چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸   |   Wed August 21, 2019  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
بهره برداری از فاز نخست تقاطع غیر همسطح شهید همدانی در آینده‌ای نزدیک
ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان مرتبط با حوزه ترافیک، مردود اعلام شد
جشن بزرگ غدیر در پیاده راه بوعلی برگزار می‌شود
مناسب سازی بیش از ٧٠ درصد بوستان‌های شهر
تصویب انتقال آب از سدهای «قوچم» و «آزاد» به همدان
8500 مترمربع به فضای سبز منطقه سه اضافه می‌شود
نبود نظارت عامل ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر
بزرگترین شهرک گلخانه‌ای در همدان ساخته می‌شود
آیین تجلیل از آزادگان شهر همدان برگزار می‌شود
پایان بازآفرینی 115 هزار مترمربع توسط شهرداری همدان
     آخرین اخبار
سامانه جدید اتوماسیون اداری در راستای تحقق میز خدمت الکترونیک
آیین پایان تابستانه‌های شاد سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان
نخستین دانشکده جواهرشناسی کشور در همدان راه‌اندازی می‌شود
نبود نظارت عامل ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر
8500 مترمربع به فضای سبز منطقه سه اضافه می‌شود
گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه یک وظیفه است
بهره‌وری سرمایه انسانی شهرداری همدان بهبود می‌یابد
پایان بازآفرینی 115 هزار مترمربع توسط شهرداری همدان
همدان آزمونه اجرای طرح پرداخت عوارض و قبوض شرکت‌های خدمات‌رسان می‌شود
جشن بزرگ غدیر در پیاده راه بوعلی برگزار می‌شود
52 مجموعه ورزشی و 71 زمین بازی کودکان در بوستان‌های شهر
بهره برداری از فاز نخست تقاطع غیر همسطح شهید همدانی در آینده‌ای نزدیک
آیین تجلیل از آزادگان شهر همدان برگزار می‌شود
ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان مرتبط با حوزه ترافیک، مردود اعلام شد
مسؤولان مسئله اجاره‌نشین‌ها را حل کنند
فرهنگ‌سازی و ارتباطات تعاملی برای دریافت عوارض از شهروندان
نگاه ریزبینانه‌تر به مشکلات شهری با شوراهای اجتماعی محلات
مناسب سازی بیش از ٧٠ درصد بوستان‌های شهر
مدیران میدان را برای جوان‌ها باز کنند
بزرگترین شهرک گلخانه‌ای در همدان ساخته می‌شود
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠٣/١٨ تعداد بازدیـد : ۵۴ نسخه چاپی
 
 
 


فرهنگ شهروندی همدانی ها و باید و نبایدهای آن در برخورد با گردشگران

روزنامه هگمتانه  : 
با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، و آغاز سفر به شهر همدان، یکی از موضوعات مهمی که در فرهنگ شهروندی مطرح می شود، نحوه رفتار و برخورد با مسافر است، چرا که این مهم نه تنها در وضعیت اقتصادی و جذب مسافر به همدان مؤثر است، بلکه در معرفی شهر همدان و شهروندان آن در اذهان عمومی هم مؤثر است.

 
 

زهرا ذوالفقاری: زمانی که خود ما به عنوان یک مسافر وارد شهری میشویم، انتظار داریم چه برخوردی با ما شود؟ آیا خوشمان میآید تا خسته از راه سفر به دنبال نشانی باشیم با برخورد سرد یا با یک نشانی پیچیده و گنگ مواجه شویم.

آیا انتظار داریم که راننده تاکسی که سوار آن هستیم مبلغی چند برابر مبلغ واقعی مسیر از ما دریافت کند، و یا اینکه آن هتل دار یا صاحب خانه مسافر تا میتواند کرایه بالا برای اقامت از ما دریافت کند و یا یک سوئیت و منزل بی کیفیت و بدون استانداردهای بهداشتی و لازم را به قیمت گزاف به ما کرایه بدهد؟

یا مغازه دار و فروشگاهی که سوغات آن شهر را عرضه میکند، تیغش را حسابی تیز کند و جیب مسافر را ببرد و سوغات مورد نظر را چندین برابر قیمت واقعی به اصطلاح به ما بیاندازد؟

و یا اینکه غذاخوری داری که در آن شهر، غذای محلی شهر و یا هر غذای دیگری را عرضه میکند، پول اضافی از ما بگیرد و یا اینکه مواد بی کیفیت در غذا استفاده کرده باشد؟

بی شک تمام این رفتارها از سوی شهروندان شهری که در آن مسافر هستیم، آزار دهنده خواهد بود و ذهنیت منفی را از مردم آن شهر، بر جای خواهد گذاشت، به طوری که اگر کلاهت هم آنجا بیافتد دیگر حاضر نیستی بدانجا برگردی!

امروزه یکی از شاخصهای توسعه یافتگی شهری، به فرهنگ شهروندان و رفتار شهروندان آن در موارد مختلف بر میگردد، در واقع این فرهنگ شهروندان یک شهر است که میتواند در ارتقا کیفی آن شهر مؤثر باشد، هر چند وقتی به مقوله مسافر و فرهنگ شهروندی در زمینه برخورد و رفتار با مسافر میرسیم، ارتقا کمی شهر نیز مطرح میشود، چرا که آمدن مسافر در شهر میتواند جنبه اقتصادی نیز داشته باشد.

اگرچه همدان مردمان مهماننوازی دارد، اما گاهی برخی شهروندان رفتار ناشایستی را با مسافران دارند.

چندی پیش از یکی از شهروندان شنیدم که خانه مسافرها حتی در مناطقی از شهر که جزء حاشیه شهر محسوب میشود، قیمتهای بسیار بالایی از مسافران دریافت میکنند، این درحالی است که این موضوع باعث گلایه و شکایت مسافران شده است و تأثیر زیادی در کاهش اقامت در همدان دارد.

فارسی که خود سفرهای زیادی را رفته است، تصریح کرد: رفتار شهروندان یک شهر با مسافر به شدت بروی گردشگر و مسافر پذیری شهر تأثیر میگذارد و رفتارهای این چنین باعث میشود، نام تمام شهروندان آن شهر بد شود و این رفتار به همه شهروندان تعمیم داده شود.

وی با اشاره به اینکه، متولیان و مسؤولان تنها در مواردی میتوانند در جذب گردشگر و مسافر مؤثر باشند، اظهار کرد: اما برخی از موارد به طور مستقیم به فرهنگ شهروندان برمی گردد و این شهروندان هستند که تعیین میکنند کدام شهر میتواند در گردشگری پیشتاز باشد.

نگارنده نیز بارها شاهد رفتار اشتباه رانندگان تاکسی با مسافری که سوار تاکسی است بوده و یا اینکه قیمت کرایه را بیشتر از قیمت اصلی مسیر از مسافر دریافت میکنند.

یکی از شهروندان همدانی در این خصوص اظهار کرد: برخی فروشندگان سوغات، صنایع دستی و یا پوشاک و... زمانی که متوجه میشوند، فردی مسافر است، سریع روی قیمت اجناس خود می کشند و آن را چندین برابر اعلام میکنند.

سوری گفت: این شهروندان این طرز فکر را دارند که باید تا جایی که میتوانند از مسافران پول بگیرند و از این فرصت نهایت استفاده را بکنند.

وی در این رابطه ادامه داد: این فروشندگان دیگر به این فکر نمیکنند که شاید آن آقا و یا خانم مسافر با این رفتار و برخورد بار آخری باشد که به همدان سفر میکند.

شاید شما هم مثل بنده، بارها نام چندین شهر کشور را که از نظر گردشگری مطرح هستند شنیدید، که میگویند، فلان شهر عجب مردمان با فرهنگ و مهمان نوازی دارد! البته که این مهم اتفاق نمیافتد مگر با آگاهی شهروندان از نحوه برخورد با مسافر و گردشگر، و اینکه تا چه اندازه فرهنگ شهروندی در این خصوص رشد یافته است.

مدیریت شهری همدان برای تعطیلات عید نوروز و تعطیلات عید فطر و همینطور تعطیلات تابستان که اوج مسافر به همدان است، اقدامات بسیاری را در زمینه مبلمان و زیبا سازی شهری، فضای سبز، زیبا سازی پارکها، بوستانها، ورودیشهر، تعمیرات و پاکیزگی سرویسهای بهداشتی پارکها و... انجام داده است، به طوری که طبق آمار اعلام شده 70 درصد مسافران نوروزی از تمیزی و آراستگی شهر همدان رضایت داشتند، اما تمام این زحمات، خدمات و هزینهها زمانی مؤثر خواهد بود که شهروندان همدانی فرهنگ شهروندی را در زمینه حفظ و نگاهداشت این خدمات و نحوه برخورد و رفتار با مسافر کاملا رعایت کنند.

اما در این میان گردشگران خارجی نیز در فصل تابستان به همدان سفر میکنند که نحوه رفتار و برخورد با آنها نیز بسیار با اهمیت است، چرا که هر شهروند نه تنها نماینده شهروند همدانی است، بلکه نماینده مردم ایران نیز هست.

ما ایرانیها و از جمله همدانیها سالانه میزبان گردشگران غیر ایرانی هستیم، از همین روی باید همواره مراقب رفتار و کردارمان در مقابل آنها باشیم چرا که به اندازه کافی تبلیغات منفی در سطح بین المللی علیه رفتار مردم ایران وجود دارد پس این وظیفه ما است که حداقل با رفتارهای خودمان، سد راه این دیدگاههای منفی بشویم.

 هرچند همدانیها یکی از مهمان نوازترین مردمان ایران هستند، اما هنوز آداب خاصی هست که باید هنگام مواجهه با یک گردشگر غیر ایرانی رعایت کنیم و متأسفانه هنوز که هنوز است نتوانستهایم در بحث برخورد صحیح با گردشگران غیرایرانی کاملا موفق جلوه کنیم.

باید قبول کرد که فرهنگ شهروندی در زمینه پذیرش گردشگر امری است که شاید هنوز در همدان جا نیفتاده است.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠٣/١٨ تعداد بازدیـد : ۵۴ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۴٠  نفر کاربران آنلاین :
۲,۱۸۶,۳۷۴ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان