دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷   |   Mon July 23, 2018  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
400 میلیارد تومان اعتبار پروژه های همدان
میدان میوه و تره بار جدید همدان ظرفیت پوشش غرب کشور را دارد
موفقیت شهرداری همدان در تبدیل شدن به نهادی فرهنگی
برگزاری نشست سراسری کمیته های تخصصی مرکز پژوهش های شورا برای نخستین بار
30 میلیارد تومان برای جابجایی سالانه زباله ها در همدان
مأموران رفع سد معبر حق برخورد فیزیکی ندارند
آغاز بازگشایی و بهسازی مسیر 30 متری منوچهری به کوی الوند
آغاز جشنواره عکس شهروند برگزیده همدان
باغ گل ها به زودی در شهر اطلسی ها راه اندازی می شود
شهرداری همدان در مسیر خدمت رسانی گام های جدی و اثرگذاری برداشته است
     آخرین اخبار
نخبگان شهری، راهکار و اندیشه ارائه دهند
همدان و شهمیرزاد خواهر خوانده می شوند
شهردار همدان: وظیفه حراست، سالم سازی محیط و ایجاد احساس امنیت است
تشکیل گروه های واکنش اضطراری در برخی محلات شهر
پلمب سنگبری های متخلف در کوی ولیعصر(عج)
همدان میزبان اجلاس سراسری رؤسای شوراهای کلان شهرها
دیوارنگاره های منقش به چهره شهیدان همدان مرمت و بازسازی می شود
باغ گل ها به زودی در شهر اطلسی ها راه اندازی می شود
30 میلیارد تومان برای جابجایی سالانه زباله ها در همدان
شهرداری همدان در مسیر خدمت رسانی گام های جدی و اثرگذاری برداشته است
آغاز بازگشایی و بهسازی مسیر 30 متری منوچهری به کوی الوند
فعالیت تورهای همدان گردی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه
400 میلیارد تومان اعتبار پروژه های همدان
بازگشت به اسلام با اولویت مسائل حاکمیتی تنها راه نجات امروز جامعه ما است
امحای بیش از 5 هزار مورد دیوارنویسی، پوستر و پرده غیرمجاز در شهر
زمینه موفقیت تیم فوتبال شهرداری همدان مهیاست
امکان قطعی چند نوبته برق در روز
میدان میوه و تره بار جدید همدان ظرفیت پوشش غرب کشور را دارد
آغاز جشنواره عکس شهروند برگزیده همدان
افزایش 14 درصدی کرایه اتوبوس های شهری
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠٩/١۶ تعداد بازدیـد : ۶١٩ نسخه چاپی
 
 
 

گفتگو با جباری نژاد، مشاور تربیتی و تحصیلی
جای خالی آموزش در مواجهه با رسانه ها

روزنامه هگمتانه  : 
همانطور که می دانید هرروز شاهد رشد چشم گیر حضور رسانه ها در زندگی مردم هستیم. تلویزیون، بازی های رایانه ای و شاید بیش از همه این ها تلفن همراه و رسانه های نوین.

 
 

 همانطور که میدانید هرروز شاهد رشد چشمگیر حضور رسانهها در زندگی مردم هستیم. تلویزیون، بازیهای رایانهای و شاید بیش از همه اینها تلفن همراه و رسانههای نوین.

- به نظر شما نگاه مردم به این رشد چشمگیر چگونه باید باشد؟

رسانه و به طور خاص تلفن همراه شاید امروزه دغدغه هر خانوادهای باشد. نوجوانان بیش از گذشته به عنوان کاربر تلفن همراه شناخته میشوند، کاربرانی که به نوعی همه زندگی خود را با تلفن همراهشان شریک هستند. صبح با آن از خواب بلند میشوند، به دوستان و بستگان خود سلام میدهند و احوالشان را میپرسند. احیاناً کار و کاسبی دارند و تا آخر شب با آن همراه هستند تا توی رخت خواب.

اما نگاه ما به این موضوع چگونه باید باشد؟ در برخورد با این فناوری چه رویکردی باید داشته باشیم؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگو با جباری نژاد، مشاور تربیتی و تحصیلی ساکن همدان پیگیر آن شدیم که مشروح آن را در ادامه ملاحظه میکنید.

 تغییرات در امور زندگی از قدیمالایام بوده و در آینده نیز خواهد بود. حال این تغییر ممکن است موجب رشد یا موجب عقبگرد باشد، اما وظیفه مردم استفاده از عقلانیت است تا در هر دورهای، عالم به زمان خود باشند. تغییرات در این دوران شاید تفاوتش با زمانهای گذشته، چشمگیر بودن و شیب تند و روبه بالای تغییرات است که موجب شده مدیریت تغییرات کمی سخت شود و کنترلش از دست خانواده و مسؤولان درآید. همین موضوع شکاف زیادی را بین نسلها ایجاد کرده است. بهترین کار در این زمانه افزایش تغییرات مردم همانند تغییرات چشمگیر رسانههاست. از سوی دیگر لازم است نسبت به تغییر دیدگاههای خانوادهها و مسؤولان امور اقدام گردد تا با مدیریت صحیح از تغییرات استفاده مطلوبی ببریم.

- این رشد را میتوان موضوعی مثبت در زندگی دانست؟ یا اینکه باید بهعنوان موضوعی منفی به مقابله با آن بپردازیم؟

اگر فقط از جنبه بیرونی به قضیه نگاه کنیم این رشد بیشتر جنبههای مثبت دارد تا منفی ولی اگر از جنبه درونی به قضیه نگاه کنیم، جنبههای منفی آن نیز خود را نشان میدهد. یعنی اگر من به عنوان یک پدر، دیگری به عنوان مادر و آن دیگری به عنوان مسؤول فرهنگی و...خود را به روز نکنیم و نتوانیم خود و خانواده و جامعه را آماده این رشد و تغییر کنیم، ممکن است تأثیرات منفی فراوانی داشته باشد. شاید معنای آتش را بتوان برای آن بکار برد که در صورت استفاده بهینه میتواند بسیار مفید و در صورت سهلانگاری میتواند بسیار مضر و صدمهرسان باشد.

- جنبههای مثبت حضور این رسانهها را چه مواردی میدانید؟

خداوند متعال در وجود آدمی توانمندیهای فراوانی قرار داده که بسیاری از آنها هنوز کشف نشده است. یکی از این توانمندیها احساس نیاز برای رشد، تکامل و پیشرفت است، رشد و تکامل نیز به ابزارهایی نیاز دارد که رسانه یکی از این ابزارهاست. پس توانمندی رسانهها میتواند به رشد و تکامل انسان منجر شود. بطور مثال هرکسی دوست دارد که در زمان پیامبر اکرم(ص)، فناوری ضبط صدا و تصویر و چگونگی تکثیر و ارسال آن وجود داشت، تا ما هم از فیض شنیدن و دیدن صدا و تصویر آن بزرگوار کمال استفاده را میبردیم.

حال اگر هدف انسان رشد و تکامل باشد میتوان از رسانهها در زمینههای مختلفی مانند آموزش، پرورش، فرهنگسازی، اطلاعرسانی استفاده کرد و روند رشد و تکامل آدمی را افزون ساخت.

بطور مثال در آموزش و پرورش و سبکهای یادگیری تحقیقات فراوانی انجام شده که نشان میدهد تفاوتهای زیادی در بین دانشآموزان برای یادگیری مطالب وجود دارد و وجود رسانههای دیداری و شنیداری کار معلمان را در انتقال مفاهیم تسهیل کرده است.

- چه آسیبهایی در پی این حضور به وجود خواهد آمد؟ آیا میتوان این آسیبها و تهدیدات حضور رسانهها را به فرصت تبدیل کرد؟

شما وقتی در یک خانه 60 متری آپارتمانی زندگی میکنید حفاظت از آن بسیار راحتتر از زمانی است که در یک خانه 300 متری ویلایی زندگی میکنید. حال اگر بخواهید در یک مزرعه چند هکتاری زندگی کنید حفاظتش بسیار مشکل خواهد شد و الی آخر. رشد فناوری و به تبع آن رشد چشمگیر رسانهها نیز چنین است و گسترش روزافزون رسانهها کنترل آن را بسیار سختتر از فضای فیزیکی خانه، مزرعه و... کرده است.

حال اگر هدف را رشد و تعالی انسان در نظر بگیریم و رسانهها را ابزاری برای رسیدن انسان به این هدف فرض کنیم، رسانه به عنوان یک ابزار و در دست افراد جاهل و نادان و مغرض میتواند موجب دور شدن انسان از مسیر تعالی و رشد گردد. پس مدیریت و بکارگیری افراد باهوش، مستعد، متعهد و به روز در این رسانهها و آموزش به خانوادهها برای مدیریت استفاده فرزندان از این ابزارها باعث میشود این تهدیدات به فرصت تبدیل گردد.

- آیا برای استفاده از رسانهها الگو و رژیم مشخصی وجود دارد؟ یا اینکه این رژیم برای هر شخص الگویی مشخص دارد؟

الگو یا رژیم استفاده از رسانه تحت تأثیر مسائل مختلفی است، فرهنگ، دین و مذهب، زبان، محیط تربیتی و اخلاقی خانواده، مدرسه، جامعه، فرزند اول، دوم یا سوم بودن، تک فرزند یا چندفرزندی بودن، جنسیت، وضعیت مالی و رفاهی خانواده، محل سکونت و بسیاری موارد دیگر که الگوی استفاده از رسانه را مشخص میکند و باعث میشود که الگوی استفاده از رسانه برای هر فردی مخصوص به خودش باشد.

با پیشرفت فناوری و عوض شدن سبکزندگی، استفاده از تلفن همراه، تبلت، اینترنت و شبکههای اجتماعی اهمیت فراوانی پیدا کرده و نحوه استفاده از این امکانات و ابزار به شرایط و تربیت خانوادگی، آموزشهای مدرسهای و دانشگاهی و شرایط حاکم بر جامعه بستگی دارد. در یک دور بسته، خود این امکانات، تربیت خانوادگی و آموزشهای مدرسه، دانشگاه و شرایط حاکم بر جامعه را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

بدون شک جامعهای که رشد و بالندگی مردمانش را هدف قرار داده است بسیار جلوتر از ایجاد رسانههای جدید، با استفاده از علمای قوم الگوهای کلی را مشخص نموده و در جزئیات و نحوه اجرا در چهارچوب مشخص، اجازه فعالیت به هر شخصی میدهد. به سخن دیگر کلیات نحوه مصرف رسانهای را خواص جامعه مشخص میکنند و عوام در جزئیات آزادی عمل دارند.

- چگونه افراد میتوانند به رژیم مصرف رسانهای مخصوص به خود دست یابند؟

درصورتیکه فرد هدف خود از زندگی را مشخص کرده و برای رسیدن به اهداف خود بخواهد از رسانهها استفاده بهینه بنماید رژیم مصرف رسانهای او هم مخصوص خودش خواهد بود. یک توصیه این است که پس از مشخص کردن هدف از زندگی، به دنبال راههای رسیدن به هدف خود بگردیم و در این راه از تمامی امکانات و به خصوص رسانهها استفاده کنیم.

بطورمثال دانشآموزی که قصد دارد در رشته تجربی به تحصیل بپردازد و بعنوان دانشجوی پزشکی وارد دانشگاه شده و در نهایت بعنوان یک جراح قلب به جامعه خود خدمت کند زمان خود را در این ایام مدیریت کرده، با استفاده منطقی از تلفن همراه، شبکههای اجتماعی، اینترنت، تلویزیون به هدف اصلی خود یعنی درس خواندن میپردازد تا بتواند در آزمون سراسری موفق به کسب رتبه مورد نظر گردد. برای او تعویض پی در پی گوشی هدف نیست و شبکههای اجتماعی برایش جنبه اطلاع رسانی داشته و از اینترنت نیز استفاده علمی خواهد کرد و نظارت خانواده را برای خارج نشدن از اعتدال خواهد پذیرفت.

 

 

 

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠٩/١۶ تعداد بازدیـد : ۶١٩ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٨٨  نفر کاربران آنلاین :
۱,۷۵۹,۴۵۶ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان