چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷   |   Wed January 23, 2019  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
رقابت 83 اثر در مسابقه «مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای تپه حاج عنایت»
در خيابان هاي تختي، شريعتي و کبابيان پارکينگ ساخته مي شود
مدیریت شهری به دنبال افزایش رضایتمندی شهروندان است
برگزاری سومین دوره مسابقات المپیاد فرهنگی ورزشی مدیران شهری همدان
لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری در موعد قانونی تقدیم شورا شد
خدمات رسانی شبانه روزی و بی وقفه مدیریت شهری در بارش برف
قدردانی شهردار همدان از زحمات پرستاران
توجه ویژه به بازآفرینی بافت های فرسوده در بودجه سال آینده شهرداری
همدان اولین استان تاب آور در ایران
رسیدگی به مشکلات بیش از 15 نفر از شهروندان منطقه چهار
     آخرین اخبار
"شهر گردشگر" در کهن شهر همدان کلید خورد
تلاش مدیریت شهری برای مناسب سازی محیط برای معلولان
آمادگی شهرداری برای برگزاری برنامه های دهه فجر فاطمی
گشایش نمایشگاه عبرت و ضد تروریسم در همدان
همدان اولین استان تاب آور در ایران
شکل گیری فراکسیون «شفافیت» در شورای عالی استان ها
لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری در موعد قانونی تقدیم شورا شد
برگزاری سومین دوره مسابقات المپیاد فرهنگی ورزشی مدیران شهری همدان
امدادرسانی به 40 خودرو و 248 نفر در همدان
رهاورد رویداد گردشگری 2018 از نگاه نمایندگان در مجلس
مدیریت شهری به دنبال افزایش رضایتمندی شهروندان است
قدردانی شهردار همدان از زحمات پرستاران
خدمات رسانی شبانه روزی و بی وقفه مدیریت شهری در بارش برف
رانندگان تاکسی نهادینه کننده فرهنگ ترافیک هستند
رسیدگی به مشکلات بیش از 15 نفر از شهروندان منطقه چهار
رقابت 83 اثر در مسابقه «مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای تپه حاج عنایت»
در خيابان هاي تختي، شريعتي و کبابيان پارکينگ ساخته مي شود
اعضای هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان ها انتخاب شدند
راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی همدان در بیمارستان بعثت
هنرمندان نقش مهمی در تقویت نشاط اجتماعی دارند
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠٩/٢٢ تعداد بازدیـد : ٧٩ نسخه چاپی
 
 
 


بحث داغ مکان یابی ایستگاه شهری قطار همدان

روزنامه هگمتانه  : 
در مراسم آغاز فعالیت اداره کل راه آهن غرب کشور به مرکزیت همدان در سه شنبه گذشته موضوعات بسیاری از سوی مسؤولان مطرح و در مورد آن گفتگو شد.

 
 

یکی از این موارد مطرح شده زیان ده بودن برخی مسیرهای ریلی برای واگنداران بود که مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در این باره دو راهکار مطرح کرد که یکی از راهکارها مبنی بر واقعی کردن قیمت بلیت قطار قابل اجرا نیست چراکه قیمتها را سه برابر میکند. راهکار دیگر تخصیص یارانه از بودجه استان به این شرکتهاست.

اردیبهشت ماه 96 بود که رئیس جمهور در سفری به همدان راهآهن استان را افتتاح کرد، مسیری که ایستگاه آن در 12 کیلومتری همدان نزدیک رباط شورین قرار دارد. در سفری که وزیر سابق راه و شهرسازی به استان داشت عنوان شد موقعیت فعلی ایستگاه مناسب مسافران نیست و نقطهای در نزدیکی پایانه مسافربری همدان برای این منظور انتخاب و کلنگ زنی آن نیز انجام شد. حال بعد از 19 ماه استان همدان صاحب اداره کل راهآهن شد تا علاوه بر ساماندهی پروژههای خود مسیرهای غرب کشور را نیز ساماندهی کند. روح الله تقیزاده نیز که یک فرد بومی است به عنوان مدیرکل آن منصوب شد.

*محمدزاده: راهآهن تهران همدان سنندج یک پروژه ملی است

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در این جلسه گفت: راهآهن تهران – همدان – سنندج یک پروژه ملی است که امیدواریم هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

سعید محمدزاده به راهآهن همدان - ملایر نیز اشاره و اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح زائران عتبات عالیات میتوانند با آرامش سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه با راهاندازی قطار همدان - ملایر مسیر مسافران تهران - کرمانشاه 2 ساعت سریعتر میشود اظهار کرد: هر مدیرعامل دیگری هم بود اداره راهآهن غرب کشور را در همدان قرار میداد.

*درنظرگیری ظرفیت حمل 2 میلیون تن بار برای راهآهن همدان

وی گفت: قسمتی از شبکه ریلی همدان - تهران نیاز به پیگیری داشت که انجام شد و هم اکنون در حال پیگیری برای ناوگان هستیم.

محمدزاده با بیان اینکه ریل گذاری 11 کیلومتر باقی مانده از مسیر همدان تهران به اتمام رسیده است اظهار کرد: هم اکنون 303 کیلومتر مسیر ریل گذاری شده و ریلها نیز فرسوده نیستند.

*برقی شدن قطار همدان در دستور کار

وی با تأکید بر اینکه راهآهن همدان - ملایر با جدیت پیگیری میشود گفت: مسیر 90 کیلومتری آن دارای 2 قطعه است که قطعه نخست در حال انجام است.

محمدزاده با بیان اینکه عزم وزارت خانه برای اتصال راهآهن همدان به داخل شهر نیز جدی است، با اشاره به اینکه علیرغم آنکه اعتباری برای پروژه تهران - همدان - سنندج در سال 97 اختصاص داده نشده گفت: برقی کردن قطار همدان نیز در دستور کار است که نیازمند تأمین مالی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ریل چیزی به نام تبعیض نداریم اظهار کرد: قطار درآمدزا است و در حوزه مسافر بخش غیر دولتی است که واگنها را تأمین میکند.

محمدزاده با بیان اینکه امروزه برای صاحبان شرکتهای واگن دار بسیاری از مسیرها زیان ده است گفت: تنها مسیری که هزینه و درآمد آن برابر است مسیر قطار - تهران مشهد است.

*با واقعی شدن قیمتها بلیت قطار 3 برابر میشود

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان دو پیشنهاد عنوان کرد: میتوان در بودجه استان رقمی برای یارانه قطارهای مسافربری قرار داد که به صاحب واگنها پرداخت شود و همچنین میتوان قیمت بلیتهای قطار را واقعی کرد که این امر امکان پذیر نیست زیرا قیمتها 3برابر خواهد شد.

محمدزاده با اشاره به اینکه اگر میخواهیم خدمات مسافری و ریلی را گسترش دهیم باید صاحبان واگنها به حرف ما گوش دهند اظهار کرد: این امر نیز با دستور امکان پذیر نیست.

محمدزاده با بیان اینکه ما در کشور واگن ساز داریم اظهار گرد: میتوان از محل تبصره 18 قانون 97 تسهیلات به خریداران واگنها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه 700 واگن رجا نیازمند تعمیر است گفت: با این تسهیلات میتوان واگنها را تعمیر و برای کارخانههای واگن دار اشتغال ایجاد کرد.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایرانی با بیان اینکه من نمیتوانم قول دهم قطار همدان - مشهد از فردا هر روز صورت گیرد بیان کرد: اما میتوان با کمک آقای نوبخت برای شرکت راهآهن ریل بالس خرید.

* چرا محل ایستگاه درونشهری باید تغییر کند؟ طرحها کارشناسی شده است

وی با اشاره به اینکه از رجا قول اختصاص یک قطار برای مسیر همدان - تهران را گرفته ایم گفت: این موضوع هم اکنون در حد وعده است و تاکنون رجا به ما "نه" گفته ولی ما به زور "آری" میگوییم.

وی با بیان اینکه برای راهآهن همدان ظرفیت حمل 2 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است گفت: این امر هم اکنون در حد 200 هزار تن نیز نیست.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره ایستگاه درون شهری همدان با بیان اینکه چرا محل ایستگاه درون شهری باید تغییر کند؟ گفت: ایجاد مسیر زیرزمینی هزینهای بالغ بر 700 میلیارد تومان نیاز دارد.

معاون عمرانی استاندار همدان نیز در پاسخ به سؤال محمدزاده عنوان کرد: این امر باعث سروصدا و زشت شدن شهر میشود.

محمدزاده نیز با اشاره به اینکه میتوان با ایجاد دیوار صوتی مانع سروصدا شد گفت: امروزه کارشناسان مرتبط میگویند آلودگی محیط زیستی و صدای قطار کمتر از خودرو است.

وی اظهار کرد: مسیر روگذری که برای احداث ایستگاه درون شهری در نظر گرفته شده است دو طبقه هم نمیشود در صورتی که در ورودی شهر از سمت کرمانشاه پل سه طبقه نیز ساخته شده است.

وی با بیان اینکه چرا اجرای مسیر راهآهن در نزدیکی پایانه مسافربری نباشد؟ اظهار کرد: راهآهن همدان - تهران میتواند برای این شهر یک نعمت بزرگ باشد.

محمدزاده عنوان کرد: در طرحی که برای ایستگاه درون شهری ریخته شده ساختمان آن دارای هتل و خدمات است و اگر این دو "پایانه و ایستگاه قطار" در کنار یکدیگر باشند جذابیت خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرهای بزرگ همانند لندن ایستگاههای درون شهری در داخل شهر قرار دارند اظهار کرد: اگر ایستگاه درون شهری غیر از کنار پایانه ساخته شود جذابیتی نخواهد داشت و فرقی با ایستگاه فعلی در رباط شورین ندارد.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چرا باید پول الکی هزینه شود گفت: قطعاً ایجاد مسیر زیرزمینی قطار امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ایجاد ایستگاه درون شهری در نزدیکی فرودگاه جذابیتی ندارد گفت: هیچ جذابیتی بین ایجاد ایستگاه در نزدیکی فرودگاه و محل فعلی ایستگاه وجود ندارد و طرح فعلی کارشناسی شده است.

محمودرضا عراقی هم در پاسخ به این صحبتها عنوان کرد: باید از نظر کارشناسی در استانها نیز استفاده شود زیرا استانها نیز کارشناسان خبرهای دارند و این طور نیست که همه کارشناسان در تهران باشند.

دبیرشورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز با بیان اینکه کارهای کارشناسی صورت گرفته است و نباید به عقب بازگردیم اظهار کرد: نباید در احداث این ایستگاه تولید زحمت و سفر برای مردم کنیم.

محمد سعید ایزدی با بیان اینکه این تدبیر برای تمامی ایستگاههای قطار درون شهری در کشور تهیه شده است اظهار کرد: 17 ایستگاه در کمیتهای بررسی شده اند.

*شاهرخی: اجازه نمیدهم کسی قدمی بر خلاف رشته کارشناسی خود بردارد

استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: یکی از توقعات مردم ارائه خدمات ریلی به آنان است.

سید سعید شاهرخی بیان کرد: مسیر همدان - ملایر آغاز شده که این نوید خوبی است و ما خواهان سرعت بخشیدن به فعالیتها هستیم.

وی گفت: ریل بالس را پیگیری میکنیم.

استاندار با اشاره به اینکه ظرفیت استان در زمینه بار بخش کشاورزی و معدنی بالاست اظهار کرد: تاکنون مذاکراتی با بخش خصوصی نیز در راستای استفاده از حمل و نقل ریلی شده که آنها نیز حاضر به کمک هستند.

وی با بیان اینکه همگی با طرح اینکه ایستگاه رباط شورین مناسب استفاده مسافران نیست توافق داریم عنوان کرد: حسن نیت در دو طرف وجود دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه در همدان هر کسی به خود اجازه میدهد کارشناسی کند گفت: این امر نه تنها در رابطه با ایستگاه درون شهری همدان بلکه در سایر زمینهها هم هست و نباید قاعده کار را بر هم بریزیم.

وی با اشاره به اینکه هرکسی باید در جایگاه خود صحبت کند اظهار کرد: در جراید و فضای مجازی صحبتهایی میشود که کارشناسی نشده است.

شاهرخی با بیان اینکه عراقی از کارشناسان خبره استان و کشور هستند گفت: اجازه نمیدهم کسی قدمی بر خلاف رشته کارشناسی خود بردارد.

استاندار با اشاره به اینکه مگر چقدر منابع داریم اظهار کرد: باید با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت کار کنیم.

شاهرخی با بیان اینکه در مدت یک هفته تا 10 روز کارها را نهایی کنیم، اظهار کرد: باید مطالبات مردم پیگیری شود.

*حاجیبابایی: باید قطار همدان - تهران راهاندازی شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: اعتبارات در وزارتخانه وجود دارد و باید زود هزینه کنیم و خطوط راه بیفتد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه در شأن جمهوری اسلامی نیست نسبت به پروژهای که رئیس جمهور آن را افتتاح کرده است کوتاهی شود اظهار کرد: 70 میلیارد تومان پول هست اما این پول در جاهای دیگر هزینه میشود.

وی با تأکید بر اینکه باید قطار همدان - تهران راهاندازی شود اظهار کرد: این امر باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وی به برقی کردن مسیر همدان - تهران اشاره و بیان کرد: در کشور 4 راهآهن مصوبه برداشت پول از صندوق توسعه را دارند که یکی از آنها همدان است.

*خجسته: هیچ کجای دنیا ایستگاه راهآهن بیرون شهر نیست

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استاندار همدان علیرغم حضور کم خود در سمت جدید اقدامات اثرگذاری را در استان انجام داده است گفت: باید وعدههایی که در رابطه با راهآهن داده شده است عملیاتی شود، قطار همدان - تهران و همدان - مشهد باید روزانه شود.

وی با بیان اینکه ایستگاههای درون شهری را از بلاتکلیفی در بیاورید اظهار کرد: هیچ کجای دنیا ایستگاه بیرون شهر نیست.

*عراقی: جاده دسترسی به ایستگاه فعلی راهآهن مناسب نیست

معاون عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه مردم وضعیت ایستگاه فعلی راهآهن را میبینند گفت: جاده دسترسی به این مسیر نامناسب است.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه ایستگاه ساوه حتی سرویس بهداشتی مناسبی هم ندارد بیان کرد: این امر باعث میشود نماز خواندن در آنجا با مشکل همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه جدید راهآهن ملایر بیرون از شهر است اظهار کرد: این امر باعث میشود ارتباط خوبی بین ملایر - همدان و کرمانشاه نباشد.

مدیرکل راهآهن غرب کشور نیز گفت: متأسفانه غرب کشور در زمینه حمل و نقل ضعیف است اما در 2-3 سال گذشته پیگیریهای خوبی در این منطقه صورت گرفته است.

روح الله تقیزاده با بیان اینکه فرصت ارزشمندی است که پس از 20 سال در منطقه خود امکان خدمترسانی دارم گفت: مجوز ما یک ساله است که منوط به افزایش بهرهوری است و ما باید تلاش کنیم در این مدت سریع اداره کل را مستقر کنیم.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠٩/٢٢ تعداد بازدیـد : ٧٩ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۵٧  نفر کاربران آنلاین :
۱,۹۶۰,۰۷۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان