سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶   |   Tue March 28, 2017  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
رکوردی یافت نشد
     آخرین اخبار
تجليل از عوامل طراحي و احياي سامانه هوشمند پرداخت الکترونيکي همدان
بازدید رئیس و اعضای کمیسیون معماری شورا از پروژه های پیشنهادی سال 96 شهرداری منطقه 3
مرکز همایش بین المللی همدان الگوی سایر استانها باشد
تخفيف براي پرداخت اينترنتي عوارض
طی مراسمی از کمیته داوران همایش شهر سبز پایدار تجلیل شد
میزبانی گردشگران با شهر سبز
لایحه بودجه شهرداری همدان با بیش از 478 میلیارد تومان تصویب شد
ايستگاه مرکزي سازمان آتش نشاني و مديريت بحران شهرداري همدان افتتاح شد
فرهنگسراي فرهنگي ورزشي ولايت افتتاح شد
مجیدی: چشم انتظار بودجه 100 میلیون تومانی شرکت توسعه هستیم
سقوط جرثقيل در همدان خسارت جاني نداشت
پارک مهارت و خلاقیت در همدان احداث میشود
ایجاد شهر الکترونیک زمینه تحقق شهر سبز است
تمام توان شهرداری پای استقبال از بهار
بهسازی و نوسازی علایم ترافیکی در آستانه نوروز
بهسازی و نوسازی علایم ترافیکی در آستانه نوروز
بافت تجاری بزرگترین ضعف ایمنی شهر همدان است
مانور مهار آتش در مجتمع صنعتي سازمان عمران شهرداري همدان برگزار شد
مسأله گم شدن ۵۰۰ قطعه زمین در منطقه یک شهرداری درست نیست
در ملاقات عمومی شهردار همدان مشكلات 20 نفر از شهروندان منطقه سه همدان رسیدگی شد
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠٩/٢٣ تعداد بازدیـد : ٧٢ نسخه چاپی
 
 
 

گفتگوی اختصاصی با دکتر فرهنگ انصاری
کودکان بی دفاع

روزنامه هگمتانه  : 
امروزه تبلیغات یکی از برنامه های ثابت تلویزیون ماست. تبلیغاتی که در اکثر مواقع مخاطب آن کودکان هستند. برای بررسی همین موضوع مهم به سراغ یکی از روان شناسان متخصص در این زمینه رفتیم؛ هدی فرهنگ انصاری، کارشناسی ارشد خانواده و کودک.

 
 

*به نظر شما تبلیغات چه تأثیری بر کودکان در خانواده دارد؟

زندگی روزمره ما انسانها احاطه شده با تبلیغات در مكانهای عمومی مانند: اتوبوسها، قطارها، هواپیماها، مترو و خیابانها و دیوارهای شهر تا مكانهای بسیار خصوصی مثل: خانه و اتاق محل استراحتما با رادیو، تلویزیون، تلفن همراه و تبلتها و...

در بسیاری از این تبلیغات، مخصوصا خوراكیها از كودكان استفاده میشود تا جذابیت و دلنشینی بیشتری داشته باشد وكودكان و نوجوانان را مجذوب كند و آنها هم خانوادههای خود را وادار به خرید محصولات تبلیغاتی كنند.

معمولاً در ذهن كودك چیزهایی كه تكرار بیشتری داشته باشد ماندگارتر است، بر همین اساس تبلیغات شبانهروزی تلویزیون و رادیو، در خانه و تاكسی و دیدن تبلیغات با چشم به كرات باعث میشود كودكان وقتی وارد سوپرماركتها و یا هایپرماركتها و یا هر مكان خریدی میشوند به دنبال نشان تبلیغ شده باشند، چون احساس میكنند آن محصولات بهتر و خوشمزهترند!

بر اساس یك تحقیق در "رومانی" بر روی تأثیر تبلیغات بر كودكان متوجه شدند كه:

"تبلیغات بر روی كودكان ٣ تا ٤ سال، سه برابر بیشتر از كودكان ٥ یا بالاتر است!"

در تحقیق دیگری در "آمریكا" محققان دریافتند كه:

كودكان زیر ٦ سال قادر به تشخیص هدف و نتایج تبلیغات نیستند و چون بر اثر تكرار، یك تبلیغ ملكه ذهن كودك میشود، باعث عادات بدِخرید محصولات، به خصوص محصولات تغذیهای میشود.

در ادامه این تحقیقات، به این نتیجه رسیدند كه:

كودكان زیر ٨ سال قدرت ادراك كافی و درك مسایل تبلیغاتی را ندارند و به همین دلیل بهترین طعمه برای تبلیغكنندگان به خصوص تبلیغات تلویزیونی هستند.

در واقع تأثیر تبلیغات بر روی كودكان اثرات مخرب بسیار زیادی دارد، كه اگرچه به وضوح و سریع قابل دیدن نیست اما در بزرگسالی آثار بسیار مخرب خود را نشان خواهد داد!

تبلیغات سوء توسط كودكِ بازیگر و دیده شدنش در جعبه جادویی توسط میلیونها كودك و تأثیر ناخوشایند تبلیغ نادرست، نه تنها هنجارشكنی در جامعه است بلكه تمام فرمولهای ذهن كودك را از مفهوم درست زندگی كردن نیز واژگون خواهد كرد!

داشتن پدر قهرمانی كه هر روز كودكش را به شهر بازی میبرد و چیپس و پفك (مورد تبلیغ )را میخرد.

گول زدن معلم سر كلاس درس و خوردن شكلاتی انرژی زا كه باعث حل معادله ریاضی میشود، نشستن بر موتور گازی كه سرنشین آن میمونی بازیگوش و در حال خوردن پفك است، درست كردن كیك تولد و نزدیك شدن به وسایل خطرناكی چون اجاق گاز و وسایل برقی برای كودك و مسائلی از این قبیل، همه آثار مخرب بلند مدتی را بر روی مغز و ذهن كودكان خواهد گذاشت كه بیشتر در بزرگسالی با بزهكاری، هنجارشكنی و فخر فروشی همراه است و در همان كودكی، كودك به انسان خیالپرداز مخرب و چند شخصیتی تبدیل خواهد شد و دائماً خود را به جای قهرمان تبلیغات حس كرده و میخواهد در خانه یا مدرسه یا محیطهای اجتماعی نقشآفرینی كند.

در تحقیقی كه در سال ١٩٩٠ در "آمریكا" صورت گرفت، به نتایج مأیوسكنندهای از تأثیر تبلیغات بر كودكان رسیدند:

دختران ٧ ساله دچار بلوغ زودرس شده و تقاضای لوازم آرایشی از مادران خود داشتند و پسران ٦ ساله دیگر به دنبال بازی لوگو نبودند و این وسایل آنها را راضی نمیكرد!

و همچنین نگرانی كشور "انگلستان" از بلوغ زودرس كودكان خود، به دلیل تبلیغات سوء اجتماعی، باعث شد تا به تحقیق و بررسیهای مهمی در سطح كشور بپردازند.

به طور كل، كودكان به دلیل پایین بودن سن و نداشتن درك و فهم دقیق از زندگی، بیشترین آسیب را از تأثیر تبلیغات دارند و والدین به همان اندازه كه مراقب كودكان خود ازآسیبهای آشكار جامعه هستند، باید از آسیبهای نهان و درازمدت؛ همانند تبلیغات سوءِ خوراكی و پوشاكی بر كودكان خود، آگاهی یابند و آموزش ببینند.

فرهنگ مصرفگرایی چه رابطهای با این تبلیغات دارد؟

به طور كل پس از انقلاب صنعتی در كشورهای غربی و شكلگیری عرضه جدیدی از محصولات پوشاكی و خوراكی و گسترش صنعت مد و برندها و ماركها، بالا رفتن حقوق افراد و توجه به حاشیههای زندگی، غیر از لوازم ضروری، رسیدن به آرامش و آسایش و تبلیغات روز افزون این محصولات در تلویزیون و ماهواره و موبایلها و رادیوها، مردمِ بیشتر جوامع را، از انسانهایی كاری و سختكوش به انسانهایی راحتطلب و تنپرور و مصرفگرا تبدیل كرده است كه تبلیغاتگَران، عرصه رسانه را بهترین و مؤثرترین مكان برای تبلیغات خود دانسته و شبانهروز لحظات رسانهها را دو قبضه كردهاند و سود سرشار سالیانه خود را به ساختن كلیپها و برنامههای جدید تبلیغاتی بهتر و جذابتر اختصاص میدهند.

گسترش این تبلیغات، مردم و اجتماع را هر چه بیشتر از پیش به سوی مصرفگرایی و تجملگرایی و چشم و همچشمی و فخرفروشی فرو خواهد برد.

به طور كل قانون "تولید انبوه، مصرف انبوه"، قانون مجامع مصرفگراست كه تأثیرات مخرب جبرانناپذیری به پیكره جامعه خواهد زد.

مردم چگونه میتوانند در قبال این تبلیغات خانواده و کودکان خود را بیمه کنند؟

روانشناسان، دوران كودكی و نوجوانی را مهمترین دوران رشد انسان میدانند، دورانی كه بسیار تأثیر در شكلدهی رفتار و اخلاق كودك و نوجوان در آینده دارد. تجربههای دوران كودكی شخصیت او را در آینده مشخص خواهد كرد.

امروزه كودكان بیشتر از گذشته مصرفكننده و در عین حال نظردهنده هستند! در گذشته بزرگسالان و پدر و مادر تصمیمگیرنده اصلی بوده و بچهها تحت حمایت آنان آیندهسازی میكردند، اما هم اكنون با توجه به پیشرفت جامعه در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، كودكان و نوجوانان هم، پا به پای بزرگسالان مصرفكننده و تصمیمگیرنده هستند و با در نظر گرفتن توجه بالای والدین به فرزندانشان در همه ابعاد، كودكان و نوجوانان تبدیل به حاكمان اصلی خانواده شدهاند.

به همین دلیل والدین همه تلاش خود را در به كارگیری بهترین روشهای متنوع و مفرح و هوشی برای سرگرمی و همچنین احترام به حق انتخاب كودك باید داشته باشند.

تأثیر شگرف تبلیغات در الگوی مصرف و چگونه مصرف كردن بر همه، به خصوص كودكان غیر قابل انكار است و محیط زندگی و نحوه تربیت و آشنایی با احكام و دستورات دینی و انساندوستانه در خانوادهها تأثیر بهسزایی در شكلگیری شخصیت كودك خواهد داشت، به این معنی كه كودك تفاوت بین تبلیغات سوء و تبلیغات خوب را با دخالت و آگاهی دادن والدین دریابد. بفهمد كه كدام مواد غذایی و خوراكی مضر و كدام برای سلامتی و رشد مؤثر است؛ بداند كه كدام رفتار اجتماعی هنجار و كدام غیر هنجار است (البته كودك از ١٣سال به بعد تفاوتهارا بیشتر و بهتر درك خواهد كرد.)

نقش خانواده در این مهم بسیار زیاد و حیاتیست؛ زمانبندی دیدن برنامههای تلویزیونی، استفاده از بازیهای كامپیوتری و یا به دست گرفتن موبایل، برای كودك وحتی نوجوانان توسط والدین؛ توضیح مفهومی و تفسیر صحیح از هر تبلیغ برای كودك و نوجوان توسط والدین؛ انتخاب تبلیغات صحیح و تأثیرگذار، كم كردن حس تقلید و مقایسه در كودك با انتخاب زمان مناسب استفاده؛ تشخیص و جداسازی تبلیغات و برنامههای خوب برای این سنین توسط والدین؛ و در عین حال بالا بردن حس اعتماد به نفس، انتخاب درست وتشخیص خوب از بد در فرزند توسط والدین از بیشترین وظایف آنهاست.

به طور كل خانوادهها با نظارت دقیق بركودك و هر آنچه كه میبیند و میخواهد و زمانبندی استفاده صحیح از وسایل اجتماعی مثل تلویزیون و موبایل و تبلت و بازیهای فكری و كامپیوتری میبایست كه كودك خویش را به سمت هنجارها و اعمال شایسته رهنمون كنند، و عادات صحیحی چون صرفهجویی در مصرف آب و برق و گاز، احترام به بزرگتر چون والدین و پدر بزرگها و مادر بزرگها، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، اطاعت از امر والدین، دوست داشتن و نزدیكی با مشاغل خدمتگزار جامعه چون پلیس، آتشنشان و كارمندان شهرداری، احترام به حقوق همدیگر، آشنایی با حریم شخصی و دفاع از آن ترویج اخلاق و رفتار صحیح با حیوانات و گیاهان و آموزش درست نظافت شخصی و اجتماعی و بسیار مسائلی از این قبیل در ناخودآگاه كودك همراه با تكرار و تكرار از طریق تبلیغات اجتماعی صحیح جایگزین كرده و به این مهم اهمیت ویژه دهند و از دیدن تبلیغات مخرب، مصرفگرا وترویج اخلاقیات ضداجتماعی و ناهنجاریها، هم خود و هم كودكانشان را مصون و دور نگه دارند؛ چرا كه از آثار مخرب آینده آن گریزی ندارند.

در كل كودكان و نوجوانان سازندگان اصلی و اركان مهم آینده یك مملكت و كشورند، بنابراین سرمایهگذاری صحیح و بهینه حتی در زمینه تبلیغات كه موضوع بسیار مهمی در تربیت و آینده كودك و نوجوان را دارد و كنترل و تشخیص بهترینها توسط والدین، جامعهای بالغ و عاقل وكودكانی خوش آتیه را در پی خواهد داشت.

 

 

 

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠٩/٢٣ تعداد بازدیـد : ٧٢ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١١  نفر کاربران آنلاین :
۱,۱۷۲,۶۹۶ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان