پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷   |   Thu April 26, 2018  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
گسترش تعامل و روابط بین مدیریت شهری همدان با جمهوری چک
ایجاد نماد نخستین مجلس فواید عامه شهر همدان
تسریع در راه اندازی خزانه داری شهرداری
احتمال افزایش حاشیه نشینی با افزودن حلقه سوم شهر همدان
تجلیل از ایثارگران شهرداری همدان
رویداد 2018 فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت های همدان در سطح بین المللی است
آمادگی شهرداری همدان برای ساخت نخستین پارک پدافند غیرعامل کشور
ضعف ایمنی مراکز خرید همدان شناسایی شد
نشست مدیریت بحران شهرداری همدان برگزار شد
ورود به املاک شهروندان بدون حکم قضایی غیرقانونی است
     آخرین اخبار
آمادگی شهرداری همدان برای ساخت نخستین پارک پدافند غیرعامل کشور
شهرداری همدان پیشرو در پدافند غیرعامل
متکدیان همدان جمع آوری می شوند
بهره برداری از 60 پروژه بهداشتی با اعتبار 22 میلیارد تومان
کاهش 71 درصدی ورود آب به سد اکباتان
ورود سامانه بارشی جدید از جمعه به همدان
"ضعف اطلاع رسانی"عامل خالی ماندن صندلی های پرواز همدان - تهران
خدمات رسانی بی منت به ایثارگران سرلوحه کار شورا و مدیریت شهری
ثبت 244 مزاحمت تلفنی برای آتش نشانی همدان در 24 ساعت
امنیت شغلی کارگران مقدمه حمایت از کالای ایرانی
راه اندازی نمایشگاه دائمی سفال و چرم در هلند
همدان جزء 5 استان اول در مصرف سیگار
تجلیل از ایثارگران شهرداری همدان
جمع آوری دست فروشان گنجنامه استمرار یابد
نشست مدیریت بحران شهرداری همدان برگزار شد
راه اندازی پویش جمع آوری پسماندهای محوطه گنجنامه
رشد گردشگری همدان در گرو مطالبه گری مردم و همت مسؤولان
43 تالار نمایش میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی
ایجاد نماد نخستین مجلس فواید عامه شهر همدان
تسریع در راه اندازی خزانه داری شهرداری
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠۶/١١ تعداد بازدیـد : ۵١٢ نسخه چاپی
 
 
 


پیاده راه سازی فرصت طلایی توسعه همدان

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل  : 
ارتقای کیفیت محیطی و احیای خصوصیات تاریخی و فرهنگی مراکز شهری یکی از مهمترین دغدغه های مدیران شهری است و در این میان کاهش سلطه وسایل نقلیه و بازگرداندن فضاهای شهری به عابران پیاده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 
 

سمیه قاسمی: بافت مرکزی شهر همدان با وجود گسترشهای جدید شهری، همچنان به عنوان قطب خدماتدهنده به ساکنان بافتهای قدیمی، جدید و نوساز شهر عمل میکرد و از این حیث سنگینترین بار ترافیکی را متحمل میشد.

در راستای کاهش آمد و شد خودروهای شخصی و عمومی در حلقه نخست شهر، طرح پیادهراهسازی، پس از مدتها به تأخیر افتادن، در ابتدا در خیابان بوعلی اجرایی شد. علیرغم برخی نارضایتیها در ابتدای اجرای طرح پیادهراهسازی خیابان بوعلی، با افزایش ارزش افزوده برای کسبه این خیابان و همچنین زیباییهای بصری ایجاد شده در پیادهراه بوعلی، رضایت شهروندان و صنفهای مستقر در این پیادهراه جلب شد.

با تجربه موفق ایجاد پیادهراه بوعلی، در مرحله دوم، پیادهراهسازی میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

از آنجا که میدان امام(ره) به عنوان هسته مرکزی شهر و خیابان اکباتان به لحاظ دربرگیری بافتهای تاریخی واجد ارزش از اهمیت ویژهای برخوردار هستند، اجرای پروژه پیادهراهسازی در این محور از حساسیت خاصی برخوردار است که در همین راستا گفتگویی با معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ترتیب دادیم که در ادامه گزارش میآید.

* پیادهراهسازی، تحقق عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن» است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه پیادهراهسازی در همدان در راستای تحقق عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» اجرایی میشود، گفت: نقشه طرح تفصیلی شهر همدان از سال 84 مصوب شد اما تاکنون کسی درباره اجرایی نشدن طرح پیادهراه در همدان سؤالی نپرسیده.

مجید یوسفینوید ادامه داد: بر اساس طرح تفصیلی تعریف شده، باید حجم ترافیک و تردد خودرو در حلقه مرکزی شهر کاهش یابد ضمن اینکه پیادهراهسازی در راستای کمک به پدافند غیرعامل نیز راهگشاست.

وی بیان کرد: با توجه به این طرح، در مرحله نخست، پیادهراهسازی خیابان بوعلی مورد توجه قرار گرفت و پس از آن که پیادهراهسازی میدان امام(ره) و خیابان اکباتان کلید خورد.

* طرحهای پیشین میدان امام(ره) با شکست مواجه شد

یوسفینوید با بیان اینکه در سالهای گذشته در میدان امام خمینی(ره) طرحهای ناموفق زیادی اجرایی شده بود، اظهار کرد: از آنجا که در میدان امام(ره) فضا به منظور تردد خودرو وجود نداشت، در طرحهای اجرایی شده، عبور انسان محدود میشد در حالی که این میدان به عنوان نقطه مرکزی شهر باید انسانمحور میبود.

* پیادهراهسازی در اولویت قرار دادن انسانها و گردشگران است

وی توضیح داد: ساختار شهر همدان به گونه‌‌ای است که ظرفیت خودرومحوری ندارد و بر همین اساس تنها چارهای که در یک شهر گردشگری مانند همدان با ظرفیتهای بالای آن میتوان داشت، اولویت دادن به انسانها و گردشگران است.

وی با تأکید بر اینکه دیدگاه خودرومحوری باید اصلاح شود، گفت: مهمترین الزام پیادهراهسازی در این است که شهر به سمت انسانمحوری حرکت کند تا شهری آرام داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در پیادهراه بوعلی نهایت استفاده از ظرفیت شهر همدان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: این کار در خیابان اکباتان و میدان امام(ره) نیز باید انجام میگرفت.

وی با بیان اینکه بیش از 30 سال است که به واسطه خودرومحوری، شهرسازی ما ضربههایی را متحمل شده است، افزود: از سال 63 خودرو محور اصلی تمام طرحهای شهری ما بود و از همین حیث آسیبهایی دیدهایم.

یوسفینوید تصریح کرد: دسترسی همگانی، ایجاد فضاهای جذاب، ایجاد ارتباطات نزدیک انسانی، ایجاد امنیت جانی و علائم اطلاعرسانی شفاف، توجه به محیط زیست، توجه به آثار تاریخی دارای ارزش از مزایای پیادهراهسازی است.

* 80 درصد میدان امام(ره)، پیادهراه میشود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در ادامه با بیان اینکه با پیادهراه شدن میدان امام(ره)، هدایت ترافیکی در چهار خیابان اصلی منتهی به این میدان انجام میگیرد، گفت: با اجرای این طرح، چرخش خودرو در میدان حضرت امام(ره) دیگر وجود نخواهد داشت.

وی توضیح داد: بر مبنای طرح تعریف شده، 80 درصد میدان امام(ره) پیادهراه و 20 درصد بقیه هدایت ترافیکی خواهد شد.

وی عنوان کرد: میدان امام(ره) یک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان بوده و جای تأسف دارد که این طرح در سالهای پیش اجرایی نشده؛ چراکه در این صورت همدان در حوزه گردشگری میتوانست بسیار جلوتر از حال حاضر باشد.

یوسفینوید توضیح داد: فضای میدان امام(ره) 21 هزار مترمربع بود و این فضا همواره مورد انتقاد مردم بودکه چنین فضای وسیعی از نظر مبلمان شهری در شأن پایتخت تاریخ و تمدن نیست.

وی با بیان اینکه هدایت ترافیکی پیادهراه امام(ره) از طریق چهار خیابان شهدا، تختی، باباطاهر و شریعتی انجام خواهد گرفت، گفت: چنانچه با اجرای این طرح، پیادهراه بوعلی، میدان امام(ره) و خیابان اکباتان وصل شود، ظرفیت بالایی پیدا خواهد شد به طوری که بازار سنتی همدان، خیابان اکباتان و شهر تاریخی هگمتانه به آرامگاه بوعلی وصل میشود و به رونق بازار و گردشگری همدان کمک میکند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اصول شهرسازی به دو روش باید با ترافیک برخورد شود، گفت: عریضسازی خیابانها و ایجاد پل در شهر و از طرفی گران کردن حمل و نقل شخصی و تمرکز بر روی حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات در راستای برخورد با ترافیک است.

* اتصال بناهای تاریخی، مسیری جذاب برای گردشگران ایجاد میکند

وی در ادامه سخنان خود در خصوص پیادهراهسازی خیابان اکباتان عنوان کرد: پیادهراهسازی خیابان اکباتان و ساماندهی بازار و بافت تاریخی از آرزوهای مشترک شهرداری و میراث فرهنگی بود.

وی بیان کرد: پیادهراهسازی خیابان اکباتان در ادامه پیادهراهسازی میدان امام(ره) بافت منسجم شهری را ایجاد میکند که با اتصال بناهای تاریخی به هم، مسیری جذاب برای گردشگران ایجاد میکند.

وی توضیح داد: محور گردشگری تجاری اکباتان تا آرامگاه بوعلی باید به محور هویتی و فرهنگی همدان تبدیل شود و فرهنگ گذشته شهر را به آن الصاق کنیم.

* پیادهراه شدن خیابان اکباتان، ارزشگذاری بافتهای تاریخی شهر است

یوسفینوید با اشاره به اینکه خیابان اکباتان و میدان امام(ره) به عنوان عرصهای تاریخی در نظر ما هستند، گفت: در پیاهراه سازی این دو محور، الزامات ترافیکی، میراثی و هویتی مورد توجه است و در حقیقت سنگفرش شدن و پیادهمحور شدن این دو محدوده در راستای ارزشگذاری بافت تاریخی عملیاتی میشود.

* گردشگران با حرکت از اکباتان تا بوعلی از معماری چندین هزار سال پیش به معماری معاصر میروند

وی توضیح داد: در حقیقت پیادهراه شدن دو محور میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان شرایطی فراهم میکند تا هویت تاریخی شهر همدان بیش از پیش در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جدارهسازیها، ضوابط میراثی به خوبی رعایت خواهد شد.

وی بار دیگر تصریح کرد: ایجاد فضای شهری از خیابان اکباتان تا آرامگاه بوعلی در حقیقت ایجاد پیادهراه تاریخی، فرهنگی گردشگری هگمتانه- بوعلی است که حرکت در این محور،گردشگران را از معماری و شهرسازی چندین هزار ساله هگمتانه به معماری معاصر در آرامگاه بوعلی میرساند.

وی با بیان اینکه ایجاد این نوع محور تاریخی گردشگری در منطقه غرب کشور نادر است، عنوان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداریهای شهرکرد و سنندج با سفر به شهر همدان و بازدید از پیادهراه بوعلی، به دنبال الگوگیری از این نوع پیادهراهسازی هستند.

* ساماندهی بازار آهنفروشها نیازمند عزم مدیران استانی

* انتقال بازار آهنفروشان به رونقدهی آن کمک خواهد کرد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی مشاغل مانند بازار آهنفروشان در خیابان، گفت: آهنگران موجود در مرکز شهر به مثابه مشاغل مزاحم باید جابهجا شوند.

وی با بیان اینکه سالهاست برای انتقال آهنگران به محدوده دیگری از شهر منتظر جذب اعتبارات ملی هستیم اما هنوز این اتفاق نیافتاده است، عنوان کرد: طی جلساتی به این نتیجه رسیدیم که باید از طریق امتیازات استانی این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه بازار آهنگران نباید مشرف به شهر باستانی هگمتانه باشد، افزود: منطقه هگمتانه خاستگاه و شناسنامه شهر همدان است و در صورتی که این مشاغل به جای دیگری انتقال یابند بسیاری از مشکلات آهنگران نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بازار آهنگران در محدوده آثار تاریخی و میراثی شهر قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه جابهجایی آهنگران از محدوده فعلی به محدوده جدید نیازمند پرداخت غرامت به آنها و یا اعطای ملک جایگزین است ضروری است در این رابطه با ورود مدیریت ارشد استان، شورای اسلامی شهر، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی ساماندهی این نوع از مشاغل هر چه زودتر انجام شود.

وی تصریح کرد: ساماندهی آهنگران خیابان اکباتان نیازمند عزم استانی و همکاری دستگاههای متولی است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز بازار آهنفروشها کمرونق و یا حتی تعطیل شده بود، عنوان کرد: با عزم مسؤولان استانی و جابهجایی این نوع از بازار به مکانی دیگر، میتوان به رونق این حرفه نیز در شهر افزود.

وی عنوان کرد: مشکل این واحدها، پیادهراه شدن اکباتان نیست بلکه پیش از این نیز مشکلات این صنف فراوان شده بود که به نظر میرسد با انتقال آهنفروشان بسیاری از مشکلات آنان حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید مدیران ارشد استانی و شهری از محل منابع داخلی در راستای حل این مشکل کمک کنند؛ چراکه این موضوع فقط مشکل میراث فرهنگی و یا شهرداری نیست؛ بلکه مشکل شهر است بنابراین همه دستگاهها باید در راستای ساماندهی آهنفروشان گام بردارند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: هماینک طرح پیادهراهسازی میدان امام(ره) و خیابان اکباتان با 9 درصد پیشرفت فیزیکی، متناسب با برنامه زمانبندی شده در حال اجراست و در صورت نامساعد نشدن آب و هوا، این طرح تا نوروز 97 به بهرهبرداری میرسد.

وی بیان کرد: اعتبار پیشبینی شده برای این طرح 100 میلیارد ریال است.

* مالمیر: اصل پیادهراهسازی اصل مثبتی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان این جمله که اصل پیادهراهسازی، اصل مثبتی است، گفت: ساخت پیادهراه خدشهای به ثبت ملی میدان تاریخی امام(ره) وارد نمیکند؛ چراکه قرار نیست در این محدوده ساخت و سازی انجام شود و پروژه عمرانی مربوط به کف معابر است.

علی مالمیر افزود: نکتهای که در این رابطه میراث فرهنگی بر آن تأکید دارد، این است که طرح اجرا شده باید با بدنه و بافت میدان همخوانی داشته باشد به همین دلیل نیز ما برای مطالعه و بررسی بیشتر از راه و شهرسازی درخواست کردیم که طرح را در اختیار ما بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه ما با ساخت پیادهراه موافق هستیم، بیان کرد: با اجرای این طرح، حداقل تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمهسنگین از خیابان اکباتان حذف و آثار تاریخی که زیر این خیابان قرار دارد نیز حفظ میشود.

وی تصریح کرد: از نظر ما ساخت این پیادهراه سبب میشود تا مردم به قسمت شمال شهر کشیده شوند در این راه، شهر باستانی هگمتانه نیز بینصیب نماند و نیمنگاهی به آن صورت گیرد.

مالمیر بار دیگر با بیان اینکه اصل پیادهراهسازی اصلی مثبت است، گفت: این طرح به دو دلیل حفظ بافتهای واجد ارزش شهر و تقویت مسیر گردشگری برای ما اهمیت دارد اما از آنجا که این طرح در داخل بافتهای دارای ارزش انجام میشود، ضروری است با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی انجام شود.

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح در خیابان اکباتان، سایت تاریخی هگمتانه نیز بیش از پیش حفظ خواهد شد و با حفظ نکات امنیتی در این محوطه مردم نیز با این سایت تاریخی انس بیشتری خواهند گرفت.

وی بیان کرد: آنچه قرار است در میدان امام(ره) اتفاق بیفتد اصالت و برگرداندن موقعیتهایی است که در لایههای کفسازی پنهان شده و خیابان اکباتان نیز در ادامه میدان امام(ره) بافت منسجم شهری را در خود دارد و یا اتصال بناهای تاریخی در کنار یکدیگر مسیری جذاب را برای گردشگران ایجاد میکند.

وی محور گردشگری میدان امام(ره) و خیابان اکباتان را به عنوان رگهای شهر که سبب زنده نگه داشتن همدان میشوند معرفی کرد و گفت: همدان پنجمین شهر فرهنگی تاریخی کشور است که نیاز به تبلیغ و معرفی دارد که پیادهراهسازی میتواند به این امر کمک کند.

گفتنی است خیابان اکباتان همدان یکی از شش خیابان اصلی میدان امام خمینی(ره) شهر همدان و از خیابانهای واجد ارزش شهر از نظر میراثی و تاریخی است که آثار و ابنیه تاریخی بسیاری از جمله راسته بازارها، کاروانسراها، مسجد جامع شهر و شهر تاریخی هگمتانه را در خود جای داده است.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠۶/١١ تعداد بازدیـد : ۵١٢ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٨٣  نفر کاربران آنلاین :
۱,۶۶۳,۱۷۰ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان