شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶   |   Sat December 16, 2017  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
دیدار شهردار همدان و هیأت همراه با معاون عمرانی وزیر کشور
حکم عباس صوفی به عنوان شهردار همدان صادر شد
پیشرفت 70 درصدی پیاده راه میدان امام(ره)
انتخاب شهردار بومی قدرشناسی از سرمایه های انسانی همدان است
تا پایان آذرماه آغاز پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در همدان
بوستان 5هزار مترمربعی پردیس آماده بهره برداری
تاکسی های فرسوده در همدان تا پایان سال اجازه فعالیت دارند
آموزش های شهروندی برای یاری رسانی مدیریت شهری
آغاز جلسات تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 شهرداری همدان
حفظ منافع شهروندان و شهرداری اولویت شوراست
     آخرین اخبار
بهره گیری از محصول یخ خشک در مدیریت شهری
ظرفیت های کم نظیر 14 فرهنگسرا در شهر همدان
«اتحاد جوان شاهد» قهرمان مسابقات فوتبال محلات همدان شد
دیدار شهردار همدان و هیأت همراه با معاون عمرانی وزیر کشور
برگزاری اولین همایش راه مدرسه راه زندگی در همدان
آلودگی هوا به علت وارونگی دما در همدان
انتخاب شهردار بومی قدرشناسی از سرمایه های انسانی همدان است
متولی، حلقه گم شده بخش گردشگری همدان
برگزیدگان دومین دوره جشنواره فرش خزان معرفی شدند
16 نیروگاه خورشیدی در استان احداث می شود
دامداران نان خشک کپک زده به دام ها ندهند
حکم عباس صوفی به عنوان شهردار همدان صادر شد
ضرورت آموزش فرهنگ سلامت به شهروندان همدانی
افزایش 15 دستگاه اتوبوس شهری تا پایان سال
مشکلات شهروندان درزمینه عوارض باید حل شود
آغاز بررسی تعرفه پیشنهادی عوارض سال 1397 شهرداری همدان
آغاز طرح زمستانی پلیس راه و سازمان های امدادی با شرکت 800 گروه
حفظ منافع شهروندان و شهرداری اولویت شوراست
پیشرفت 70 درصدی پیاده راه میدان امام(ره)
آغاز جلسات تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 شهرداری همدان
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١٠/١٢ تعداد بازدیـد : ٩٣ نسخه چاپی
 
 
 


بی توجهی به نیازهای جامعه در دانشگاه ها

روزنامه هگمتانه  : 
سال هاست که رابطه صنعت و دانشگاه با چالش های جدی روبه رو است دانشگاه های ما از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی جایگاه خوبی را یافته انداما مسائلی چون اعتماد نکردن صنعت برای سرمایه گذاری در دانشگاه، نبود نهادهایی که این دو ساختار را پیوند دهد و ...، چالش هایی بر سر راه این دو نهاد قرار داده است.

 
 

راضیه مهری: سالهاست که رابطه صنعت و دانشگاه با چالشهای جدی روبهرو است و این دو ساختار نتوانستهاند ارتباطی پویا در راستای اهداف یکدیگر داشته باشند، دانشگاههای ما از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی جایگاه خوبی را یافتهاند و اغلب در مرزهای دانش قرار دارند که میتوانند مزیتی برای صنعت محسوب شوند و موتور محرک صنعت باشند. اما مسائلی چون اعتماد نکردن صنعت برای سرمایه گذاری در دانشگاه، نبود نهادهایی که این دو ساختار را پیوند دهد و مسائلی از این دست، چالشهایی بر سر راه این دو نهاد قرار داده است. هر چند در كشور ما، بر لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار تأکید میشود ولی موضوع پراهمیت، یافتن ارتباطات مؤثر بین این دو نهاد است. ‏پیوند و ارتباط بین این دو نهاد، این فرصت را برای دانشگاهها، مؤسسات و نهادهای تولیدی و صنعتی فراهم میآورد تا كمبودها و ‏روشهای خود را بهینه و به روز كرده و در مقابل، قابلیت تولید را افزایش دهند.

بحث ارتباط دانشگاه و صنعت از دیرباز در بسیاری از كشورها، مطرح بوده است. برخی از كشورها بنا به نیاز و ‏ساختار صنعتی و دانشگاهی خود این ارتباط را تا حد ممكن تبیین، طراحی و به اجرا درآوردهاند. این كشورها در ‏حقیقت از وابستگی حیاتی آموزش و فناوری، به ارتباط صنعت و دانشگاه رسیدهاند؛ چراکه پیشرفت فناوری بدون توجه به آموزش در عمل امكانپذیر نیست. اما به علت پیچیدگی ‏موضوع، استقرار چنین ارتباطی در بسیاری از كشورها همچنان با مشكلات فراوانی مواجه است.‏

هرگاه در جامعه صحبت از ارتباط دانشگاه و صنعت میشود، بیشتر اذهان متوجه دانشگاههای صنعتی و دانشكدههای علوم می‏شود. در حالی كه این گمان، برداشت درستی از موضوع نیست و صنایع با طیف وسیعی از علوم مختلف سركار دارند.

* ارتباط دانشگاه و صنعت، یكی از ابزارهای توسعه ‏پایدار

ارتباط دانشگاه و صنعت، یكی از ابزارهای توسعه ‏پایدار محسوب میشود.‏ با توجه به نیروهای متخصص، امكانات، مواد اولیه، منابع مادی و نیروی انسانی متعهد در دانشگاهها و صنایع كشور، از ‏عدالت به دور است كه در تولید علم و صنعت، برخی از كالاهای ابتدایی و ساده را، از سایر كشورها وارد كنیم.‏

در كشورهای پیشرفته، بیشتر تحولات صنعتی از دانشگاه و مراكز تحقیقاتی آغاز شده و دانشگاهها ‏پیشگام توسعه صنعتی هستند، در حالی كه در كشورهای در حال پیشرفت این ارتباط ضعیف و كمرنگ است. هر ‏چه این ارتباط ضعیف باشد توسعه فناوری به كندی صورت میگیرد و در نهایت موجب پیدایش كاستی در صنعت، وابستگی صنعتی، بهرهبرداری نامطلوب از منابع طبیعی، اتلاف سرمایههای اجتماعی و نظایر آن خواهد شد. چنین ‏وضعیتی منجر به چالشهای اجتماعی و اقتصادی فراوان از جمله معضل بیكاری خواهد بود.‏

برای اینکه علم ما تبدیل به منفعت برای جامعه بشود، باید بین مراکز تولید علم یعنی دانشگاه، حوزه، مؤسسات پژوهشی و حتی محققان و دانشمندان و مراکز مصرفکننده علم که بخشهای مختلف جامعه هستند، ارتباط مناسبی شکل بگیرد. تولیدکننده علم باید با توجه به نیاز مصرفکنندگان علم تولید کند. مصرفکننده هم باید بتواند بهراحتی و در چهارچوب یک سامانه هوشمند نیاز خود را به تولیدکننده علم منتقل کند.

* لزوم حمایت از تولید علم پاسخگوی نیاز جامعه

بنابراین برای تولید علم نافعی که به اقتدار جامعه ایرانی بینجامد، ما نیازمند اصلاحاتی در هر سه حوزه «عرضه دانش»، «تقاضای دانش» و «ارتباط بین عرضه و تقاضای دانش» هستیم. یعنی سیاستهای ما در بخش تولید علم باید از آنگونه تولید علم و دانشی حمایت کند که پاسخ نیاز و تقاضای جامعه باشد؛ خواه این تقاضا معطوف به مسائل و چالشهای امروز باشد یا ناظر به نیازها و فرصتهای آینده کشور.

همینطور باید برنامههایی را طراحی کرد که جامعه بتواند بهراحتی نیازها و تقاضای علمی خود را به تولیدکنندگان دانش سفارش دهد و عرضه بتواند با تقاضا ارتباط برقرار کند. علاوه بر آن، مؤسسات و شرکتهای ما باید به این نتیجه برسند که برای بهبود عملکرد و بقای خود نیاز به علم دارند و خود را در دوراهی «ورشکستگی و نابودی» یا «تقاضامند علم بودن» ببینند.

* ارتباط صنعت و دانشگاه، از حلقههای تولید و مصرف علم

در این مسیر، ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از حلقههای تولید و مصرف علم در کشور است؛ ارتباطی که حاصل نیاز بخش صنعت و توانایی تولید علم در دانشگاهها است. دانشگاه میتواند برای صنعت نیرو تربیت کند، برای رفع مشکلات صنعت مشاوره بدهد و راهبردهای جدید تولیدی را در اختیار صنعت بگذارد.

دانشگاه برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازهای صنعت باشد، باید نگاه خود را معطوف به جامعه و مسائل و نیازهای آن کند و برای آنها دست به تولید علم بزند. در غیر این صورت علم تولیدشده در دانشگاه به کار صنعت و جامعه نمیآید، بلکه دانشگاه علمی را تولید کرده که مورد استفاده دیگر جوامع است یا اینکه در اساس بیاستفاده است.

برای بهبود رابطه نظام «عرضه دانش» و نظام «تقاضای دانش» و به طور خاص، بهبود رابطه صنعت و دانشگاه نیاز است تا به غیر از نهادهای مستقیم زیرمجموعه این دو نظام، نهادهای واسطی زیرمجموعه نظام ارتباطی بین این دو بخش وجود داشته باشند تا سازوکارهای ارتباطی محقق شود.

پژوهشکدههای کاربردی و شرکتهای دانشبنیان از جمله چنین نهادهایی هستند که میتوانند این ارتباط را بهخوبی برقرار کنند. دانش از طریق این حلقههای واسط از منبع تولید آن به محل مصرف منتقل میشود. شرکتهای دانشبنیان محل اصلی پروراندن ایدههای فناورانه و تبدیل آنها به ثروت در جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم هستند که مسبب انتقال نفع به جامعه و ارتقای اقتدار جامعه هستند.

این مجموعهها میتوانند نیازهای اساسی جامعه را در اختیار دانشگاهها قرار دهند و از آنها بخواهد که برای رفع این مشکلات چارهاندیشی کنند. البته در دانشگاه هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا هم فعالیتهای دانشگاهها به خروجی مورد نظر در صنعت و سایر بخشهای جامعه برسد و هم دانشگاه از چالاکی لازم برخوردار شود.

* دانشگاهیان برای حرکت در مسیر رفع نیازهای جامعه ترغیب شوند

انتظارات از دانشگاهها باید در پاسخگویی به نیازهای جامعه افزایش پیدا کند و دانشگاهیان برای گام برداشتن در مسیر رفع نیازهای جامعه ترغیب شده از انگیزه بیشتری برخوردار شوند. در این صورت امید میرود که دانشگاه و صنعت بتوانند بسیاری از مشکلات جامعه را در حوزه تولید و اقتصاد حل کنند و کشور را به اهداف خود در این عرصهها برسانند.

دانشگاهها از یك سو تأمینكننده نیروی انسانی متخصص در سطح عالی هستند و از سوی دیگر بسیاری از ‏تواناییهای علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در آنجا متمركز شده است. بنابراین دانشگاه به عنوان مجموعهای ‏آكادمیك كه به طور مستمر پردازش علمی و پژوهشی در آن صورت میگیرد، میتواند تقویت كننده نهاد صنعت باشد و از این طریق است كه صنعت و اقتصاد در یك جامعه میتواند توسعه و ارتقا ‏یابد.‏

در فرایند انتقال فناوری، دانشگاهها میتوانند هم در تشخیص فناوری مناسب و هم در یادگیری فناوری ‏خارجی و تولید فناوری فعالیت كنند. صنعت هم باید نیازهای ‏خود را از دانشگاه بخواهد و دانشگاه نیز انعطاف لازم را از خود نشان دهد تا در نهایت یك الگوی مناسب ایجاد ‏شود. ‏

* استواری نقش دانشگاه در فرایند توسعه، بر پایه تربیت نیروی انسانی

نقش آموزشی دانشگاه در فرایند توسعه، بر پایه تربیت نیروی انسانی به عنوان كلید راهگشای توسعه صنعتی، استوار است. نقش تحقیقاتی آن نیز در تحقیقات بنیادی و كاربردی كه شرط لازم برای موفقیت توسعه صنعتی ‏است تبلور مییابد. ‏

بر اساس نظر متخصصان، دانشگاه به عنوان نهاد عرضه كننده دانش و تولید نیروی انسانی وظایفی از جمله تولید برنامههای كارآمد آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای كنونی و آینده جامعه، انتقال و بومیسازی دانش و تبدیل آن به فناوری برای استفاده صنایع، نیاز سنجی آموزشی و تحقیقاتی صنایع مستقر در مراكز رشد فناوری و تولید علم برای رفع موانع ‏و مشكلات و راهكارهای توسعه و... را بر عهده دارد که ‏این اقدامات میتواند توسعه صنعتی را به دنبال داشته ‏باشد.

اما صنعت نیز به عنوان مصرفكننده علم و فناوری باید ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه داشته باشد و برای به كارگیری بهینه ‏از دانش تولید شده و فناوری به وجود آمده، وارد میدان شود.‏ صنایع موظفند نیروی انسانی مورد نیاز خود را از بین افراد تربیت شده در دانشگاهها، با توجه به مهارت و قابلیت فردی آنها برگزینند.

به کارگیری  دانش و فناوری تولید شده در دانشگاهها، تجاری كردن تحقیقات كاربردی و توسعهای، دستهبندی مشكلات و موانع موجود در تولید و ارائه آنها به دانشگاه، استقبال از ایدههای قابل تبدیل به تولید و سفارش آنها به دانشگاهها ‏و مراكز تحقیقاتی، ارتقای كیفیت محصولات تولیدی و اجرای سامانههای مدیریت كیفیت با بهرهگیری از توان علمی دانشگاهیان از جمله تعهداتی است که بخش صنعت باید بر عهده بگیرد.

* دستاندركاران صنعت با دانشگاه بیگانهاند

در جامعه ما تاكنون برنامههای روشنی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه تعیین نشده است. تحصیل‏كردهها از دل صنعت بیرون نیامدهاند تا كارآزموده باشند و استادان دانشگاهها كه به تحقیق میپردازند بیشتر كسانی هستند كه از صنعت اطلاعات كمی دارند. از طرفی هر چند اکثر دست اندركاران اصلی صنعت كشورمان ‏دانشآموختگان دانشگاهها هستند ولی وقتی همین فارغالتحصیلان به مسؤولیتی میرسند با دانشگاه بیگانه ‏میشوند.‏

اكنون در موقعیتی هستیم كه دانشجو، استاد و دانشگاه به دلیل دوری از صنعت از آن آگاهی زیادی ندارند. صنعت ‏نیز دانشگاه را در امور صنعتی، كم تجربه میپندارد و برنامهریزی مستمر ‏نیز در انسجام آنها نقشی اندك دارد.‏ بنابراین میتوان نتیجه گرفت كه محدود بودن ارتباط دانشگاه با صنعت منجر به آن شده كه تحقیق و نوآوری در صنعت كمتر به وجود آید و اتكا به فناوری خارجی ادامه پیدا كند.‏

اعطای مدرك معتبر در مقابل كار تحقیقاتی دانشجویان و متخصصان دانشگاهی در صنعت، ارتقای درجه علمی اساتید دانشگاه بر مبنای همكاری آنها با صنایع، مشاركت صنعت در ایجاد رشتههای جدید دانشگاهی و تدوین دروس دانشگاهی مبتنی بر نیازهای جامعه صنعتی میتواند از جمله راهکارهای عملی برای تقویت هرچه بیشتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه در ایران باشد.‏

 

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١٠/١٢ تعداد بازدیـد : ٩٣ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١٧  نفر کاربران آنلاین :
۱,۴۷۹,۲۶۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان