چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸   |   Wed December 11, 2019  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
بهره گیری همدان از تجربه شهرسازی نوین در شهر اندیشه
امتیاز معاونت برنامه‌ریزی شهرداری به شرط ساماندهی استخدام بهتر می‌شود
خدمات حمل‌ونقل عمومی شهری ارتقا یابد
تحقق 82 درصدی بودجه مدیریت شهری در نیمه نخست امسال
تأکید‌ بر تشکیل کمیته تخصصی «شهر سبز» د‌ر همد‌ان
به ظرفیت‌ سرمایه‌گذاران در توسعه شهر نیاز داریم
مصوبات شورای شهر همد‌ان د‌ر د‌سترس عموم قرار می‌گیرد‌
تخفیف 50 د‌رصد‌ی برچسب سرویس مد‌ارس ویژه تاکسیرانان شهر همد‌ان
روند ممیزی املاک عادی شهر همدان تسریع یابد
معلولان شهرد‌اری همد‌ان تجلیل شد‌ند‌
     آخرین اخبار
افزایش داوطلبان نمایندگی همدان به 438 نفر
ثبت 163 مورد آنفلوانزا در همدان
امروز آغاز نمایشگاه فرش دستباف در همدان
تحقق 82 درصدی بودجه مدیریت شهری در نیمه نخست امسال
تأکید بر همراهی و همدلی رسانه‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری
ثبت نام 144 داوطلب نمایندگی مجلس از شهرستان همدان
افزایش 14 درصدی فوتی‌های حوادث ترافیکی
به ظرفیت‌ سرمایه‌گذاران در توسعه شهر نیاز داریم
حسابداران در کنار تخصص خود باید تعهد کاری داشته باشند
پیام تبریک رئیس شورا به مناسبت روز دانشجو
اتاق مادر و کودک در شهر همدان احداث شود
420 داوطلب کرسی مجلس یازدهم در همدان
کوی شهید مدنی میزبان چهارمین گذر کودک
پیش‌بینی کاهش شدید دما در همدان
شورای مساجد همدان تشکیل شود
تغییر مدیریت راه‌ و شهرسازی همدان
امتیاز معاونت برنامه‌ریزی شهرداری به شرط ساماندهی استخدام بهتر می‌شود
لزوم مشارکت حداکثری شهروندان در فرآیند تهیه برنامه راهبردی، عملیاتی شهر و شهرداری
غفلت از فضای مجازی در معرفی همدان
نمایش 100 نقاشی از معلولان توانمند همدانی در نگارخانه عین القضات
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠٩/٠٩ تعداد بازدیـد : ۴٩ نسخه چاپی
 
 
 


استفاده از حمل و نقل عمومی مؤثر در کاهش ترافیک و آلودگی هوا

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل  : 
نخستین نکته‌ در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها و تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی است تا معضل ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند و فرهنگ عمومی حمل و نقل محقق شود.

 
 

زهرا ذوالفقاری: امروزه با گسترش خودروهای شخصی و افزایش بار ترافیک در خیابان ها، شلوغی ناشی از تردد خودروها در شهر، افزایش یافته است و در این میان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از سوی شهروندان در کاهش بار ترافیکی، کاهش هزینههای شهروندی، کاهش شلوغیها، تسهیل در آمد و شد شهروندان در شهر، و... بسیار مؤثر است، و به واقع به معنای توسعه یافتگی شهری محسوب میشود.

نخستین نکته در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، فرهنگسازی و تأمین زیرساختها و تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی است تا معضل ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند و فرهنگ عمومی حمل و نقل محقق شود. زیرساختهای باید تأمین شود. امروزه وجود اتوبوس و تاکسی در شهرها که هر کدام بنا به فراخور خود تأثیری محسوس در مدیریت فضای در هم ریخته تردد شهری دارد از جمله موارد مورد تأکید است. درمقایسه زیرساختهای داخلی و کشورهای خارجی باید گفت در آن سوی مرزها استفاده از این وسایل نقلیه در این موارد جنبه تشویقی دارند و همین موارد مردم را به استفاده از آن امکانات ترغیب میکند.

فرهنگ سازی، در همه کشورها نه تنها نقش مهمی در تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی و مترو دارد، بلکه باعث کاهش شدید آلودگی هوا، معضل ترافیکی و... در شهرها میشود.

در واقع استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر اینکه نیاز به فرهنگ سازی دارد، نیاز به یک سری زیر ساختها از جمله عرضه اتوبوس و کیفیت آن نیز دارد.

از همین رو گفتگویی را با رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، داشتیم.

سید محمد پوروخشوری رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: طبق سرانه جمعیت به ازای هر یک هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه جمعیت شهر همدان، 700 هزار نفر است، ابراز کرد: در حال حاضر 200 دستگاه اتوبوس در شهر همدان فعال است که 50 درصد آن به بخش خصوصی واگذار شده است و 50 درصد در دست شهرداری است.

این مسؤول با بیان این مطلب که حمل و نقل عمومی شامل مترو، بی.آر.تی و اتوبوس است، گفت: در دنیا تاکسی جزء حل و نقل عمومی محسوب نمیشود در حالی که در ایران به علت اینکه تعداد ناوگان اتوبوس نسبت به سرانه جمعیت در کل کشور کم است به عنوان حمل و نقل عمومی و تکمیلی محسوب میشود.

پوروخشوری با اشاره به اینکه 3 هزار و 500 دستگاه تاکسی در همدان فعال است، تصریح کرد: روزانه یک میلیون سفر در همدان انجام میشود که هر نفر ممکن است روزی یک یا دو بار یا بیشتر از اتوبوس و تاکسی استفاده کند.

وی با بیان اینکه 65 درصد از حمل و نقل شهروندان با حمل و نقل عمومی است، گفت: به طور مثال اگر 200 هزار نفر با اتوبوس جا به جا شوند حدود 450 هزار نفر با تاکسی جا به جا میشوند.

این مسؤول در ادامه افزود: کمبود اتوبوس باعث میشود فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه که طبق استاندارد، 3 تا 5 دقیقه است، به 15 تا 20 دقیقه برسد و همین انگیزه مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی را کم میکند.

پوروخشوری در خصوص خرید و اضافه شدن اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، عنوان کرد: خرید اتوبوس 82 و نیم درصد وظیفه دولت و 17 و نیم درصد بر عهده شهرداری است، اما از سال 1390 تا کنون یک دستگاه اتوبوس هم به هیچ یک از شهرداریهای کشور داده نشده است.

وی با بیان این مطلب که سن ناوگان اتوبوس 9 و هفت دهم و سن تاکسی 9 و دو دهم است، گفت: این بدان معناست که ناوگان ده سال به بالا دچار فرسودگی میشود و متوسط ناوگان ما روبه فرسودگی است.

* شهرداری همدان از سال 90 تا کنون حدود 50 دستگاه اتوبوس را وارد سامانه حمل و نقل عمومی شهر کرده است که طی سال جاری 17 دستگاه به این ناوگان افزوده میشود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، در ادامه این مطلب اضافه کرد: شهرداری همدان علیرغم تمام مشکلات، از سال 90 تا کنون بیش از 50 دستگاه اتوبوس خریداری کرده است که با 100 درصد تعهد بوده که قیمت اتوبوس طی این سالها از یکصد میلیون تومان به یک میلیارد تومان رسیده است.

پوروخشوری با اعلام اینکه 17 دستگاه اتوبوس طی سال جاری خریداری شده است، بیان کرد: 8 دستگاه از این اتوبوسها وارد ناوگان حمل و نقل شهر شده و 9 دستگاه اتوبوس نیز تا چند ماه آینده به ناوگان اضافه میشود.

وی با بیان اینکه تمام اتوبوسهای بخش دولتی و خصوصی شهر همدان دارای معاینه فنی هستند، گفت: این معاینه فنی هر سه ماه یکبار انجام میشود.

این مسؤول در ادامه تصریح کرد: هزینه تمام شده بلیت اتوبوس نزدیک به دو هزار تومان است، در حالی که برای تشویق شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی یک سوم هزینه را از آنها دریافت میکنیم که 500 تومان میشود و از دو، سوم مابقی نیز دولت باید یارانه بدهد اما بدلیل شرایط اقتصادی دولت این یارانه را نمیپردازد، این مبلغ را شهرداری پرداخت میکند.

* هدف مدیریت شهری از صرف هزینه برای اتوبوس و قیمت بلیت، تسهیل در آمد و شد شهروندان، ترغیب استفاده از حمل و نقل عمومی است

وی با تأکید بر اینکه هدف مدیریت شهری تسهیل در حمل و نقل شهروندان و ترغیب آنها به استفاده از حمل و نقل عمومی است، ابراز کرد: مدیریت شهری همدان هر ساله مبالغ زیادی را صرف ناوگان اتوبوسرانی میکند تا آن را جهت رفاه حال شهروندان سرپا نگهدارد.

این مسؤول در ادامه بیان کرد: به طور قطع اگر شهروندان از این موضوع اطلاع داشته باشند، در مراقبت از اتوبوسها تلاش میکنند.

* بر اثر بیتوجهی برخی افراد ناچار میشویم ماهانه دستگیرههای صندلی را عوض کنیم

پوروخشوری در همین رابطه افزود: متأسفانه بر اثر بی مبالاتی برخی افراد ناچار میشویم ماهیانه دستگیرههای صندلی را عوض کنیم چون خراب میشود و چهره زشت پیدا میکند که اگر این هزینهها نبود امکان هزینه این مبلغ در خرید اتوبوس بیشتر فراهم میشد.

* 65 درصد جابه جاییهای شهروندان با حمل و نقل عمومی است

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی شهر، 65 درصد جا به جاییها در شهر را بر عهده دارد، عنوان کرد: این موضوع باعث کاهش بار ترافیکی در شهر میشود.

این مسؤول با اعلام اینکه شهرداری همدان علاوه بر همدان، به شهرهای مریانج و جورقان نیر از این لحاظ خدمت دهی میکند، عنوان کرد: به طور مثال 9 دستگاه از اتوبوسهای شهرداری برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان کار میکند که هیچ صرفه اقتصادی ندارد و تنها برای رفاه حال شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این شهرها، به نماز جمعه نیز خدمترسانی میشود، عنوان کرد: این اقدامات در راستای تسهیل در رفت و آمد شهروندان، کاهش ترافیک و... است.

* ایجاد 200 سایهبان ایستگاه اتوبوس در شهر همدان

پوروخشوری به تأمین زیر ساختها نیز اشارهای داشت و گفت: ایجاد سایه بان در ایستگاههای اتوبوس برای رفاه شهروندان از دیگر اقدامات است که در همین راستا 200 دستگاه سایهبان در شهر تعبیه شده است.

وی با اشاره به اینکه قبلا سایهبانها آهنی و بزرگ بود، ابراز کرد: درحال حاضر سایهبانها شیشهای شده و تنها چند مورد سایهبان آهنی هست که به زودی به شیشهای مبدل میشود.

این مسؤول با اعلام اینکه 900 سایه بان در شهر باید ایجاد شود، عنوان کرد: البته از این تعداد 600 مورد قابلیت نصب دارد که با حمایت شورای پنجم و شهردار این مهم انجام میشود.

* عرضه زیاد اتوبوس، کیفیت بالا، اجرای خط ویژه برای اتوبوس، طرح ترافیکی، تأمین زیر ساختها، تبدیل بلیت کاغذی به الکترونیکی، محدود کردن حمل و نقل شخصی، افزایش قیمت پارکینگ و... از جمله عوامل تشویق به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است

پوروخشوری در خصوص تشویق شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز تصریح کرد: متغیرهای بسیاری تحت تأثیر این موضوع قرار میگیرد، یکی اینکه برای ترغیب شهروندان به استفاده از اتوبوس، باید عرضه زیاد باشد و در کنار آن کیفیت هم بالا باشد.

وی به تأمین زیر ساختها نیز اشاره داشت و گفت: تبدیل بلیت کاغذی و پول نقد به کارت الکترونیک تأثیر گذار است، هر چند هنوز هم کسانی هستند که از این کارتها استفاده نمیکنند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، ادامه داد: راهاندازی خط ویژه برای اتوبوس، محدود کردن حمل و نقل شخصی، از جمله عوامل تشویق مردم است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت پارکینگ برای خودروهای شخصی، بالا بردن قیمت بیمه، هزینه سوخت و اجرای محدودیتهای ترافیکی، از جمله عواملی است که میتواند در تشویق مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی مؤثر باشد.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٨/٠٩/٠٩ تعداد بازدیـد : ۴٩ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2019  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٩١  نفر کاربران آنلاین :
۲,۳۳۲,۴۰۹ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان