که عوارض بر اساس قوانین به هفت دسته تقسیم میشود، اظهار کرد: عوارض مستقیم شامل عوارض متعلق به زمین، ساختمان، اموال منقول و غیرمنقول و عوارض غیرمستقیم مانند عوارضی است که به خدمات و کالا تعلق میگیرد.

وی توضیح داد: عوارض قابل وصول از طریق اداره درآمد شهرداریها شامل عوارض مشاغل با کسب و پیشه، نوسازی، اماکن، خودرو، زیربنا و مشرفیت است.

* درآمد حاصل از پروانه ساختمانی به یکپنجم سال 93 کاهش یافته

شاکری در بخشی از سخنان خود با اشاره به کاهش درآمدهای پایدار شهرداری طی سالهای اخیر بیان کرد: متأسفانه با توجه به رکود حاکم بر حوزه ساخت و ساز، درآمد حاصل از پروانههای ساختمانی در شهرداری همدان به یکپنجم سال 93 رسید که این موضوع بخش مهمی از درآمدهای شهرداری را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، ارائه خدمات به شهروندان تا حدود زیادی منوط به حصول عوارض در بخشهای مختلف است تا از این رهگذر اداره شهر هر چه شایستهتر امکانپذیر شود.

مدیر اداره درآمد شهرداری همدان خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان خواهان دریافت خدمت شهری هستند باید بهای آن را به این شیوه بپردازند و بهای خدمات شهری پرداخت به موقع عوارض است که در نهایت در همین شهر و برای شهروندان هزینه میشود.

* تنها 10 درصد شهروندان در پرداخت عوارض نوسازی مشارکت میکنند

* 3 درصد عوارض کسب و پیشه پرداخت میشود.

وی در توضیح عوارض نوسازی چنین بیان کرد: این نوع عوارض، تمامی موارد مربوط به ساخت و ساز را در برمیگیرد که متأسفانه از مجموع شهروندانی که موظف به پرداخت این نوع عوارض هستند، تنها شاهد مشارکت 10 درصد آنان میباشیم.

شاکری همچنین عنوان کرد: درباره عوارض مشاغل و یا کسب و پیشه که همه واحدهای تجاری و اداری مانند مغازهها، مطبها، داروخانهها، بنگاههای املاک یا هر نوع شغل دیگر را شامل میشود، با مشارکت 3 درصد شهروندان در پرداخت مواجه هستیم.

وی توضیح داد: علیرغم تمامی کممهریها و یا شاید بیمهریهای برخی شهروندان در پرداخت اینگونه عوارض، شهرداری هرگز در انجام وظایف خود نظیر انجام پروژههای عمرانی، نظافت شهر، نگهداری پارکها، اصلاح معابر شهری، آسفالتریزی و سایر خدمات کوتاهی نمیکند.

وی بیان کرد: عوارض نوسازی به تمامی مالکان تعلق میگیرد و بر اساس مصوبه وزارت کشور و هیأت وزیران یک درصد از ارزش ملک مسکونی و یا تجاری به عنوان عوارض نوسازی در نظر گرفته میشود.

وی در مورد عوارض مربوط به مدیریت پسماند گفت: در این باره بهای تمام شده عوارض 140 هزار تومان برای شهرداری است که این عوارض با مصوبه شورای اسلامی شهر با تخفیف بسیار برای شهروندان در نظر گرفته میشود.

* شهروندان باید به شهرداریها اعتماد کنند

* شهرداریها در مدیریت شهری بودجه دولتی ندارند

مدیر اداره درآمد شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دلایل مشارکت ضعیف شهروندان در پرداخت عوارض عنوان کرد: از جمله این علل میتوان به اطلاعرسانی کمرنگ شهرداریها اشاره کرد، چنانچه شهروندان هر چه بیشتر از عواید پرداخت عوارض مطلع شوند وصول عوارض نیز امکانپذیر میشود.

وی همچنین تسهیل شرایط برای پرداخت عوارض را در افزایش مشارکت مردم مؤثر دانست و تصریح کرد: چنانچه شهرداریها امکان پرداخت عوارض از طریق سامانههای الکترونیکی را افزایش دهند، میزان مشارکت مردم به همان نسبت افزایش مییابد.

وی اعتمادسازی میان مردم و شهرداریها را در مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر مردم، شهرداریها را به عنوان خادمان خود در ارائه خدمات شهری بپذیرند و قبول کنند که تمامی عوارض دریافت شده از شهروندان در مسیر آبادسازی شهر هزینه میشود، همکاری شهروندان پررنگتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

شاکری به عنوان چهارمین علت مشارکت کمرنگ شهروندان به دیدگاه برخی از آنان اشاره کرد و گفت: متأسفانه عدهای از شهروندان گمان میکنند شهرداری دارای بودجه دولتی است و این در حالی است که دولت هیچ ردیف اعتباری با این شکل به شهرداریها اختصاص نداده است.

وی توضیح داد: شهرداریها برای مدیریت شهر هیچ بودجهای را از دولت دریافت نمیکنند و شهروندان باید بدانند که شهر با کمک و پول خود آنها اداره میشود.

* طلب 50 میلیارد تومانی شهرداری از شهروندان

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض در بخشهای مختلف کمرنگ است، اظهار کرد: در سالهای اخیر مبلغ طلب شهرداری از شهروندان در بحث عوارض نوسازی و بهای خدمات به 50 میلیارد تومان رسیده است.

مجید شاکری افزود: چنانچه شهروندان در این زمینه به شهرداری کمک کنند و در پرداخت بدهی خود کوشا باشند، بهیقین توسعه و عمران شهر بیش از پیش امکانپذیر میشود.

* 90 درصد عوارض نوسازی در امور عمرانی هزینه میشود

وی با بیان اینکه نوسازی، عمران، تأمین نیازمندیهای شهری، احداث، اصلاح و توسعه معابر، ایجاد پارکها و پارکینگها، حفظ و نگهداری بوستانها، آسفالتریزی خیابانها، نوسازی محلات و... از وظایف ذاتی شهرداریها است، گفت: هرچه میزان درآمد شهرداریها افزایش یابد میزان خدمترسانی به شهروندان نیز توسعه مییابد.

وی افزود: در بحث عوارض نوسازی، شهروندان باید بدانند که برابر مقررات، شهرداری مکلف است 90 درصد این عوارض را در بخش عمرانی هزینه کند و با این شرایط هر چهقدر شهروندان در پرداخت عوارض کوشاتر باشند، توسعه و عمران شهر بیشتر محقق خواهد شد.

* بستر تشویقی شهرداری برای مشتریان خوشحساب

* از 12 درصد تخفیف بهرهمند شوید

مدیر اداره درآمد شهرداری همدان ضمن اشاره به تلاش شهرداری به منظور تشویق شهروندان به پرداخت عوارض، عنوان کرد: در همین زمینه، شهرداری همدان با در نظر گرفتن یک بسته تشویقی سعی دارد شهروندان را در پرداخت عوارض یاری کند.

شاکری تصریح کرد: به همین منظور و با توجه به بسته تشویقی لحاظ شده، شهروندان میتوانند با پرداخت عوارض تا پایان شهریور ماه سال جاری، علاوه بر برخورداری از 12 درصد تخفیف، در قرعهکشی دو دستگاه پراید نیز شرکت کنند.

و اما در نهایت:

شهر توسعهیافته جز با مشارکت شهروندان پدیدار نمیشود و در این مسیر لازم است شهروندان با اعتماد همهجانبه مدیران شهری را همراهی کنند.

از سوی دیگر شهرداریها نیز باید ضمن اطلاعرسانی به شهروندان از مجموعه اقدامات انجام شده در طول یک سال، زمینه برای پرداخت هر چه آسانتر عوارض به دور از صرف زمانهای طولانی در محیطهای اداری را فراهم کنند.

و سخن پایانی اینکه دستیابی به کلانشهر آرمانی زمانی امکانپذیر است که همه کسانی که زیر آسمان این شهر زندگی میکنند خود را در قبال توسعهیافتگی آن مسؤول بدانند.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠۵/١٣ تعداد بازدیـد : ۵٢٠ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۶٧  نفر کاربران آنلاین :
۱,۵۲۸,۶۱۳ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان