سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶   |   Tue November 21, 2017  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
عباس صوفی شهردار همدان شد
انصراف مرادی از حضور در شهرداری همدان
راه اندازی سامانه خودکار اعلام ارزش محاسباتی و معاملاتی املاک شهرداری همدان به صورت آزمایشی
همدان در تکاپوی امدادرسانی به زلزله زدگان
سند کتابخوانی استان با هم افزایی دستگاه های فرهنگی تهیه شود
24 و 25 آبان همدان میزبان مسابقات لیگ برتر اسکیت هاکی
دستور امام خامنه ای به همه مسؤولان برای کمک فوری به زلزله زدگان
ثبت 12 وقف جدید در شهرستان همدان
مبلغ اضافی از کارت بلیت کسر نمی شود
مدرسه اتیسم همدان با معیارهای مدارس استثنایی فاصله دارد
     آخرین اخبار
مدرسه اتیسم همدان با معیارهای مدارس استثنایی فاصله دارد
ثبت 12 وقف جدید در شهرستان همدان
مبلغ اضافی از کارت بلیت کسر نمی شود
عباس صوفی شهردار همدان شد
راه اندازی سامانه خودکار اعلام ارزش محاسباتی و معاملاتی املاک شهرداری همدان به صورت آزمایشی
سند کتابخوانی استان با هم افزایی دستگاه های فرهنگی تهیه شود
انصراف مرادی از حضور در شهرداری همدان
همدان در تکاپوی امدادرسانی به زلزله زدگان
24 و 25 آبان همدان میزبان مسابقات لیگ برتر اسکیت هاکی
دستور امام خامنه ای به همه مسؤولان برای کمک فوری به زلزله زدگان
تسليت به مناسبت درگذشت جمعي از هموطنان عزيزمان در اثر وقوع زلزله در استان هاي غرب کشور
راه اندازی سامانه خودکار اعلام ارزش محاسباتی و معاملاتی املاک
الگوبرداری آبنمای میدان امام(ره) از منطقه باستانی هگمتانه
چاپ 204 عنوان کتاب امسال در همدان
شهرک ولی عصر (عج) آزمونه اجرای طرح جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز شد
بازگشت بیش از 70 درصد زوار همدانی به استان
ارزش نهادن به جایگاه کارکنان شهرداری ضروری است
کارکنان تاکسیرانی همدان به حامیان سه شنبه های بدون خودرو پیوستند
پیش پرداخت خرید 15 دستگاه اتوبوس شهری
فضای شهری همدان برای میزبانی از زائران اربعین حسینی آماده شد
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١٠/٢٢ تعداد بازدیـد : ۴٠٣ نسخه چاپی
 
 
 

گفتگو با مسؤول رسیدگی به شکایات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی
اورژانسی ها در مقام پاسخ گویی

روزنامه هگمتانه  : 
همه ما در طول زندگی، در معرض حوادثی قرار می گیریم که گه گاه این حوادث فرد را به کام مرگ می کشاند، گاه نقص یکی از اعضا را رقم می زند و گاه با رفع آن خطر، ادامه حیات امکان پذیر می گردد.

 
 

نحوه تشخیص و برخورد با فوریتها و تهدیدهای حیاتی در زندگی روزمره الزامی است اما آموزش و فراگیری این مهم متأسفانه از سوی متولیان امر، رسانهها و مردم مورد غفلت واقع شده به نحوی که گاه افراد با مشاهده کوچکترین عکسالعمل غیرطبیعی در بدن خود و یا اطرافیانشان شرایط را اورژانسی تلقی میکنند و گاه ناآگاهی از یک موقعیت اورژانسی پیش آمده، جان یک فرد را به خطر میاندازد.

بنا بر تعاریف، فوریت پزشکی به حادثهای گفته میشود که در آن احتمال تهدید حیات و یا ایجاد آسیب و معلولیت دائمی برای فرد متصور است و باید به سرعت برای جلوگیری از مرگ و یا آسیب فرد اقدام شود.

در کشور ما وظیفه مواجهه با فوریتهای پزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی واگذار شده و این دستگاهها نیز واحد تخصصی «مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی» را تشکیل و این وظیفه مهم را به این مرکز محول کردهاند.

از آنجا که مرکز مدیریت و فوریتهای پزشکی بدون واسطه نقش مؤثری در نجات جان انسانها در شرایط فوریت و حساس بر عهده دارد مردم انتظار دارند این مرکز مسؤولتر از سایر دستگاهها و نهادها به وظایف خود عمل کند.

کوچکترین ناهماهنگی و یا بیمسؤولیتی در این مرکز میتواند نجات جان یک فرد را با مخاطراتی مواجه سازد، اگرچه گاه ناآشنایی مردم با قوانین و ضوابط این مرکز، سبب میشود تا نوعی از نارضایتی رقم بخورد.

روزنامه هگمتانه همواره سعی کرده با انتقال خواستههای مردم به مسؤولان در مواردی نیز در مقام پرسش از متولیان امر برآید تا در این میان یا احقاق حق شهروندان امکان‌‌پذیر گردد و یا شفافسازی اذهان عمومی نسبت به آن مسأله محقق شود.

در همین راستا و به دنبال تماس یکی از شهروندان با دفتر روزنامه و گلایهمندی این شهروند از عملکرد اورژانس 115 بر آن شدیم تا با تهیه گزارشی متولیان امر را در مقام پاسخگویی به این شهروند قرار دهیم.

ضمن اینکه در این گزارش، موضوع حادثه اتفاق افتاده برای دانشآموز دختر همدانی و قطع انگشتان وی و مطالبات اولیای این دانشآموز از مرکز اورژانس 115 نیز مورد توجه قرار گرفته که در ادامه به آن پرداخته شده است.

* نوشیان: گروه عملیاتی اورژانس با بیوجدانی پدرم را رها کردند

در همین رابطه حسین نوشیان در تماس تلفنی با روزنامه هگمتانه، خواستار پیگیری دلیل عدم خدمترسانی اورژانس به پدر پیرش، از طریق این رسانه شد.

وی در توضیحات خود با بیان این جمله که بیوجدانی گروه عملیاتی اورژانس 115 در انتقال بیمار ما به بیمارستان سبب شد تا پدر من در حال حاضر در وضعیت کما به سر ببرد، گفت: به دنبال شرایط اضطراری بیمارمان با اورژانس تماس گرفتیم تا به منظور انتقال بیمار از آمبولانس استفاده کنیم.

نوشیان عنوان کرد: پس از 40 دقیقه، گروه عملیاتی در محل حاضر شد که به دنبال معاینه پدرم اعلام کردند به دلیل هوشیاری بیمار، امکان خدمترسانی از سوی اورژانس وجود ندارد و از انتقال سر باز زدند.

وی توضیح داد: علیرغم التماس ما به منظور انتقال و با توجه به اینکه آمبولانس تا آنجا آمده بود، انتقال صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور پزشک، باید انتقال با آمبولانس انجام میشد، اظهار کرد: متأسفانه با سر باز زدن گروه عملیاتی اورژانس، پدر من در حال حاضر در کما به سر میبرد و ما با طرح شکایتی پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی بیان کرد: مسؤولان در اورژانس 115 باید پاسخگوی وضعیت پیشآمده باشند.

* مهرمهری: پیگیر حقوق ضایع شده دخترم خواهم بود

در حادثهای دیگر، چند روز گذشته انگشتان دانشآموزی 14 ساله در یکی از مدارس قاسمآباد قطع شد و این موضوع سبب شد تا پدر محدثه مهرمهری از دیر رسیدن اورژانس به محل حادثه و عدم رسیدگی مسؤولان بیمارستان بعثت به وضعیت دخترش به گلایه بپردازد.

مهرمهری در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه این حادثه تلخ، بیست و هشتم آذر ماه در مدرسه حیات قاسمآباد اتفاق افتاد، گفت: زمانی که مدیر مدرسه با من تماس گرفت به سرعت خود را به مدرسه رساندم در حالی که اورژانس پس از نیم ساعت هنوز نیامده بود.

وی افزود: خودم دخترم را به بیمارستان منتقل کردم و هنگام انتقال آمبولانس را دیدم که در حال مراجعت به مدرسه بود و این در شرایطی بود که 40 دقیقه از زمان قطع شدن انگشتان دخترم گذشته بود.

وی توضیح داد: متأسفانه پس از مراجعه به بیمارستان بعثت نیز کارکنان بیمارستان حتی یک یخ برای عضو قطع شده به ما ندادند و این سبب شد یکی از انگشتان دخترم به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان و عدم رسیدگی کارکنان بیمارستان سلولهای زنده خود را از دست بدهد.

مهرمهری با ابراز ناخرسندی از عملکرد اورژانس و کارکنان بیمارستان بعثت، بیان کرد: پس از بازگشت از تهران و پایان دوره اولیه درمان حتماً با تنظیم شکایتی پیگیر حقوق ضایعشده از دخترم خواهم بود.

وی در رابطه با وضعیت فعلی محدثه به خبرنگار هگمتانه گفت: هماکنون یکی از انگشتان دخترم در تهران پیوند شده که البته فاقد کارایی است و انگشت دیگرش از بند ناخن به بعد وجود ندارد.

* هر نوع بیماری اورژانسی تلقی نمیشود

* ضرورت آگاهسازی شهروندان از خدمات اورژانس

در همین رابطه مسؤول رسیدگی به شکایات در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان در مقام پاسخگویی برآمد و با بیان توضیحاتی گفت: متأسفانه ناآگاهی برخی شهروندان از وظایف اورژانس سبب میشود تا مشکلاتی به وجود آید.

عباس اولیاسمیع افزود: اورژانس تنها در شرایط اضطراری که سلامت فرد در خطر جدی است و یا مشکلات جبرانناپذیر سلامت فرد را تهدید میکند، میتواند اقدام به خدمترسانی نماید.

وی بیان کرد: زمانی که یک سازمان به وجود میآید به لحاظ قانونی شرح وظایفی برای آن مشخص میشود که در این خصوص، اورژانس 115 در کنار سایر دستگاههای امدادرسان مسؤولیت پاسخگویی به شرایط اضطراری مرتبط با سلامت افراد را عهدهدار است.

اولیاسمیع با اشاره به اینکه متأسفانه برخی شهروندان در هر شرایطی، ورود اورژانس را لازم میدانند، خاطرنشان کرد: ضرورت ورود اورژانس 115 در مواردی چون: تصادفات، ضرب و جرح و سقوط از ارتفاع، سُر خوردن، خونریزی و ورود اجسام نافذ تعریف میشود و هر بیماری نمیتواند به دلیل ابتلا به یک بیماری وضعیت خود را اورژانسی قلمداد کند.

وی توضیح داد: همانگونه که ما خود را در قبال مردم مکلف به انجام وظیفه میدانیم، مردم نیز باید با آگاهی از خدمات اورژانس ما را در خدمترسانی هر چه بهتر یاری کنند.

مسؤول رسیدگی به شکایات در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان تأکید کرد: شهروندان باید بدانند که هر نوع بیماری اورژانسی تلقی نمیشود و در پارهای از اوقات روند درمانی باید از طریقی غیر از اورژانس پیگیری شود.

* 90 درصد تماسها با اورژانس غیرضروری و مزاحمت است

وی در ادامه با اعلام اینکه در طول سال در استان 38 هزار مأموریت توسط اورژانس 115 به انجام میرسد، گفت: متأسفانه 90 درصد تماسهای گرفته شده با خطوط اورژانس، تماسهای غیرضروری و مزاحمت است و تنها 10 درصد این تماسها منجر به مأموریت میشود.

وی تصریح کرد: برخی از مزاحمان اورژانس سابقه چندین مرتبه مزاحمت دارند و برخی از افراد نیز به علت ناآگاهی از خدمات اورژانس، خطوط تلفن ما را اشغال میکنند.

* انجام بیش از 26 هزار مأموریت شهری و جادهای در سال جاری

وی در ادامه با اشاره به انجام بیش از 26 هزار مأموریت درونشهری و جادهای توسط اورژانس 115 در استان، طی نه ماهه سال جاری، گفت: ظرف این مدت، بیش از 20 هزار مأموریت درونشهری به انجام رسیده که در این مأموریتها به 21 هزار و 500 مصدوم خدمترسانی شده است.

اولیاسمیع عنوان کرد: در بحث مأموریتهای جادهای در سه ماهه سال جاری، 6 هزار و 700 مأموریت انجام شده که در این مأموریتها به 8 هزار و 300 مصدوم جادهای رسیدگی شده که گاه در برخی از این مأموریتها بیش از یک مصدوم مورد حمایت قرار گرفته است.

* در رسیدن به بالین بیمار با استانداردهای جهانی هماهنگ هستیم

مسؤول رسیدگی به شکایات در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به استاندارد جهانی رسیدن اورژانس بر بالین بیمار، گفت: در این رابطه بر اساس استاندارد جهانی، رسیدن به بالین بیمار در شهرها، زیر 7 تا 8 دقیقه و در جاده زیر 15 دقیقه است.

وی با بیان این توضیح که البته بر اساس نوع شهر، نوع جاده و موقعیت گزارش شده، زمان رسیدن بر بالین بیمار متفاوت است، عنوان کرد: در حال حاضر در استان همدان، متوسط زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار در مأموریتهای شهری زیر 7 دقیقه و در مأموریتهای جادهای زیر 15 دقیقه است که در پارهای از موارد نیز وضعیت ما بهتر از استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به اینکه در پارهای از مواقع ندادن نشانی دقیق از محل حادثه توسط عامل گزارشگر و یا ناآگاهی با موقعیت حادثه، سبب افزایش زمان رسیدن بر بالین بیمار میشود، اظهار کرد: گاه برخی از افراد به دلیل قرار گرفتن در شرایط حادثه و یا مصدوم بودن یکی از عزیزانشان نمیتوانند نشانی دقیقی از محل را گزارش کنند که این در افزایش زمان حضور اورژانس مؤثر است.

عباس اولیا سمیع عنوان کرد: این ادعا مبنی بر هماهنگ بودن با استانداردهای جهانی در سامانههای گزارش‌‌رسانی ما قابل رصد است و مردم میتوانند ناظر بر این ادعا باشند.

وی خاطرنشان کرد: در اورژانس زمانهای هشتگانه تعریف شده است که بر این اساس، دریافت مأموریت در پایگاه، حرکت از پایگاه، رسیدن به محل فوریت، حرکت از محل فوریت، رسیدن به مرکز درمان، تحویل به مرکز درمانی، حرکت از مرکز درمانی و پایان مأموریت، خدمترسانی در یک مأموریت را تشکیل میدهد.

* اورژانس تنها در شرایط اورژانسی مکلف به انتقال بیمار است

* نباید انتظارات مختلف از اورژانس به ادبیات رایج جامعه تبدیل شود

وی در بخش بعدی سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبنی بر علت سر باز زدن مأموران اورژانس در یکی از مأموریتها و عدم انتقال بیمار 80 ساله به بیمارستان و در نهایت طرح شکایت از سوی همراهان بیمار، گفت: بر اساس بررسی گزارشات و همچنین شنود مکالمات هنگام مراجعه همکاران ما به محل گزارش شده، مشخص شد در سیزدهم دی ماه سال جاری، گزارشی مبنی بر اعلام سکته مغزی از روستای آبشینه دریافت شده که بر همین مبنا اعزام خودرو و نیروی عملیاتی به محل گزارش به وقوع پیوسته است.

وی افزود: بر اساس مستندات، زمان تماس همراهان بیمار با اورژانس 18:02 گزارش شده که همکاران ما بلافاصله پس از دریافت گزارش از مرکز پایگاه در بیمارستان بعثت به سمت روستای آبشینه رهسپار شدند که بر مبنای گزارشات 18:17 در ورودی این روستا بوده‌‌‌اند.

وی با بیان اینکه در زمان ورود همکاران ما به روستا به علت معلوم بودن مکان دقیق حضور بیمار، حاضر شدن بر بالین بیمار ساعت 18:20 گزارش شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال حضور مأموران اورژانس و بررسی علایم حیاتی بیمار، شرایط وی اورژانسی نبوده و در این معاینات فشار خون 12، ضربان قلب 70 تا 80 و سطح هوشیاری 15 گزارش شده است.

مسؤول رسیدگی به شکایات در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان توضیح داد: پس از بررسی علایم حیاتی، مأموران ما شروع به توضیح به همراهان بیمار کردند که بر این اساس اعلام شده که شرایط بیمار شامل اورژانس نیست و چنانچه قصد انتقال به بیمارستان را دارند باید از اورژانس خصوصی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه با توضیحات همکاران ما، همراهان بیمار شروع به مشاجراتی نمودند که البته برابر گزارشات حتی یکی از همراهان، خود را جلوی خودرو اورژانس انداخته، گفت: استدلال همراهان بیمار این بوده که حال که خودروی آمبولانس تا روستا آمده، انتقال بیمار به بیمارستان انجام شود که البته این یک درخواست نابهجا از همکاران ما بوده است.

وی در خصوص ادعای همراهان بیمار مبنی بر به کما رفتن بیمار در اثر دیر رسیدن شخص به بیمارستان، نیز بیان کرد: نمیتوان با ادعای همراهان، ارتباط معناداری میان وضعیت فعلی بیمار و دیر رسیدن شخص به بیمارستان ایجاد کرد، ضمن اینکه همراهان بیمار میتوانستند به منظور انتقال بیمار خود از اورژانس خصوصی کمک بگیرند.

وی توضیح داد: برابر بررسیهای انجام شده پیش از این شرایط، فرد بیمار از سوی پزشک دستور بستری در بیمارستان داشته که این اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه چنانچه قرار باشد همکاران ما در هر نوع شرایط غیراورژانسی و بر مبنای درخواست همراهان بیمار، اقدام به انتقال فرد به بیمارستان و مراکز درمانی کنند، این نوع ادبیات رایج میشود، عنوان کرد: همه حق استفاده از اورژانس را دارند اما به شرط قرار گرفتن در شرایط اورژانسی تعریف شده.

وی تصریح کرد: تمامی خدمات اورژانس به شکل 24 ساعته رایگان است اما در بهرهگیری از اورژانس خصوصی افراد باید هزینه این بهرهگیری را پرداخت کنند که همراهان این بیمار حاضر به استفاده از اورژانس خصوصی نشدند.

اولیاسمیع بر ضرورت آگاهی مردم از روند خدمترسانی اورژانس تأکید کرد.

* دیر رسیدن اورژانس به مدرسه «حیات» دارای توجیه است

وی در ادامه بار دیگر از سوی خبرنگار هگمتانه در خصوص حادثهای که مدتی پیش برای دانشآموز دختر همدانی اتفاق افتاده و در این حادثه انگشت دانشآموز آسیب جدی دیده بود مورد سؤال قرار گرفت.

وی با بررسی مستندات مرتبط با این حادثه، در خصوص اعتراض اولیای دانشآموز مبنی بر دیر رسیدن اورژانس به محل حادثه، توضیح داد: این حادثه، روز بیست و هشتم آذرماه سال جاری ساعت 11:03 از سوی مدیر مدرسه "حیات" واقع در روستای قاسمآباد گزارش شد که با توجه به نزدیک بودن پایگاه شماره 3 اورژانس در کوی شهید مدنی، اعزام آمبولانس و خودرو از طریق این پایگاه در دستور کار قرار گرفت که البته با توجه به اعلام همزمانی این حادثه با اعزام نیروهای این پایگاه به وضعیت اورژانسی دیگر، خدمترسانی از طریق این پایگاه امکانپذیر نشد.

وی افزود: در این شرایط، همکاران ما به اعزام نیرو و خودروی آمبولانس از نزدیکترین پایگاه به محل حادثه واقع در پشت انبار نفت اقدام کردند که بر اساس گزارشات ثبت شده این شرایط منجر شده است حرکت نیروهای عملیاتی به محل حادثه با دو دقیقه تأخیر، در ساعت 11:05 محقق شود.

عباس اولیا سمیع در ادامه این توضیحات عنوان کرد: با توجه به مسیر و ترافیک موجود در راه مدیر مدرسه برای بار دوم در ساعت 11:13 دقیقه اقدام به تماس با اورژانس میکند که در این تماس همکاران ما از وی درخواست میکنند که عضو قطع شده را به منظور کمک به حادثهدیده و امکان احیا در داخل پارچه قرار دهد که البته این درخواست به دلیل شرایط روحی مدیر از سوی وی رد میشود.

وی افزود: بر اساس مستندات، آمبولانس و نیروهای عملیاتی ساعت 11:21 در محل حادثه حضور پیدا میکنند که در نهایت انتقال بیمار به بیمارستان بعثت در ساعت 11:28 امکانپذیر میشود.

وی با این توضیح که دیر رسیدن اورژانس به محل حادثه بر اساس وقوع شرایط اورژانسی مشابه در نزدیکترین پایگاه به محل این حادثه و همچنین ترافیک موجود در مسیر اتفاق افتاده است، گفت: در تمامی شهرستانها، مراکز پیام با دو آمبولانس و 4 نفر نیروی عملیاتی و همچنین پایگاههای اقماری با یک آمبولانس و دو نیروی عملیاتی وجود دارند که در این رابطه خلأ احساس نمیشود.

وی همچنین در توضیح نسبت به ادعای والدین دانشآموز در رابطه با حمل فرزندشان با خودروی شخصی به بیمارستان پیش از رسیدن اورژانس گفت: این اتفاق نیفتاده و مصدوم توسط اورژانس و نیروهای عملیاتی به بیمارستان منتقل شده که البته مستندات این ادعا نیز وجود دارد.

وی در نهایت بر ضرورت آگاهیبخشی به مردم در حوزه وظایف اورژانس 115 تأکید کرد.

و اما در پایان:

1- مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در همه کشورهای جهان از مهمترین ارکان ارائه خدمات درمانی محسوب میشوند و مهمترین هدف این نظام، ارائه خدمات رضایتبخش در کوتاهترین زمان ممکن و منطبق بر استانداردهای روز دنیاست.

2- اگرچه متولیان امر مدعی هستند که مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در کشور منطبق بر استانداردهای روز دنیا و یا نزدیک به این استانداردها به ارائه خدمت میپردازند اما شواهد حاکی از آن است که تا رسیدن به استانداردهای جهانی هنوز فاصله معناداری داریم.

3- کمبود پایگاههای اورژانسی در شهر و جادهها نمیتواند توجیه خوبی برای دیر رسیدن به بالین بیمار باشد؛ چراکه این توجیهات هرگز جبرانکننده خسارت جانی نیست.

4- به نظر میرسد مراکز نیازمندند به منظور هر چه کیفی شدن عملکرد، از سوی مرجعی فراسازمانی مورد رصد قرار گیرند.

5- آگاهسازی مردم در رابطه با خدمات و شرح وظایف اورژانس میتواند در رضایتمندی هرچه بیشتر مردم از عملکرد این مجموعه مؤثر باشد و در این خصوص رسانههای مکتوب و مجازی و به ویژه رسانه ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

6- مردم با شناخت وظایف اجرایی اورژانس 115 و فرهنگسازی صورت گرفته در این خصوص میتوانند در عملکرد هرچه سریعتر و صحیحتر این مرکز مؤثر باشند به نحوی که گاه کاهش تماسهای غیرضروری و یا مزاحمتها برای اورژانس  میتواند در این رابطه دارای کاربرد بسیار باشد.

7- مردم و مسؤولان باید حیات "ستاره حیات" را که نماد اورژانس و سامانه فوریتهای پزشکی است مورد توجه قرار دهند تا اورژانس به معنای واقعی کلمه یاریگر حیات انسانها باشد.

 

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١٠/٢٢ تعداد بازدیـد : ۴٠٣ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۵٢  نفر کاربران آنلاین :
۱,۴۴۷,۲۳۹ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان