چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶   |   Wed March 29, 2017  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
رکوردی یافت نشد
     آخرین اخبار
تجليل از عوامل طراحي و احياي سامانه هوشمند پرداخت الکترونيکي همدان
بازدید رئیس و اعضای کمیسیون معماری شورا از پروژه های پیشنهادی سال 96 شهرداری منطقه 3
مرکز همایش بین المللی همدان الگوی سایر استانها باشد
تخفيف براي پرداخت اينترنتي عوارض
طی مراسمی از کمیته داوران همایش شهر سبز پایدار تجلیل شد
میزبانی گردشگران با شهر سبز
لایحه بودجه شهرداری همدان با بیش از 478 میلیارد تومان تصویب شد
ايستگاه مرکزي سازمان آتش نشاني و مديريت بحران شهرداري همدان افتتاح شد
فرهنگسراي فرهنگي ورزشي ولايت افتتاح شد
مجیدی: چشم انتظار بودجه 100 میلیون تومانی شرکت توسعه هستیم
سقوط جرثقيل در همدان خسارت جاني نداشت
پارک مهارت و خلاقیت در همدان احداث میشود
ایجاد شهر الکترونیک زمینه تحقق شهر سبز است
تمام توان شهرداری پای استقبال از بهار
بهسازی و نوسازی علایم ترافیکی در آستانه نوروز
بهسازی و نوسازی علایم ترافیکی در آستانه نوروز
بافت تجاری بزرگترین ضعف ایمنی شهر همدان است
مانور مهار آتش در مجتمع صنعتي سازمان عمران شهرداري همدان برگزار شد
مسأله گم شدن ۵۰۰ قطعه زمین در منطقه یک شهرداری درست نیست
در ملاقات عمومی شهردار همدان مشكلات 20 نفر از شهروندان منطقه سه همدان رسیدگی شد
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١١/٠۴ تعداد بازدیـد : ۶٣ نسخه چاپی
 
 
 

گردشگری همدان خارج از چتر تبلیغات
ناشناخته ماندن جاذبه های همدان در سایه بی توجهی ها

روزنامه هگمتانه  : 
استان همدان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که هر یک از این جاذبه ها نه تنها در کشور بلکه در دنیا هم بی نظیر است و می تواند در دنیای گردشگری حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد

 
 

 متأسفانه علیرغم تمام موهبتهای الهی که در همدان وجود دارد، ضعف در تبلیغات گردشگری و معرفی نشدن همدان به دنیا موجب شده که ظرفیتهای همدان در این زمینه مغفول بماند و در واقع گردشگری همدان زیر چتر تبلیغات قرار نگرفته است.

تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت در زندگی افراد، ایجاب میکند که این ابزار به عنوان شاخههای علمی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی به دقت مطالعه شود و با نگاهی علمی، هنری و کارشناسانهتر و تخصصی مورد استفاده قرار گیرد تا موفقیت در رسیدن به اهداف را به دنبال داشته باشد.

امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار به صورت حرفهای استفاده کرد؛ زیرا موفقیت تبلیغ برای ارزشهای فرهنگی و گردشگری استان همدان مبتنی بر درک صحیح و حرفهای از تبلیغ و ارزشهای آن است.

تبلیغ حرفهای میتواند به عنوان ابزار برندهای برای پیشرفت اهداف فرهنگی گردشگری استان همدان در داخل و خارج در نظر قرار گیرد و در غیر این صورت، هدر دادن وقت، سرمایه و انرژی است. برای فعالیتهای تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید با این اعتقاد به تبلیغات نگریسته شود که تبلیغات هزینهبر نیست، بلکه نوعی سرمایهگذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی، ملی و استانی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی میتواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

در استانی مانند همدان با توجه به کمبود آب و خشکسالیهای پی در پی نمیتوان زیاد بر کشاورزی تکیه کرد و باید به دنبا ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از طرق دیگر مانند گردشگری بود. به نظر میرسد گردشگری با توجه به ظرفیتهای همدان در این زمینه بتواند راه برونرفت از بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق و توسعه اقتصادی مردم این دیار باشد و علاوه بر این همه مسؤولان ارشد استانی بارها و بارها بر گردشگری همدان به عنوان یکی از محورهای توسعه تأکید داشتهاند، اما متأسفانه همدان با وجود این ظرفیتها هنوز نتوانسته در گردشگری مطرح شود و دیده میشود که شهرهای دیگر مانند اصفهان، شیراز، تبریز و... در این زمینه بسیار جلوتر از همان هستند.

تبلیغات و معرفی جاذبهها طبیعی و تاریخی همدان حلقه مفقودهای است این زمینه است، چنانچه همدان و جاذبههای آن به طور مناسب در وبگاهها و یا فضای مجازی و شبکههای تلویزیونی و... معرفی میشود و گردشگری همدان زیر چتر تبلیغات قرار گیرد، بیشک همدان نیز میتواند در زمره یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای دنیا قرار گیرد، آثار تاریخی، مذهبی، جاذبههای طبیعی و آب و هوای بینظیر همدان در تمام فصلها ظرفیتهای بیمانندی در حوزه گردشگری است که متأسفانه به دلیل عدم معرفی نتوانسته نقش مؤثری را در توسعه گردشگری همدان داشته باشد.

*شرط گردشگرپذیر شدن، استفاده از جاذبههای شهر است

کارشناس گردشگری و یکی از اساتید دانشگاه در این حوزه و در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان اینکه همدان خوشبختانه از ثروتهای خدادادی و جاذبههای طبیعی و تاریخی و میراث فرهنگی غنی است و دارای هویت فرهنگی کامل است، اظهار کرد: درست است که این جاذبهها برای گردشگری شدن یک شهر لازم است اما کافی نیست.

مسعود ملکی در این خصوص ادامه داد: شرط اینکه شهری گردشگرپذیر شود و از جاذبههای آن استفاده گردد، این است که معرفی نیز صورت بگیرد و چتر تبلیغات بر روی این جاذبهها باز شود.

وی اضافه کرد: همدان نسبت به شهرهای گردشگری دیگر کشور، با داشتن جاذبههای گردشگری چتر تبلیغاتی مناسبی نداشته است و ظرفیتها و جاذبههای همدان را به سایر نقاط کشور و دنیا معرفی نکردهایم.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه شیوهها و روشهای معرفی و تبلیغات در دنیا بسیار و روز به روز در حال تغییر است، گفت: برای معرفی در فصول مختلف از لحاظ جاذبههای طبیعی در زمستان و یا فصل گرما باید تلاش بسیاری داشته باشیم.

* امروز گردشگر در دنیا با اطلاع قبلی از مقصد، سفر میکند

ملکی با بیان اینکه آب و هوا یکی از موارد مهم برای گردشگر است، ابراز کرد: امروز گردشگر در دنیا با اطلاع سفر میکند و قبل از اینکه تصمیم به سفر بگیرد مطالعه میکند.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: آب و هوای همدان مدیترانهای است و برای مسافرت بسیار مطلوب است و در فصل زمستان نیز همدان دارای جاذبههایی است که میتواند برای گردشگر جذاب باشد.

این کارشناس حوزه گردشگری عنوان کرد: به عنوان مثال غار علیصدر یکی از جاذبههای طبیعی همدان است که گرما و سرما نمیشناسد و در تمام ماههای سال جاذب گردشگر است همچنین پیست اسکی همدان نزدیکترین پیست به شهر است، و یا شهر جهانی لالجین در تمام طول سال فعال است.

ملکی با تأکید بر اینکه ما باید به طرق مختلف این جاذبهها را به مسافران معرفی کنیم و آنها را به دیدن این جاذبهها دعوت کنیم، بیان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد، سرمایهگذاری در گردشگری است و ما تأسیسات و خدمات زیر بنایی مانند هتل و مراکز اقامتی داریم و این مکانها باید در تمام فصول سال اشباع شوند و مسافر داشته باشند و میبینیم که درصد اشغال هتلها در شهرهایی چون اصفهان و شیراز بسیار بیشتر از همدان است و این به نوعی بیانصافی است که هتلهای ما با سرمایهگذاری که میکنند درصد اشغالشان پایین باشد.

وی در مورد شیوههای جذب گردشگر تصریح کرد: امروز معرفی جاذبهها از طریق رسانههای مجازی و وبگاهها بسیار مهم شده است و در دنیا تلاش زیادی صورت میگیرد تا مسافران قبل از سفر تمام مناطق و جاذبهها را از طریق وبگاهها بازدید کنند.

این کارشناس حوزه گردشگری گفت: وبگاههای مجازی برخطی وجود دارد که مسافران به وسیله آن قادر هستند داخل مراکز اقامتی و جاذبهها را بازدید کنند و آشنا شوند.

*گردشگری همدان در فضای مجازی و وبگاهها حضور فعال ندارد

ملکی با بیان این مطلب که در همدان، در فضای مجازی و وبگاههای مجازی حضور فعال نداریم، بیان کرد: شاید وبگاههای درون استانی وجود داشته باشد اما این کافی نیست و این گردشگران هستند که باید به این وبگاهها دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: شرکتهایی در دنیا به وجود آمده است با عنوان « رزرواسیون برخط، مجازی» که مسافران از بلیت گرفته تا رزرو هتل و یا گرفتن بلیت بخشهای گردشگری شهر همه را در آن مشاهده کرده و برای سفر خود برنامهریزی میکنند.

کارشناس حوزه گردشگری با تأکید بر اینکه جاذبههای استان باید در وبگاهها نیز فعال باشد، ابراز کرد: بازار رقابت در جذب گردشگر و یا گردشگر پذیری بسیار مهم و حساس است و تلاش کشورها بر این است که در این زمینه موفق باشند و آمار گردشگران خود را افزایش دهند.

ملکی در ادامه اضافه کرد: مناسبتسازی یا رویداد سازی در حوزه گردشگری مهم است به طور مثال روز همدان یا جشنواره زمستانی و یا غذای سنتی یا جشنواره خرید سوغات میتواند بهانهای برای جذب گردشگر به همدان باشد.

وی تأکید کرد: نکته مهم دیگر تبلیغات به هنگام است که اگر تبلیغات دیرهنگام انجام شود فایدهای ندارد. مثلاً عید نوروز در پیش است و عده بسیاری از هموطنان ما برای سفر در این مدت برنامهریزی میکنند، ما از هم اکنون باید به فکر تبلیغات همدان و معرفی آن باشیم و تبلیغات در عید نوروز سودی ندارد.

کارشناس حوزه گردشگری ابراز کرد: دو ماه زودتر باید تبلیغات انجام شود تا خانوارها، همدان را نیز در سبد سفر خود قرار دهند و بلیتهای همدان نیز خریداری شود.

وی بیان کرد: موضوع مهم دیگر گردشگران پایتختنشین است، تهران با جمعیت 12 میلیون نفری شهری ماشینی است که شهروندان آن بسیار سفر میکنند و اتوبان همدان- تهران با هزینههای میلیاردی راهاندازی شد اما متأسفانه به پایتختنشینها معرفی نشد و این موضوع باید به آنها اطلاع رسانی شود که تنها با پیمودن سه ساعت در یک مسیر امن میتوانند به همدان سفر کنند و همدان نیز توانایی فراهم ساختن یک تفریح خوب را دارد.

در همین خصوص با یکی از شهروندان همدانی نیز به گفتگو نشستیم، سمیرا قادری در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: همدان با دارا بودن 1800 جاذبه تاریخی و گردشگری و طبیعی میتواند گردشگران بسیاری را جذب کند اما به دلیل نبود امکانات و زیرساختهای گردشگری در این زمینه موفق نبوده است.

وی ادامه داد: فرودگاه همدان در حال تعلیق است و با گذشت چندین سال هنوز مردم همدان صدای سوت قطار را نشنیدهاند به طبع همه اینها میتواند منجر به جذب گردشگر شود.

این شهروند همدانی در ادامه ابراز کرد: همدان دارای بزرگترین غار آبی جهان است اما زمانی که با سایر افراد در استانهای دیگر سخن به میان میآید فقط اسم غار را شنیدهاند و سفری به درون غار شگفتانگیز نکردهاند. به واقع چرا باید اینگونه باشد؟ آیا تنها به دلیل زیرساختهای نامناسب است؟

قادری در این زمینه تصریح کرد: در جاده غار علیصدر شاهد تصادفاتی بودیم که ممکن است برای مسافران خاطرات تلخی را برجا بگذارد و همانطور که میدانید یک تبلیغ منفی اثرگذاریش بیشتر از تبلیغ مثبت است.

وی افزود: در حال حاضر هم به همت مسؤولان خیلی از آثار و بناهای تاریخی همدان در حال تخریب است تا بتوانند بیمارستان و... جایگرین کنند و استفاده از بناهای تاریخی در ادارات ممکن است تأثیرگذاری منفی در جذب گردشگر داشته باشد و موجب فرسودگی بنا شود.

شهروند همدانی گفت: به نظر بنده استان همدان هیچگونه تبلیغی در مورد جاذبههای گردشگری در سایر استانها انجام نداده است و خیلی از مردم از جاذبههای تاریخی و گردشگری استان بیخبرند و شبکه استانی هم که در کما به سر میبرد.

وی بیان کرد: امروز که فضاهای مجازی در دسترس عموم قرار دارد متولیان این امر میتوانند از این طریق به معرفی جاذبههای گردشگری استان بپردازند که تاکنون شاهد آن نبودیم و میتوان گفت مسؤولان انگار نمیخواهند استان را به جهانیان بشناسانند.

اما در نهایت میتوان گفت اینکه بنشینیم و بگوییم همدان فلان جاذبه تاریخی و یا فلان جاذبه طبیعی را دارد و از زیر ساختهایی چون آزاد راه و فرودگاه برخوردار است و نزدیکترین نقطه به تهران و پایتخت ایران محسوب میشود و یا اینکه دارای مراکز تفریحی گردشگری چون دهکده گنجنامه و عباسآباد و پیست کارتینگ سواری و یا پیست اسکی است و یا اینکه دارای آب و هوای بینظیر در تمام ماهها است کافی نیست، بلکه باید همت کنیم و تکانی به خودمان بدهیم و برای معرفی تمامی این جاذبهها به سایر نقاط کشور و یا به دنیا قدمی برداریم، نباید بگذاریم این همه ظرفیت در سایه بیتوجهیها و کمکاریها نادیده گرفته شود، اگر به دنبال توسعه گردشگری و اقتصادی همدان هستیم و به دنبال این هستیم که منبع درآمدی را برای همشهریان خود فراهم کنیم باید آستینها را بالا زده و چارهای برای معرفی همدان بیندیشیم و این گام را میتوان همین حالا در تبلیغات برای جذب مسافر برای سفرهای نوروزی برداشت.

نباید فراموش کرد که استفاده از روشهای تبلیغاتی درست و مناسب و به روز میتواند در معرفی جاذبههای تاریخی و طبیعی و گردشگری همدان بسیار مهم و تأثیرگذار باشد و میتوانیم از ظرفیت وبگاهها و فضای مجازی برای معرفی همدان استفاده کنیم و یا اینکه تلاش کنیم رویداد سازی مناسبی داشته باشیم و در هر فرصتی گردشگران را به همدان دعوت کنیم.

 

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/١١/٠۴ تعداد بازدیـد : ۶٣ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٣٠  نفر کاربران آنلاین :
۱,۱۷۳,۳۷۹ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان