چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸   |   Wed July 24, 2019  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
مدیر ناحیه 1 منطقه 4 میهمان چهارشنبه‌های پاسخ‌گویی به شهروندان
حمید گلی پور مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان شد
10 آتش‌سوزی مراتع طی یک روز در همدان
شفافیت مالی شهرداری در گرو اجرای خزانه داری کل است
تیم داری حرفه ای در راستای وظایف شهرداری همدان نیست
تأمین ایمنی بازار نیازمند همکاری کسبه
فرهنگسرای مهر پذیرای سومین دورهمی محله با نشاط
برنامه پنج ساله شهرداری کاربردی باشد
فعالیت سالانه 10 هزار همدانی در ورزش محلات
بازدید اعضای شورای اسلامی شهر همدان از نیروگاه شهید مفتح
     آخرین اخبار
دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر با دادستان جدید همدان
شهرداری ها فرصت ندارند به هوشمندسازی شهر فکر کنند
12 میلیارد تومان هزینه سالانه شهرداری برای فضای سبز شهری
برنامه پنج ساله شهرداری کاربردی باشد
بازدید اعضای شورای اسلامی شهر همدان از نیروگاه شهید مفتح
تور رسانه ای بازدید از فرهنگسراهای شهر
پوشش 75 درصدی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در همدان
حمید گلی پور مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان شد
فعالیت سالانه 10 هزار همدانی در ورزش محلات
سوم مرداد آغاز سفر حجاج از فرودگاه همدان
تأمین ایمنی بازار نیازمند همکاری کسبه
فرهنگسرای مهر پذیرای سومین دورهمی محله با نشاط
تیم داری حرفه ای در راستای وظایف شهرداری همدان نیست
شفافیت مالی شهرداری در گرو اجرای خزانه داری کل است
بوعلی سینا می‌تواند نماد هویت همدان باشد
10 آتش‌سوزی مراتع طی یک روز در همدان
مدیر ناحیه 1 منطقه 4 میهمان چهارشنبه‌های پاسخ‌گویی به شهروندان
ضرورت بررسی علمی‌ محور جدید گردشگری در پیاده‌راه اکباتان
تحکيم بنيان خانواده، مهمترين هدف سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري همدان
مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند آثار تاریخی را حفظ کند
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠۴/٠۴ تعداد بازدیـد : ۶٢ نسخه چاپی
 
 
 


استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مؤثر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل  : 
نخستین نکته‌ در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها و تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی است تا معضل ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند و فرهنگ عمومی حمل و نقل محقق شود.

 
 

 

زهرا ذوالفقاری: امروزه با گسترش خودروهای شخصی و افزایش بار ترافیک در خیابان ها، شلوغی ناشی از تردد خودروها در شهر، افزایش یافته است و در این میان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از سوی شهروندان در کاهش بار ترافیکی، کاهش هزینههای شهروندی، کاهش شلوغیها، تسهیل در آمد و شد شهروندان در شهر، و... بسیار مؤثر است، و به واقع به معنای توسعه یافتگی شهری محسوب میشود.

نخستین نکته در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، فرهنگسازی و تأمین زیرساختها و تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی است تا معضل ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند و فرهنگ عمومی حمل و نقل محقق شود. زیرساختهای باید تأمین شود. امروزه وجود اتوبوس و تاکسی در شهرها که هر کدام بنا به فراخور خود تأثیری محسوس در مدیریت فضای در هم ریخته تردد شهری دارد از جمله موارد مورد تأکید است. درمقایسه زیرساختهای داخلی و کشورهای خارجی باید گفت در آن سوی مرزها استفاده از این وسایل نقلیه در این موارد جنبه تشویقی دارند و همین موارد مردم را به استفاده از آن امکانات ترغیب میکند.

فرهنگ سازی، در همه کشورها نه تنها نقش مهمی در تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی و مترو دارد، بلکه باعث کاهش شدید آلودگی هوا، معضل ترافیکی و... در شهرها میشود.

در واقع استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر اینکه نیاز به فرهنگ سازی دارد، نیاز به یک سری زیر ساختها از جمله عرضه اتوبوس و کیفیت آن نیز دارد.

از همین رو گفتگویی را با رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، داشتیم.

سید محمد پوروخشوری رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: طبق سرانه جمعیت به ازای هر یک هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه جمعیت شهر همدان، 700 هزار نفر است، ابراز کرد: در حال حاضر 200 دستگاه اتوبوس در شهر همدان فعال است که 50 درصد آن به بخش خصوصی واگذار شده است و 50 درصد در اختیار شهرداری است.

این مسؤول با بیان این مطلب که حمل و نقل عمومی شامل مترو، بی.آر.تی و اتوبوس است، گفت: در دنیا تاکسی جزء حل و نقل عمومی محسوب نمیشود در حالی که در ایران به علت اینکه تعداد ناوگان اتوبوس نسبت به سرانه جمعیت در کل کشور کم است به عنوان حمل و نقل عمومی و تکمیلی محسوب میشود.

پوروخشوری با اشاره به اینکه 3 هزار و 500 دستگاه تاکسی در همدان فعال است، تصریح کرد: روزانه یک میلیون سفر در همدان انجام میشود که هر نفر ممکن است روزی یک یا دو بار یا بیشتر از اتوبوس و تاکسی استفاده کند.

وی با بیان اینکه 65 درصد از حمل و نقل شهروندان با حمل و نقل عمومی است، گفت: به طور مثال اگر 200 هزار نفر با اتوبوس جا به جا شوند حدود 450 هزار نفر با تاکسی جا به جا میشوند.

این مسؤول در ادامه افزود: کمبود اتوبوس باعث میشود فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه که طبق استاندارد، 3 تا 5 دقیقه است، به 15 تا 20 دقیقه برسد و همین انگیزه مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی را کم میکند.

پوروخشوری در خصوص خرید و اضافه شدن اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، عنوان کرد: خرید اتوبوس 82 و نیم درصد وظیفه دولت و 17 و نیم درصد بر عهده شهرداری است.

وی با بیان این مطلب که سن ناوگان اتوبوس 9 و هفت دهم و سن تاکسی 9 و دو دهم است، گفت: این بدان معناست که ناوگان ده سال به بالا دچار فرسودگی میشود و متوسط ناوگان ما روبه فرسودگی است.

* شهرداری همدان از سال 90 تا کنون حدود 50 دستگاه اتوبوس را وارد سامانه حمل و نقل عمومی شهر کرده است که طی سال جاری 17 دستگاه به این ناوگان افزوده میشود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، در ادامه این مطلب اضافه کرد: شهرداری همدان علیرغم تمام مشکلات، از سال 90 تا کنون بیش از 50 دستگاه اتوبوس خریداری کرده است که با 100 درصد تعهد بوده که قیمت اتوبوس طی این سالها از یکصد میلیون تومان به یک میلیارد تومان رسیده است.

پوروخشوری با اعلام اینکه 17 دستگاه اتوبوس طی سال جاری خریداری شده است، بیان کرد: 8 دستگاه از این اتوبوسها وارد ناوگان حمل و نقل شهر شده و 9 دستگاه اتوبوس نیز تا چند ماه آینده به ناوگان اضافه میشود.

وی با بیان اینکه تمام اتوبوسهای بخش دولتی و خصوصی شهر همدان دارای معاینه فنی هستند، گفت: این معاینه فنی هر سه ماه یکبار انجام میشود.

این مسؤول در ادامه تصریح کرد: هزینه تمام شده بلیت اتوبوس نزدیک به دو هزار تومان است، در حالی که برای تشویق شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی یک سوم هزینه را از آنها دریافت میکنیم که 500 تومان میشود و از دو سوم مابقی نیز دولت باید یارانه بدهد اما دولت این یارانه را نمیپردازد، این مبلغ را شهرداری پرداخت میکند.

* هدف مدیریت شهری از صرف هزینه برای اتوبوس و قیمت بلیت، تسهیل در آمد و شد شهروندان، ترغیب استفاده از حمل و نقل عمومی است

وی با تأکید بر اینکه هدف مدیریت شهری تسهیل در حمل و نقل شهروندان و ترغیب آنها به استفاده از حمل و نقل عمومی است، ابراز کرد: مدیریت شهری همدان هر ساله مبالغ زیادی را صرف ناوگان اتوبوسرانی میکند تا آن را جهت رفاه حال شهروندان سرپا نگهدارد.

این مسؤول در ادامه بیان کرد: به طور قطع اگر شهروندان از این موضوع اطلاع داشته باشند، در مراقبت از اتوبوسها تلاش میکنند.

* بر اثر بیتوجهی برخی افراد ناچار میشویم ماهانه دستگیرههای صندلی را عوض کنیم

پوروخشوری در همین رابطه افزود: متأسفانه بر اثر بی مبالاتی برخی افراد ناچار میشویم ماهیانه دستگیرههای صندلی را عوض کنیم چون خراب میشود و چهره زشت پیدا میکند که اگر این هزینهها نبود امکان هزینه این مبلغ در خرید اتوبوس بیشتر فراهم میشد.

* 65 درصد جابه جاییهای شهروندان با حمل و نقل عمومی است

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی شهر، 65 درصد جا به جاییها در شهر را بر عهده دارد، عنوان کرد: این موضوع باعث کاهش بار ترافیکی در شهر میشود.

این مسؤول با اعلام اینکه شهرداری همدان علاوه بر همدان، به شهرهای مریانج و جورقان نیر از این لحاظ خدمت دهی میکند، عنوان کرد: به طور مثال 9 دستگاه از اتوبوسهای شهرداری برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان کار میکند که هیچ صرفه اقتصادی ندارد و تنها برای رفاه حال شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این شهرها، به نماز جمعه نیز خدمترسانی میشود، عنوان کرد: این اقدامات در راستای تسهیل در رفت و آمد شهروندان، کاهش ترافیک و... است.

* ایجاد 200 سایهبان ایستگاه اتوبوس در شهر همدان

پوروخشوری به تأمین زیر ساختها نیز اشارهای داشت و گفت: ایجاد سایه بان در ایستگاههای اتوبوس برای رفاه شهروندان از دیگر اقدامات است که در همین راستا 200 دستگاه سایهبان در شهر تعبیه شده است.

وی با اشاره به اینکه قبلا سایهبانها آهنی و بزرگ بود، ابراز کرد: درحال حاضر سایهبانها شیشهای شده و تنها چند مورد سایهبان آهنی هست که به زودی به شیشهای مبدل میشود.

این مسؤول با اعلام اینکه 900 سایه بان در شهر باید ایجاد شود، عنوان کرد: البته از این تعداد 600 مورد قابلیت نصب دارد که با حمایت شورای پنجم و شهردار این مهم انجام میشود.

* عرضه زیاد اتوبوس، کیفیت بالا، اجرای خط ویژه برای اتوبوس، طرح ترافیکی، تأمین زیر ساختها، تبدیل بلیت کاغذی به الکترونیکی، محدود کردن حمل و نقل شخصی، افزایش قیمت پارکینگ و... از جمله عوامل تشویق به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است

پوروخشوری در خصوص تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز تصریح کرد: متغیرهای بسیاری تحت تأثیر این موضوع قرار میگیرد، یکی اینکه برای ترغیب شهروندان به استفاده از اتوبوس، باید عرضه زیاد باشد و در کنار آن کیفیت هم بالا باشد.

وی به تأمین زیر ساختها نیز اشاره داشت و گفت: تبدیل بلیت کاغذی و پول نقد به کارت الکترونیک تأثیر گذار است، هر چند هنوز هم کسانی هستند که از این کارتها استفاده نمیکنند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، ادامه داد: راهاندازی خط ویژه برای اتوبوس، محدود کردن حمل و نقل شخصی، از جمله عوامل تشویق مردم است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت پارکینگ برای خودروهای شخصی، بالا بردن قیمت بیمه، هزینه سوخت و اجرای محدودیتهای ترافیکی، از جمله عواملی است که میتواند در تشویق مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی مؤثر باشد.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠۴/٠۴ تعداد بازدیـد : ۶٢ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۴٣  نفر کاربران آنلاین :
۲,۱۵۰,۸۵۵ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان