چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷   |   Wed January 23, 2019  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
رقابت 83 اثر در مسابقه «مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای تپه حاج عنایت»
در خيابان هاي تختي، شريعتي و کبابيان پارکينگ ساخته مي شود
مدیریت شهری به دنبال افزایش رضایتمندی شهروندان است
برگزاری سومین دوره مسابقات المپیاد فرهنگی ورزشی مدیران شهری همدان
لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری در موعد قانونی تقدیم شورا شد
خدمات رسانی شبانه روزی و بی وقفه مدیریت شهری در بارش برف
قدردانی شهردار همدان از زحمات پرستاران
توجه ویژه به بازآفرینی بافت های فرسوده در بودجه سال آینده شهرداری
همدان اولین استان تاب آور در ایران
رسیدگی به مشکلات بیش از 15 نفر از شهروندان منطقه چهار
     آخرین اخبار
"شهر گردشگر" در کهن شهر همدان کلید خورد
تلاش مدیریت شهری برای مناسب سازی محیط برای معلولان
آمادگی شهرداری برای برگزاری برنامه های دهه فجر فاطمی
گشایش نمایشگاه عبرت و ضد تروریسم در همدان
همدان اولین استان تاب آور در ایران
شکل گیری فراکسیون «شفافیت» در شورای عالی استان ها
لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری در موعد قانونی تقدیم شورا شد
برگزاری سومین دوره مسابقات المپیاد فرهنگی ورزشی مدیران شهری همدان
امدادرسانی به 40 خودرو و 248 نفر در همدان
رهاورد رویداد گردشگری 2018 از نگاه نمایندگان در مجلس
مدیریت شهری به دنبال افزایش رضایتمندی شهروندان است
قدردانی شهردار همدان از زحمات پرستاران
خدمات رسانی شبانه روزی و بی وقفه مدیریت شهری در بارش برف
رانندگان تاکسی نهادینه کننده فرهنگ ترافیک هستند
رسیدگی به مشکلات بیش از 15 نفر از شهروندان منطقه چهار
رقابت 83 اثر در مسابقه «مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای تپه حاج عنایت»
در خيابان هاي تختي، شريعتي و کبابيان پارکينگ ساخته مي شود
اعضای هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان ها انتخاب شدند
راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی همدان در بیمارستان بعثت
هنرمندان نقش مهمی در تقویت نشاط اجتماعی دارند
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/١٠/١۵ تعداد بازدیـد : ۵٣ نسخه چاپی
 
 
 


به اذعان يک مسؤول، دوربرگردان ها راهکار موقت در شهر

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل  : 
دوربرگردان ها در خيابان هاي اصلي، فرعي، بلوارها به نحوي جزء لاينفک مسيرها به شمار مي روند که در نقاط مختلف شهر ديده مي شوند اما آنچه که اين گزارش به آن مي پردازد دوربرگردان ها در برخي خيابان ها است که ترافيک سنگين را در برخي نقاط شهر ايجاد کرده اند

 
 

زهرا ذوالفقاري: دوربرگردانها در خيابانهاي اصلي، فرعي، بلوارها و... به نحوي جزء لاينفک مسيرها به شمار ميروند که در نقاط مختلف شهر ديده ميشوند اما آنچه که اين گزارش به آن ميپردازد دوربرگردانها در برخي خيابانها است که ترافيک سنگين را در برخي نقاط شهر ايجاد کردهاند و البته دوربرگردانهايي نيز در شهر وجود دارند که باعث رواني ترافيک و راحتي عبور و مرور شده اند، حال سؤال اين است که دليل ايجاد ترافيک در برخي دوربرگردانها چيست و آيا امکان تغيير آنها وجود دارد يا نه؟ و اينکه چرا شکل هندسي برخي دوربرگردانهاي شهر به گونهاي است که ترافيک در آن قسمتها روان بوده، اما در برخي دوربرگردانها شکل هندسي آنها طوري است که به افزايش ترافيک خيابان و يا بلوار دامن ميزند؟

*به دليل ايمني و عملکرد خيابانهاي شرياني به ويژه بزرگراههاي حومه شهر، استفاده از دوربرگردانها در چند سال اخير گسترش يافته است

به دليل ايمني و عملکرد خيابانهاي شرياني به ويژه بزرگراههاي حومه شهر، استفاده از دوربرگردانها در چند سال اخير گسترش يافته است و به اين ترتيب دسترسيها در طول خيابان محدود شده و فقط از طريق بريدگيهايي انجام ميشود که به منظور عبور جريان در ميانه تعبيه شده است.

*محل ايجاد دوربرگردانها بر ايمني و کارآيي آنها تأثير مستقيم دارد

محل ايجاد دوربرگردانها بر ايمني و کارآيي آنها تأثير مستقيم دارد و توصيههايي در خصوص طراحي هندسي دوربرگردانها شامل فاصله از تقاطع، بريدگي ميانه، شعاع گردش، تورفتگي و خطوط چپگرد و مقاطع تغيير خط و... بيان ميشود.

در شهر همدان، دوربرگردانهاي مختلفي وجود دارد که با اهداف مختلفي از جمله تسهيل در عبور و مرور شهروندان و اتصال خيابانها به هم، روانسازي ترافيک و... ايجاد شده است.

* چرا شکل هندسي دوربرگردانها متفاوت است، به طوري که رواني ترافيک در دوربرگردانها به شکل آن دوربرگردان بستگي پيدا کرده است

با يک نگاه اجمالي به دوربرگردانهاي شهر، در نقاط مختلف، شايد براي شما نيز اين سؤال پيش آمده باشد که چرا شکل هندسي دوربرگردانها متفاوت است، به طوري که رواني ترافيک در دوربرگردانها به شکل آن دوربرگردان بستگي پيدا کرده است و به واقع در نقاطي که خميدگي دوربرگردان بيشتر است تردد و عبور و مرور به راحتي صورت ميپذيرد، اما در عوض در برخي نقاط شهر شکل هندسي دوربرگردان بگونهاي است که نه تنها موجب کاهش ترافيک نشده بلکه باعث ازدحام خودرو در آن نقطه و ايجاد ترافيک سنگين ميشود؟

بگذاريد در اين خصوص به چند مورد به طور مصداقي اشاره کنيم، شما به عنوان يک شهروند همداني حتماً مسيرتان براي يک بار هم شده به بلوار شهيد احمدي روشن، بلوار بعثت، بلوار شهيد مطهري، خيابان ميرزاده عشقي افتاده است، دوربرگردانهاي بلوار شهيد احمدي روشن نزديک ميدان شهيد مدرس، يکي از دوربرگردانهايي است که همواره ترافيک سنگيني دارد، به ويژه در ساعات عصر و ابتداي شب اين ترافيک بيشتر ميشود.

دوربرگردانهاي بلوار بعثت نرسيده به خيابان شکريه و خيابان شهيدان ديباج نيز جزء دوربرگردانهايي هستند که همواره در اين نقاط ترافيک بالاست به طوري که در ساعات ظهر، عصر و شب ترافيک اين نقاط به شدت افزايش مييابد و عبور و مرور در اين نقاط سخت ميشود.

اما در مقابل اين دوربرگردانها، در نقاطي مانند دوربرگردان‌‌هاي واقع در بلوار شهيد مطهري روبهروي بيمارستان بعثت و کمي بالاتر از آن به دليل منحني بودن دوربرگردان تردد و عبور از اين خيابان به راحتي صورت ميگيرد، از سوي ديگر در خيابان ميرزاده عشقي نيز به دليل شکل هندسي شاهد رواني ترافيک در دوربرگردانها هستيم. به نظر ميرسد شکل هندسي و نحوه ساخت دوربرگردان تأثير بسزايي را در راحتي تردد و رواني ترافيک دارد.

چندي پيش شهروندان همداني انتقاداتي را از ترافيکهاي سنگين در بلوار بعثت در قسمت دوربرگردان نرسيده به خيابان شهيدان ديباج، دوربرگردان نرسيده به خيابان شکريه، دوربرگردان نرسيده به زيرگذر بعثت و دوربرگردان نرسيده به ميدان 13آبان داشتند. شهروندان همداني اعلام ميکنند که در برخي ساعات ترافيک در اين نقاط بسيار بالاست و تردد به کندي صورت ميگيرد. اين در حالي است که در برخي نقاط شهر همدان مانند خيابان ميرزاده عشقي، دوربرگردان روبهروي بنياد شهيد و امور ايثارگران و دوربرگردانهاي واقع در بلوار شهيد مطهري به دليل شکل دوربرگردان هيچگونه ترافيکي وجود ندارد. از همينرو بر آن شديم تا گفتگويي را در اين خصوص با متوليان امر داشته باشيم.

* صباغي: شکل و انحناي دوربرگردان موجود در خيابان ميرزاده عشقي به دليل جداره معبر و شکل آن مقطع است

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري همدان در خصوص اصلاح هندسي دوربرگردانهاي شهر، با اشاره به دوربرگردان خيابان ميرزاده عشقي روبهروي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: شکل و انحناي دوربرگردان موجود در اين خيابان به دليل جداره معبر و شکل آن مقطع است و اگر دقت کنيد مقابل اداره بنياد شهيد و امور ايثارگران قسمتي عقب نشيني کرده و قسمتي پست برق وجود دارد.

* نميشود بگوئيم که دوربرگردان بلوار بعثت را هم شبيه دوربرگردان روبروي بيمارستان بعثت و يا ميرزاد عشقي طراحي کرد

احسان صباغي در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه در خصوص اينکه چرا دوربرگردانهاي بلوار بعثت، مانند دوربرگردان روبهروي بيمارستان بعثت نيست، و چرا شکل هندسي آنها تفاوت دارد و خودروها راحتتر از آن عبور ميکنند، اما در بلوار بعثت اينگونه نيست، عنوان کرد: دوربرگردان روبهروي بيمارستان بعثت براي گردش اتوبوس طراحي شده و از همين رو بايد شعاع گردش آن زياد باشد، از طرف ديگر براي ايجاد هر دوربرگرداني در هر خياباني چندين مؤلفه را بايد در نظر گرفت و نميشود بگوييم که دوربرگردان بلوار بعثت را هم شبيه دوربرگردان روبهروي بيمارستان بعثت و يا ميرزاده عشقي طراحي کرد.

وي با تأکيد بر اينکه دوبرگردان ميرزاده عشقي يک دوربرگردان جمع کننده، پخش کننده است، تصريح کرد: چندين عامل و مؤلفه براي ايجاد يک دوربرگردان لحاظ ميشود که شامل خودرو طرح، سرعت طرح، نوع جداره پيرامون طرح، نوع معبر که اصلي، شرياني و يا فرعي است، ميشود.

صباغي بيان کرد: از طرف ديگر براي طراحي دوربرگردانها يک سري محدوديتهايي وجود دارد که بايد آن را رعايت کنيم.

* چندين عامل و مؤلفه براي ايجاد يک دوربرگردان لحاظ ميشود و با زدن دوربرگردان زياد و غير اصولي موافق نيستيم

وي با بيان اينکه دوربرگردانها راهکار موقت به شمار ميروند، ابراز کرد: در مجموعه ترافيک شهري با زدن دوربرگردان زياد و غير اصولي موافق نيستيم.

وي با بيان اينکه بر اساس آمار راهنمايي و رانندگي، روزانه بيش از 30 دستگاه خودرو نوشماره به خودروهاي همدان افزوده ميشود، اظهار کرد: اين نشان از رشد فزاينده تعداد خودروها در شهر همدان دارد که در معابر تردد ميکنند.

احسان صباغي به ايجاد مراکز جاذب سفر در شهر همدان اشاره و بيان کرد: روزانه مردم ترددهاي بسياري به اين مراکز براي دريافت خدمات دارند که در اين ميان بلوارهاي اصلي شهر نقش مهمي را در جابهجايي ايفا ميکنند.

وي با بيان اينکه معابر نقش جابهجايي و دسترسي را اجرا ميکنند، تصريح کرد: معابر شهر در جابهجايي اولويت اول را دارند و سفرهاي مهم شهري از طريق اين حلقهها هدايت ميشود که دو بلوار بعثت و شهيد مطهري در همين محدوده هستند.

صباغي اضافه کرد: در بلوار بعثت، حدفاصل بين زيرگذر پيامبر اعظم(ص) تا چهارراه سعيديه و چهارراه سعيديه تا ابتداي خيابان شهيد ديباج تا زيرگذر پژوهش از نظر کاربري و عملکردي با هم متفاوت هستند.

وي در همين خصوص ابراز کرد: دوربرگردانهايي که در داخل بلوار بعثت ايجاد شده است، به طبع به دليل حجم ترافيکي و حجم دسترسي قسمت شمالي همدان به قسمت جنوبي اين بلوارها تردد بالايي دارند.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبني بر اينکه دوربرگردان واقع در خيابان ميرزاده عشقي،دوربرگرداني است که ترافيکي در آن ايجاد نميشود و تردد در آن قسمت راحت است، در حالي که اين خيابان عرض زيادي ندارد، تصريح کرد: سرعت عملکرد طرح در خيابان ميرزاده عشقي 40 کيلومتر است در حالي که اين سرعت در خيابان بعثت 70 کيلومتر است و به طبع در مسيري که راننده 40 کيلومتر سرعت دارد، فرصت عکسالعمل و گردش بهتري دارد اما متأسفانه رانندگان ما در دور زدن دقت کافي را ندارند و تمام دوربرگردانها بدون استثناء براي خودروهاي سواري جوابگو هستند.

*تعريض دوربرگردان هزينه زيادي در بر دارد

وي تصريح کرد: هر دوربرگردان بر اساس عرض خيابان و سرعت عبوري از آن خيابان ساخته ميشود اما اگر رانندگان ما تکسرنشين بودن و استفاده بيش از اندازه خودرو را کنار بگذارند و دقت کافي را در دور زدن داشته باشند ترافيک کمتر ميشود و در مجموع بايد گفت که عرض خيابان اجازه تعريض دوربرگردان را نميدهد و از سوي ديگر عقبنشيني هزينههاي بسياري ميخواهد و هزينه تملک بالا است.

* فکري: با ايجاد دوربرگردان در هر معبري موافق نيستيم

رئيس پليس راهنمايي، رانندگي استان همدان هم در گفتگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: ما در حوزه ترافيکي علاقمند اين نيستيم که در هر معبري يک دوربرگردان ايجاد شود.

سرهنگ علي فکري عنوان کرد: دوربرگردانها با توجه به بافت شهري همدان که مربوط به گذشته است، در هر محله و يا معبر و يا شهرکي هرجا که يک کوچه وجود داشته ايجاد شده است.

وي بيان کرد: از دو، سه سال قبل ما به دنبال اين بوديم که تعدادي از دوربرگردانها را حذف کنيم که در بلوار يادگار حضرت امام(ره) تعداد زيادي دوربرگردان بسته شد.

اين مسؤول اظهار کرد: به دنبال اين هستيم که در هر بلوار يک دوربرگردان ساخته شود که البته اين دوربرگردان ايمني داشته باشد و شعاع گردش و ديد داشته باشد و ترافيک هم به حداقل برسد.

سرهنگ فکري تصريح کرد: سعي ميکنيم دوربرگردانها در حريم تقاطعهايي که منتهي به کوچههاي عريض است ايجاد شود و از کوچهها فاصله داشته باشد و بريدگيهايي که ايجاد ميشود ايمن باشد تا تصادف در آن کمتر شود و به دنبال بستن بريدگيها هستيم.

با اين تفاسير ميتوان اذعان کرد که شکل هندسي يک دوربرگردان، نکتهاي است که بايد در ايجاد آن در نظر گرفته شود؛ چراکه تأثير بسزايي را در روانسازي عبور و مرور دارد و با توجه به اينکه هدف اصلي ايجاد يک دوربرگردان روانسازي ترافيک در آن نقطه است، لازم است بيش از پيش به شکل هندسي آن توجه شود.

 

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/١٠/١۵ تعداد بازدیـد : ۵٣ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٣۴  نفر کاربران آنلاین :
۱,۹۶۰,۰۴۷ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان