شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶   |   Sat December 16, 2017  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
دیدار شهردار همدان و هیأت همراه با معاون عمرانی وزیر کشور
حکم عباس صوفی به عنوان شهردار همدان صادر شد
پیشرفت 70 درصدی پیاده راه میدان امام(ره)
انتخاب شهردار بومی قدرشناسی از سرمایه های انسانی همدان است
تا پایان آذرماه آغاز پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در همدان
بوستان 5هزار مترمربعی پردیس آماده بهره برداری
تاکسی های فرسوده در همدان تا پایان سال اجازه فعالیت دارند
آموزش های شهروندی برای یاری رسانی مدیریت شهری
آغاز جلسات تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 شهرداری همدان
حفظ منافع شهروندان و شهرداری اولویت شوراست
     آخرین اخبار
بهره گیری از محصول یخ خشک در مدیریت شهری
ظرفیت های کم نظیر 14 فرهنگسرا در شهر همدان
«اتحاد جوان شاهد» قهرمان مسابقات فوتبال محلات همدان شد
دیدار شهردار همدان و هیأت همراه با معاون عمرانی وزیر کشور
برگزاری اولین همایش راه مدرسه راه زندگی در همدان
آلودگی هوا به علت وارونگی دما در همدان
انتخاب شهردار بومی قدرشناسی از سرمایه های انسانی همدان است
متولی، حلقه گم شده بخش گردشگری همدان
برگزیدگان دومین دوره جشنواره فرش خزان معرفی شدند
16 نیروگاه خورشیدی در استان احداث می شود
دامداران نان خشک کپک زده به دام ها ندهند
حکم عباس صوفی به عنوان شهردار همدان صادر شد
ضرورت آموزش فرهنگ سلامت به شهروندان همدانی
افزایش 15 دستگاه اتوبوس شهری تا پایان سال
مشکلات شهروندان درزمینه عوارض باید حل شود
آغاز بررسی تعرفه پیشنهادی عوارض سال 1397 شهرداری همدان
آغاز طرح زمستانی پلیس راه و سازمان های امدادی با شرکت 800 گروه
حفظ منافع شهروندان و شهرداری اولویت شوراست
پیشرفت 70 درصدی پیاده راه میدان امام(ره)
آغاز جلسات تعرفه عوارض پیشنهادی سال 97 شهرداری همدان
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠٩/١٣ تعداد بازدیـد : ١۵ نسخه چاپی
 
 
 

گزارش از شکایت های دردناک بیماران در همدان
تشخیص های اشتباه ره آورد ویزیت های گروهی

روزنامه هگمتانه  : 
اعتماد بیمار به پزشک، یکی از شاخصه های اصلی تشخیص و درمان صحیح و مؤثر به شمار می رود اما متأسفانه در حال حاضر این اطمینان در یک معاینه گروهی وکوتاه ایجاد نمی شود.

 
 

هدی افلاکیان: وقتی بیماری بنا بر هر علتی به پزشک مراجعه میکند انتظار دارد در فضایی محرمانه و شخصی مشکلاتش را با پزشکش در میان بگذارد و به طور حتم این بیمار مانند همه افراد جامعه از اینکه مشکلات و دردهای خود را در مقابل افراد بازگو کند حس خوشایندی ندارد.

اگر بیمار، فضای مطب و مرکز درمانی و ارتباط با پزشک خود را امن نداند و از او انرژی مثبت و حس آرامش نگیرد، چه بسا از بیان بخشی از مشکلات جسمی و روحی مرتبط با مریضیاش خودداری کند که البته این فقط یکی از آسیبهای معاینههای گروهی است که این روزها خیلی هم در شهر و استانمان باب شده است.

وقتی که پزشک برای جلب اعتماد بیمارش تلاش کافی نمیکند و بیمار این حس را دارد که طبیبش میخواهد هرچه زودتر از شر او خلاص شود و نفرات دیگری را پذیرش کند، تصویر نازیبایی از یک پزشک قسم خورده در اذهان مردم باقی میماند.

شاید دلیل اینکه بسیاری از بیماران برای درمان یک بیماری در یک فاصله زمانی کوتاه به پزشکان متعددی مراجعه میکنند، همین موضوع باشد.

شیوه ارتباطی پزشک در برخورد با بیماران و درک بهتر مسائل و مشکلات جسمی و روحی آنان تأثیرگذار است و پزشک را در رسیدن به تشخیص صحیح و انتخاب و ارائه گزینه درمانی مناسب و کارآمد یاری میکند.

آنگاه که پزشک حتی نگاه بیمارش نمیکند و به صحبتهای او کمتوجهی میکند، فقط سری به معنای متوجه شدن تکان میدهد و فقط دستش به قلم و برگه دفترچه بیمار میرود، در چنین شرایطی مریض حسناخوشایندی دارد به خصوص اینکه او در بین ازدحام و ترافیک دیگر بیماران، شاید به دلیل شرم وحیا و دلایل دیگر از بیان بسیاری از اطلاعات مؤثر در تشخیص و درمان خودداری میکند یا شاید اصلاً فرصت بیان کردن را نداشته باشد.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: چندی پیش برای تشخیص بیماری پوستی خود به یکی از پزشکان بهنام میرود. بعد از کلی انتظار برای پذیرش چند نفری وارد اتاق میشود بدون اینکه توجهی به جنسیت بیماران شود. حال بیمار باید با یک حس خجالت با صدایی آهسته با پزشک سخن بگوید،

اینها مسائلی است که باید مورد توجه و تأکید مسؤولان باشد.زیرا مریض هیچ حس آرامشی ندارد و با اینکه سؤالات بیپاسخ زیادی درباره علل، ابعاد و جزئیات بیماری و درمان خود دارد، احساس می‌‌کند مجبور و شاید بهتر است هرچه زودتر از نگاههای سنگین دیگر مریضها دور شود.

پیامد این نوع معاینهها این است که حتی اگر پزشک هم بخواهد، نمیتواند همه اطلاعات لازم را برای تشخیص و تجویز درمان مناسب از بیمار بگیرد و به طبع خطای او به شدت افزایش مییابد.

اتفاقی که اکنون در بخشی از مطبهای خصوصی و گاه دولتی همدان به یک روال عادی تبدیل شده و قربانی اصلی، حقوق بیمارانی است که برای درمان یک بیماری مجبورند چندین بار به پزشکان مختلف مراجعه و وقت و پول بیشتری هزینه کنند تا شاید مأمنی برای بیان مشکلاتشان بیابند.

شاید تعداد اندک پزشک و جمعیت انبوه بیمار در یک رشته تخصصی خاص معاینه گروهی و سریع را تا حدودی توجیه پذیر کند اما حتماً این استثنا شامل بسیاری از مطبهای خصوصی شهر و استانمان نمیشود.

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد پدیده معاینه گروهی میشود را شهروندان کسب درآمد بیشتر برخی پزشکان اعلام میکنند علی رغم اینکه قوانین متعدد، معاینه گروهی را خلاف و غیرقانونی اعلام کردهاند.

منشور حقوق بیماران یکی از قوانینی است که سازمان نظام پزشکی آن را در اختیار مطبها قرار داده است، منشوری که میگوید: بیمار حق دارد برای حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاورههای بالینی- جز در مواردی که براساس وظایف قانونی از گروه معالج اعلام صورت میگیرد- اطمینان حاصل کند.

حتی درباره مشارکت بیمار در شیوه درمانش تأکید شده است: بیمار حق دارد قبل از معاینات و اجرای درمان اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روشها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب شیوه نهایی درمان مشارکت کند.

از سوی دیگر طبق بخشنامههای مختلف، دست کم پزشک عمومی در هر ساعت باید شش تا هشت بیمار، متخصص چهار تا شش بیمار و فوق تخصص چهار بیمار را معاینه کند، یعنی یک پزشک متخصص نمیتواند در یک ساعت بیشتر از 6 بیمار را معاینه کند؛ معیاری که در بسیاری از مطبها یا بهتر است بگوییم در همه مطبها اصلاً رعایت نمیشود.

اینکه چه نهاد و مسؤولی باید بر رعایت این قانون و احقاق حقوق بیماران نظارت کند؛ دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، و.. گزینههایی است که به ذهن میرسد.

اما وقتی با هر کدام از این مسؤولان مصاحبه میکنیم این کار را فقط غیرقانونی میدانند و تنها از مردم انتظار دارند که حقوق خود را از پزشکان مطالبه کنند و نهایت کار هم رسیدگی به شکایاتی است که به آنها اعلام میشود.

اما باید گفت کسی که بیمار است نه آگاهی لازم را در این زمینه دارد و نه دیگر توان این را دارد که مراحل پیچ در پیچ اداری را برای رسیدگی به حقش طی کند و انتظار دارد مسؤولان این جامعه که خود را خدمتگزاران مردم میدانند به داد آنها برسند.

نگاهی به اظهارات و مواضع رؤسای این نهادها هم نشان میدهد که بیشتر آنها دست کم در سخنان خود معاینه گروهی را خلاف و نادرست دانستهاند اما چرا این حرفها به مرحله عمل نمیرسد، انتظار و سؤال کلیدی افکار عمومی از آنهاست.

بیماران حق دارند که به ازای مبلغی که برای معاینه میپردازند، از حقوق مصرح در قانون برخوردار شوند و فضای آرام و امنی بین آنان و پزشکان برقرار باشد.

بی شک در چنین شرایطی هم تشخیص و درمان مؤثری شکل میگیرد و هم رضایت روحی و روانی بیمار کسب می‌‌شود که تأثیر قابل توجهی در طی شدن کامل دوره درمان و جلوگیری از مراجعههای غیرضروری بعدی دارد. البته این رویه قانونی و علمی ممکن است درآمد برخی از پزشکان را کاهش دهد.

خبرنگار هگمتانه با شهروندان در این خصوص گفتگویی انجام داده است که در ادامه میخوانید.

یکی از شهروندان که خانم 35 سالهای است گفت: من در هفته دهم بارداری به پزشکم که به او بسیار هم اعتماد دارم مراجعه کردم که علاوه بر معاینه چند نفره من و تعدادی دیگری از خانمهای باردار برخی از وظایف خود را نیز به منشی سپرد.

او افزود: بین هفته 10 تا 13 سونوگرافی ان تی باید انجام شود که متأسفانه منشی تاریخ را به خوبی به من اعلام نکرد و من در هفته 16 مراجعه کردم که گفتند برای این سونوگرافی و غربالگری دوره اول دیر شده است و مجبور شدم مجدد هزینهای اضافه برای غربالگری نوبت دوم پرداخت کنم و علاوه بر اینکه دوبار مراجعه و زمان زیادی را هدر دادم از طرفی چندین هفته نگرانی شدید داشتم که اگردر غربالگری نوبت دوم مشخص شود که کودکم مشکلی دارد و زمان سقط قانونی هم گذشته است من با یک کودک دچار ناهنجاری چه کار باید بکنم.

خانم دیگری هم با بیان اینکه یکی ازبزرگترین مشکلاتی که در معاینه دست جمعی بیماران با آن روبهرو شدم سقط جنینم بود گفت: برای معاینات معمول دوران بارداری به پزشک زنان مراجعه کردم و همیشه هم از این معاینات پزشک معذب میشدم چه برسد به اینکه چند نفر دیگر در اتاق حضورداشته باشند.

او افزود: هرچند معاینه داخل اتاق انجام میشود ولی مریضهای دیگه مدام یا در میزنند یا در را باز میکنند و به داخل میآیند، من در معاینه آخر دوران بارداریام در پاسخ به پرسش دکترم مبنی بر داشتن ترشح پاسخ دادم و پزشکم خواست که بیشترتوضیح بدهم اما مقابل سایر بیماران نتوانستم و پزشک هم مدام پاسخ سایر مریضها را میداد و با آنها صحبت میکرد و متوجه نشد من چه گقتم و نفهمید منظور من ترشح نیست و درواقع نشتی کیسه آب جنینم بوده است و همین امر باعث شد که بعد از 9 ماه تحمل بارداری نوزادم مرده به دنیا بیاد.

خانم دیگری هم در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت:چند روز پیش بیمار شدم و برای درمان به مطب پزشک عمومی رفتم. بعد از اینکه نوبت به من رسید وارد اتاق شدم، روی صندلی نشستم و مشکلی را که داشتم با پزشک در میان گذاشتم.

پزشک هم بدون اینکه حتی معاینه دقیقی انجام دهد و یا حتی نگاهی به من کند، با دادن دفترچه و علامت دست در خروجی را به من نشان داد،وقتی هم از او پرسیدم که مشکلم چیست با تمسخر به من گفت: مگر سردر میآوری که بگویم،داروهایت را بخور خوب نشدی دو هفته دیگر تشریف بیاور.

وی ادامه داد: این پزشک نه نبض و فشار من را بررسی کرد و نه اینکه حرفی میزد. تنها کار آن در یکی دو دقیقه فقط نوشتن داروهایی بود که به ذهنش میرسید.

یکی دیگر از شهروندان از تشخیصهای نادرست پزشک گفت،او میگفت مادرم متأسفانه با خوردن داروهایی که به اشتباه به مدت 5 ماه استفاده کرده بود دچار مشکلاتی شده بود.

این خانم جوان که برای پیگیری بیماری مادرش به مطب یکی از متخصصان قلب رفته بود با اظهار تأسف از اینکه پزشکان رفتار خوبی با بیمار ندارند افزود:انتخاب یک منشی برای نوشتن داروها و آزمایشات میتواند باعث ایجاد مشکلاتی شود که میتواند مسیر درمان را کاملاً منحرف کند، در نتیجه گاهی بیمار، فرصت درمان را به دلیل تشخیص غلط از دستمیدهد و مراحل درمان بسیار سختتر از قبل میشود.­­­­­ آری، یکی از دلایل تشخیص اشتباه توسط پزشکان را میتوان عدم دقت شان در معاینه بیمار دانست. پزشکانی تنها به پول ویزیت فکر میکنند و برای معاینه هر مریض کمتر از 5 دقیقه وقت میگذارند. آنها عوامل بیماری را به خوبی برای مراجعه کننده توضیح نمیدهند و منجر به تشدید بیماری در شخص میشوند.

در دیگر کشورها پزشک در مدت زمان مشخص میتواند تعداد مشخصی بیمار را ویزیت کند و درآمد معینی داشته باشد. در صورتی که اگر طی همین ساعت مشخص تعداد بیشتری مریض را ویزیت کند و درآمد بیشتری کسب نماید جریمه میشود و با ابزار مالیات جلوی تخلفات و درآمدزایی پزشکان را از طریق دریافت ویزیت بیش از حد از بیمار میگیرند. این در حالی است که در کشور ما با فرار مالیاتی گسترده پزشکان مواجهیم.

متأسفانه تعداد پزشکانی که این روزها با دل و جان و عشق به بیمارشان میرسند انگشت شمار شده است.این روزها وقتی چند مشکل داشته باشیم که همه آنها توسط یک پزشک متخصص درمان میشود بارها با این سخن روبهرو میشویم" برای مشکل دیگه وقت دیگری مراجعه کنید". یعنی هر ویزیت بیان یک مشکل است. امیدواریم به زودی شاهد تغییرات گستردهای در این بخش باشیم.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠٩/١٣ تعداد بازدیـد : ١۵ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١٧  نفر کاربران آنلاین :
۱,۴۷۹,۳۱۷ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان