چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸   |   Wed July 24, 2019  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
مدیر ناحیه 1 منطقه 4 میهمان چهارشنبه‌های پاسخ‌گویی به شهروندان
حمید گلی پور مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان شد
10 آتش‌سوزی مراتع طی یک روز در همدان
شفافیت مالی شهرداری در گرو اجرای خزانه داری کل است
تیم داری حرفه ای در راستای وظایف شهرداری همدان نیست
تأمین ایمنی بازار نیازمند همکاری کسبه
فرهنگسرای مهر پذیرای سومین دورهمی محله با نشاط
برنامه پنج ساله شهرداری کاربردی باشد
بازدید اعضای شورای اسلامی شهر همدان از نیروگاه شهید مفتح
فعالیت سالانه 10 هزار همدانی در ورزش محلات
     آخرین اخبار
دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر با دادستان جدید همدان
شهرداری ها فرصت ندارند به هوشمندسازی شهر فکر کنند
12 میلیارد تومان هزینه سالانه شهرداری برای فضای سبز شهری
برنامه پنج ساله شهرداری کاربردی باشد
بازدید اعضای شورای اسلامی شهر همدان از نیروگاه شهید مفتح
تور رسانه ای بازدید از فرهنگسراهای شهر
پوشش 75 درصدی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در همدان
حمید گلی پور مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان شد
فعالیت سالانه 10 هزار همدانی در ورزش محلات
سوم مرداد آغاز سفر حجاج از فرودگاه همدان
تأمین ایمنی بازار نیازمند همکاری کسبه
فرهنگسرای مهر پذیرای سومین دورهمی محله با نشاط
تیم داری حرفه ای در راستای وظایف شهرداری همدان نیست
شفافیت مالی شهرداری در گرو اجرای خزانه داری کل است
بوعلی سینا می‌تواند نماد هویت همدان باشد
10 آتش‌سوزی مراتع طی یک روز در همدان
مدیر ناحیه 1 منطقه 4 میهمان چهارشنبه‌های پاسخ‌گویی به شهروندان
ضرورت بررسی علمی‌ محور جدید گردشگری در پیاده‌راه اکباتان
تحکيم بنيان خانواده، مهمترين هدف سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري همدان
مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند آثار تاریخی را حفظ کند
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠١/٢٠ تعداد بازدیـد : ۴٨۴ نسخه چاپی
 
 
 


شهرداری الکترونیک، اداره مردمی شهر

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل  : 
با پیشرفت سریع جوامع و رشد فناوری های اطلاعاتی، مباحث جدیدی در حوزه شهرداری ها مطرح شده است. ارائه خدمات فراگیر به شهروندان به صورت متمرکز در یک شهر با تحقق شهرداری الکترونیک میسر می شود.

 
 

شهرداری الکترونیک بستری را فراهم میکند تا ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان با بیشترین خروجی محقق شود.

دکتر مهدی سخائینیا، استادیار و مدیر فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان است، وی که از اعضای کمیته فناوری در مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان است دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در زمینه الکترونیکی کردن فرآیندهای شهرداری در مصاحبه با روابط عمومی مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان در میان میگذارد؛ گفتنی است، این طرح در کمیته فناوری مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان در حال بررسی است.

*در خصوص ضرورت و چگونگی انجام الکترونیکی کردن فرآیندهای شهرداری توضیحاتی را بفرمائید.

از نقطه نظر دولت الکترونیک میبایست قسمتی از خدمات از طریق اینترنت به مردم ارائه شود. به این معنی که ارباب رجوع یا مشتری سازمان که مخاطب آن در اینجا شهرداری است، بدون مراجعه به سازمان بتواند تقاضایش را انجام داده و پاسخ خود را دریافت کند. به عبارتی نیازی به حضور فرد در سازمان نباشد. این اتفاق میتواند بر مسائل مرتبط تأثیرگذاشته و موجب کاهش وقت، هزینههای مشتریان و سازمان مربوطه شود. ضرورت الکترونیکی شدن فرآیندها برای رسیدن به شهرداری الکترونیکی بر کسی پوشیده نیست، اما در چگونگی انجام آن نکته دارای اهمیت این است که ظرفیتهای موجود و قابلیتهای سازمان را در این زمینه بایستی سنجید و در نظر گرفت. به عبارت دیگر مطابق با الگوی بلوغ دولت الکترونیک باید مراحل بلوغ به درستی طی شود.

*آیا ظرفیت و قابلیت انجام فرآیند الکترونیکی کردن تنها به سازمان مربوطه باز میگردد یا مشتری را نیز در بر میگیرد؟

برای انجام موفق این فرآیند، جدای از سازمان مورد نظر، بایستی آموزشهای لازم ( فنی و فرهنگی) در تسهیل پذیرش این امر از سوی مراجعان ارائه شود.

*برخی از اهداف شهرداری الکترونیک را بیان کنید.

به طور کلی هدف از دولت الکترونیکی بهبود مدیریت اطلاعات در یک سازمان است. با افزایش توان پردازش اطلاعات از طریق الکترونیکی کردن فرآیندها زمان انجام کارها کاهش پیدا کرده که سبب رضایتمندی مشتری میشود و از سوی دیگر کاهش هزینههای سازمان را دربرخواهد داشت. به طور خاص در شهرداری با داشتن وبگاهها برای اطلاعرسانی یا در اختیار قراردادن فرمهای لازم برای انجام امور مختلف مراجعه به شهرداری را میتوان کاهش داد. در مراحل بعد با دریافت درخواستهای مختلف از قبیل پرداخت عوارض درآمد، شهرسازی، نوسازی و... و پاسخگویی و پیگیری امور از طریق اینترنت سبب کاهش مراجعات مردم و تسریع در انجام خدمات ارائه شده توسط شهرداری میشود.

*چالشهایی که در الکترونیکی کردن شهرداری ممکن است، اتفاق افتد، کدام است؟

چالشی دو سویه وجود دارد از یک سو مردم و از سوی دیگر شهرداری. میزان نفوذ اینترنت ما چقدر است؟ افراد به چه میزان به اینترنت دسترسی دارند؟ آیا این الکترونیکی کردن به گونهای انجام میشود که مردم بتوانند به این روند اعتماد کرده و نیاز به مراجعه حضوری نباشد؟ علاوه به بر امکانات فنی مورد نیاز برای مردم، فرهنگ سازی بیش از بیش در این خصوص ضروری است. از سوی دیگر شهرداری آیا ابزارهای لازم، اطلاعات مورد نیاز و قابلیتهای اجرای طرح را دارد؟ نرمافزارهای موجود در سازمان قابلیت انجام این فرآیند را دارند؟ به عبارت دیگر سطح فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان به اندازهای هست که توان الکترونیکی کردن سازمان را دارا باشد؟ مباحث مختلفی از جمله یکپارچهسازی دادهها و فرایندها مطرح است. این نکته حائز اهمیت است در صورتی که سازمان به بلوغ کافی نرسیده باشد ارائه خدمات برخط از طریق اینترنت میتواند ما را از اهداف دولت الکترونیک دور کند. مثلا اگر از 10 درخواست الکترونیکی، سه یا چهار نفر نیاز به مراجعه حضوری پیدا کنند یا تناقضات اطلاعاتی در سازمان وجود داشته باشد نه تنها اهداف مورد نظر به دست نخواهد آمد بلکه بدبینی مردم و کاهش اعتماد، ما را از اهداف دور خواهد کرد و در خصوص فرآیندهای سازمانی باید به این نکته توجه داشت که سازمان ما وظیفهمحور است، به این معنی که واحدها منفک و مجزا از یکدیگر هستند، در حالی که برای شهرداری الکترونیک ما نیاز به سازمان فرآیندمحور داریم که باید در فرآیندهای شهرداری بازبینی و مهندسی مجدد انجام شود.

*از مزیتهای شهرداری الکترونیکی بگوئید.

علاوه بر هدف اصلی که بهبود و تسریع در ارائه خدمات به ارباب رجوع است، ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب برای شهر، ایجاد بستر آموزشی در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم، افزایش مشارکت مردمی در اداره شهری، کاهش ترافیک شهری، کاهش فساد اداری، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم از مزایای شهرداری الکترونیک میباشد.

*مراحل ایجاد شهرداری الکترونیکی چگونه است؟

شکلگیری شهرداری الکترونیک از الگوی دولت الکترونیکی تبعیت میکند و مشتمل بر چهار مرحله است:

1-حضور اولیه: در این گام بیشتر حضور در اینترنت مطرح است و با ایجاد یک سری وبگاههای اطلاعاتی به مردم اطلاع رسانی انجام میدهند. این وبگاهها ایستا هستند و تغییرات زیادی ندارند.

2- حضور ارتقا یافته: وبگاهها در این مرحله حاوی اطلاعاتی هستند که نیاز دارد به طور منظم و مستمر آنها را بهنگامسازی کرد؛ نظیر درج نشریات، قوانین، آیین نامهها و مقررات و خبرنامهها در آن. همچنین امکاناتی برای جستجو در این مرحله فراهم میشود.

3- حضور تعاملی: در این مرحله تعاملها فراهم میشود. ارائه فرمهای مورد نیاز، ایجاد انجمنهای گفتگو و پاسخ به سؤالهای مراجعهکنندگان در وبگاهها ارائه میشود. همچنین امکان ارتباط اجزای دولت با یکدیگر از طریق رایانامه از دیگر کارهایی است که در این بخش انجام میشود.

4- حضور تراکنشی: در این مرحله تراکنشهای سازمانی باید به شکل برخط انجام شوند؛ بدین صورت که با کارهای ساده شروع و در مراحل بعدی، کاربردهای پیچیدهتری – مانند امضای الکترونیک، رمزنگاری و رمز عبور – بدان افزوده خواهد شد. برای این مرحله نیاز به تغییر و بازمهندسی فرآیندهای سازمان وجود دارد.

*پروژههایی اصلاح شده، قابل اعتماد و موفق در کشور با موضوع الکترونیکی کردن فرآیندها انجام شده است؟

بله، البته نباید فراموش کرد که نوع فرآیند و خدمت ارائه شده در سازمان خیلی مهم است.

*منظور از نوع فرآیند در سازمان شهرداری به چه معناست؟

به این معنی که آیا دادهها و اطلاعاتی که جهت انجام این فرایند لازم است، در سازمان وجود دارد؟ نحوه دریافت دادهها و اطلاعات، تنها از مشتری ممکن است؟ تأیید صحت اطلاعات ارائه شده توسط مشتری به چه نحوی خواهد بود؟

*چقدر به پوشش ضعفهای موجود و انجام موفقیت آمیز شهرداری الکترونیک خوشبین هستید؟

در صورتی که برنامه راهبردی توسعه فناوری اطلاعات وجود داشته باشد و ما مطابق با آن مراحل بلوغ را طی کنیم قطعاً موفق خواهیم بود. تأکید من طی مراحل بلوغ است و توجه به این امر که که اگر بستر لازم برای الکترونیکی کردن شهرداری وجود نداشته باشد و ما بخواهیم با عجله حضور تراکنشی و یکپارچه داشته باشیم نه تنها به منزل مقصود نخواهیم رسید بلکه رسیدن به این هدف را به تأخیر خواهد انداخت. نکته مثبت در شهرداری این است که سازوکار مدیریت فناوری اطلاعات در هرم مدیریتی شهرداری به درستی ایجاد شده است بهرهگیری از این سازوکار و توجه مدیران سطح بالا در شهرداری به فناوری اطلاعات میتواند با هزینه کمتر سبب موفقیت شهرداری در الکترونیکی کردن شود.

*نتیجهای که از مبحث مورد نظر حاصل میشود، کدام است؟

کارشناسان، مدیران و سیاستگذاران شهرداری کشور باید به کارایی و اهمیت دستاوردهای اینگونه فناوریها توجه بیشتری کنند.

علیرغم اینکه سالیان متمادی از روند توسعه فناوری اطلاعات در کشورهای توسعهیافته میگذرد و در عصر کنونی کشورهای توسعه یافته پروژه الکترونیکی شدن شهرها را به طور کامل طی کردهاند اما در اکثر کشورهای در حال توسعه مانند ایران هیچ روند منظم و منسجمی برای پیادهسازی پروژههایی با این اهمیت وجود نداشته است. عامل اصلی این کاستیها، پایین بودن سطح آمادگی الکترونیکی جامعه برای پذیرش و استفاده از فناوری نوین اطلاعات است.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠١/٢٠ تعداد بازدیـد : ۴٨۴ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٣٧  نفر کاربران آنلاین :
۲,۱۵۱,۰۱۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان