چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹   |   Wed July 15, 2020  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
اجرای مخازن زیرزمینی مکانیزه زباله
تصویب الحاق سه روستا به شهر همدان مغایر با قانون شوراها صورت گرفته است
دقیق‌تر شدن آزمایش فنی خودروها
به خانه برگردیم
آغاز فعالیت شوراهای اجتماعی محلات از ابتدای مهر ماه
ارتقا تاب آوری با مدیران آگاه
نظارت بر تاکسی‌ها با اوج کرونا
ایجاد منطقه 5 شهرداری با رویکرد تخصصی به بافت تاریخی
همدان در ابتدای ریل کلانشهر شدن
پیامدهای نصب سرعتکاه در کاهش مخاطرات ترافیکی
     آخرین اخبار
کاهش ارزش تعرفه عوارض سال 99 شهرداری
مطالعه قطار شهری همدان در مرحله پایانی
وصول مطالبه 450 میلیارد ریالی شهرداری از دستگاه‌های دولتی
اجرای غربالگری کرونا برای کارکنان شهرداری
صیانت از املاک عمومی خط قرمز مدیریت شهری
بازگشت برخی محدودیت‌ها
اجرای مخازن زیرزمینی مکانیزه زباله
تصویب الحاق سه روستا به شهر همدان مغایر با قانون شوراها صورت گرفته است
ارتقا تاب آوری با مدیران آگاه
ایجاد منطقه 5 شهرداری با رویکرد تخصصی به بافت تاریخی
ساختمان‌های پزشکان همدان غیراستاندارد
به خانه برگردیم
دقیق‌تر شدن آزمایش فنی خودروها
نظارت بر تاکسی‌ها با اوج کرونا
کمبود انسولین
تست رایگان کرونا برای افراد با علامت
آغاز فعالیت شوراهای اجتماعی محلات از ابتدای مهر ماه
ماسک بر صورت بوعلی‌سینا نماد مبارزه با کرونا
ارباب‌رجوع بدون ماسک خدمات دریافت نمی‌کند
الحاق سه روستا به شهر به قوت خود باقی است
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠٣/١١ تعداد بازدیـد : ۶٧ نسخه چاپی
 
 
 


حفاظت از طبیعت الوند وظیفه همگانی

روزنامه هگمتانه  : 
اواسط هفته گذشته خبری مبنی بر ورود لودرها به دامنه الوند برای ایجاد جاده واکنش‌هایی را به خود اختصاص داد.دوستداران طبیعت به این امر واکنش داشتند که موجب عکس العمل‌هایی از سوی مسؤولان شد که در ادامه این واکنش‌ها را می‌خوانید.

 
 

 

 

*ترابیان: جاده میشان از قبل از انقلاب وجود داشته و مسیر عبور عشایر و هدایت آبهای سطحی است که فقط ساماندهی شده است

رئیس هیأت مدیره دهکده گردشگری گنجنامه هر نوع احداث جاده آسفالتی در دامنه کوهستان الوند را منکر شد.

رئیس هیأت مدیره دهکده گردشگری گنجنامه درباره حواشی پیش آمده در خصوص مسیر دسترسی به دشت میشان در دامنه کوهستان الوند توضیحاتی به خبرنگار هگمتانه ارائه داده و در آن هرگونه احداث جاده آسفالتی را منکر شده است.

سعید ترابیان درباره اقدامات صورت گرفته در ایام اخیر میگوید: در خصوص جاده میشان، مجموعه تله کابین گنجنامه هیچ گونه احداثی نداشته و این جاده از دوران قبل از انقلاب وجود داشته و مسیر عبور عشایر و هدایت آبهای سطحی بوده که در بارندگیهای شدید مربوط به دو سال اخیر در اثر سیلاب دچار تخریب شده بود که ساماندهی و تسطیح آن در دستور کار قرار گرفت تا مسیر عبور نیروهای امدادی در مواقع بحران نیز هموار شود.

رئیس هیأت مدیره دهکده گردشگری گنجنامه در ادامه با ذکر اهمیت وجود این مسیر در حوادث و بحرانها گفت: هرساله به جهت تردد خودروهای جمعیت هلال احمر برای انتقال مصدومان، کوهنوردان و گردشگران از این جاده استفاده میشود که تاکنون حدود 100 مصدوم به خصوص در فصل زمستان توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر از این جاده به نقاط پایین دست منتقل شده اند.

وی همچنین افزود: از این جاده برای انتقال زبالههای سپتیک میشان و همچنین در مواقع اضطراری که در اثر باد و نوسانات جوی، خط تله کابین توقف دارد، طبق استاندارد از این جاده جهت انتقال گردشگران استفاده میشود که از نظر ضریب کنترل روانی جامعه سوپاپ اطمینان مهمی است.

*جاده میشان استفاده عمومی دارد

وی همچنین به تعهد زیست محیطی در مجموعه تلهکابین پرداخت و افزود: به منظور حمایت از مشاغل محلی هر ساله این جاده محل عبور عشایر و دام و احشام آنان بوده و این طیف از جامعه در اوقات تعطیلی تله کابین امکانات مصرفی خود را از این طریق به محل استقرار عشایر منتقل میکنند بنابراین تسطیح و مناسب سازی این مسیر تنها محل بهرهبرداری مجموعه تلهکابین نیست و استفاده عمومی دارد.

*اگر کاشت گیاه موافق نظر کارشناسان نیست حاضر به اصلاح هستیم

وی ضمن تأکید بر اینکه هیچ برنامهای مبنی بر آسفالت این مسیر یا هر نقطه دیگری در دامنه الوند نداریم گفت: شرکت تله کابین با هزینه خود اقدام به تسطیح جاده کرده است و جهت جلوگیری از ریزش سنگ، تثبیت و فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب شرکت تله کابین تاکنون اقدام به کاشت 40هزار درخت و گونههای گیاهی در راستای سیاست مهار سیلاب داشته که گمان آن میرود که به سیمای سبز و با نشاط این محوطه کمک کند اما اگر نظر کارشناسان چیز دیگری باشد حاضریم اصلاح کنیم.

وی هچنین خاطرنشان کرد: شرکت اقدام به ساخت یک آبراهه بزرگ جهت جمع آوری آبهای سطحی کرده که خود در جهت حفظ و صیانت از مسیر قدیمی دسترسی به دشت میشان به شمار میرود.

رئیس هیأت مدیره تله کابین گنجنامه در پایان سخنان خود گفت: امسال شرکت تله کابین به دلیل بیماری کرونا دچار ضرر هنگفتی شد اما این شرکت هیچ یک از کارکنان خود را تعدیل نکرد کما اینکه ضرر زیادی به گردشگری رسید و متأسفانه هیچ حمایتی انجام نشد و منتقدان اقدامات زیست محیطی این مجموعه را نادیده گرفته و مدام در حال جو سازی هستند در صورتی که انتظار میرود حامی فعالان بخش گردشگری باشند.

*سلماسی: محیط زیست کوهستان نباید دستکاری شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان هم در این باره میگوید: به هیچ بهانهای نباید طبیعت فاخر همدان دستکاری شود چرا که هویت طبیعی اندوختهها که نسل به نسل به امانت چرخیده منقطع شده و از بین میرود.

رضوان سلماسی که خود به عنوان نخستین زن مسلمان فاتح قله اورست شناخته میشود میافزاید: هرگونه تسطیح، تعریض و یا دست بردن در مسیرهای قدیمی کوهنوردان که منتهی به دامان طبیعت میشود باید به مقدار و اندازه اصیل خود باقی بماند و هر اقدام ضروری باید دارای منطق مجوز و نظارت دستگاههای مرتبط با خود باشد.

سلماسی در ادامه یادآور شد: اگر هر مجموعهای با ذکر این موارد که قصد اصلاح امور دارد وارد ساخت و ساز در طبیعت شود در آینده شاهد از بین رفتن تمامیت طبیعی سرزمینمان خواهیم بود بنابراین از دلسوزان طبیعت انتظار داریم فعالیتهای خود را در چارچوب برنامه علمی و منطبق با بقای طبیعت انجام دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اهمیت تداوم و بقای فعالیتهای پیرامون گردشگری یادآور شد: اینکه امروز همه دغدغهمندان در حوزههای زیست محیطی وارد فضای اعتراضی شدهاند نافی بهبود امور گردشگری نیست بلکه این دغدغهها باعث تفاخر هرچه بیشتر همدان در حفظ اصالت طبیعت برای گردشگران خواهد بود و چه بسا این عامل نشان دهنده اهمیت جاذبههای همدان نزد مردمان اوست که خود برای گردشگران حائز اهمیت و واجد ارزش است.

*افشاری: قصور هم ممکن است اما شاهد بزرگنمایی هستیم

فرماندار همدان نیز در بازدید از مسیر ویژه دسترسی مجموعه گردشگری گنجنامه به دشت میشان با قدردانی از نقش رسانهها و فعالان محیط زیست که با دلسوزی پیگیر این مسایل هستند، اظهار کرد: ممکن است در این اقدام قصوری هم اتفاق افتاده باشد اما در این موضوع شاهد بزرگنمایی هم در برخی از اخبار در فضای مجازی هستیم.

*ادامه کار در این مسیر برای نظر کارشناسان متوقف میشود

حسین افشاری با بیان اینکه ادامه کار در این مسیر متوقف و این موضوع توسط مراجع مرتبط مورد بررسی کارشناسی قرار میگیرد افزود: باید به این مسأله نگاه جامع داشته باشیم و در این مجموعه که از نظر گردشگری نیز مد نظر قرار گرفته تمهیدات لازم به ویژه برای شرایط بحرانی و امداد و نجات احتمالی به نحوی پیشبینی و اجرا شود که شاهد کمترین تخریب محیط زیست و منابع طبیعی باشیم.

فرماندار همدان در این بازدید با بیان اینکه خبرنگاران نماینده افکار عمومی هستند و مدیران نباید از مطالبات آنها ناراحت شوند، گفت: در رگلاژی که تلهکابین در این مسیر انجام داده کوهستان خراب نشده و موضوع را نباید از آنچه هست بزرگتر کرد.

*ایجاد رگلاژ و تسطیح در این مسیر صورت گرفته که نیازی به مجوز نداشته است

افشاری با تأکید بر اینکه به گفته مدیرعامل دهکده گردشگری گنجنامه جادهای ساخته نشده و طبق آنچه میبینیم اینجا تابلو هم دارد که روی آن عبارت «ورود وسیله نقلیه ممنوع» نوشته شده است، گفت: ایجاد رگلاژ و تسطیح در این مسیر صورت گرفته که نیازی به مجوز نداشته است.

وی گفت: منطقه الوند و میشان نشان گردشگری استان همدان و غرب کشور به شمار میرود و باید حافظ طبیعت بود.

رئیس شورای تأمین شهرستان همدان با اشاره به حادثهای که سال گذشته در اجرای یک برنامه زنده در میدان میشان رخ داد، گفت: در این اتفاق 150 نفر از گردشگران دچار مشکل شدند و نیروهای جمعیت هلال احمر با استفاده از خودروهای ویژه و تردد از همین مسیر حرکت و مشکل را حل کردند.

*وجود یک مسیر جادهای برای کوهستان ضروری است

افشاری وجود یک مسیر جادهای برای کوهستان را ضروری برشمرد و با بیان اینکه اگر خاک جاده دچار شستگی شود باید تسطیح صورت گیرد چراکه به طور میانگین هر هفته در مسیر میشان حوادثی رخ میدهد که وجود این مسیر لازم است، گفت: تصور کنید حادثهای رخ دهد و به دلیل عدم دسترسی به پایین یک انسان جان خود را از دست بدهد آن وقت چه کسی پاسخ گو خواهد بود و بر همین اساس وجود یک راه ایمن ضروری است.

*میزان خسارت به طبیعت بررسی میشود

فرماندار همدان با بیان اینکه دستگاه تخصصی در این زمینه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان است و میزان خسارت به طبیعت را بررسی خواهد کرد، گفت: الوند کوهستان بکر دست نخورده نیست بلکه تأسیسات گردشگری دارد و باید بین اقتصاد، طبیعت و جان انسانها تعادل وجود داشته باشد.

*خزائی: جادهای در مسیر میشان ایجاد نشده است

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان نیز با بیان اینکه جادهای در مسیر میشان ایجاد نشده است گفت: این جاده ماشینرو نیست و فقط در زمان وقوع حادثه و بحران قابل استفاده است آن هم تنها با تردد خودروهای امدادی.

اسفندیار خزائی در حاشیه بازدید از جاده میشان به فارس گفته است: سالها پیش در همدان تفرجگاهی با عنوان گنجنامه استقرار یافته که بخشی از آن داخل حریم و بخشی خارج از حریم است و تا سال 2520 این منطقه داخل شهر همدان است.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته جادهای در مسیر میشان ایجاد نشده بلکه تنها تسطیح مسیر قبلی در حال انجام است گفت: خاک وقتی از هم پاشیده شود با بارندگی ممکن است شسته شده و حرکت کند پس برای اینکه خاکها دچار فرسایش نشود، نیاز به فشردگی دارد که مجموعه تلهکابین نیز در این مسیر همین کار را انجام میداده است.

مدیرکل منابعطبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه اداره کل منابع طبیعی میزان خسارتی را که بدون مجوز انجام شده را دریافت میکند یادآور شد: خسارت منطبق با طرحهای عمرانی که در منابع طبیعی است، حساب میشود هرچند آنچنان خسارتی وارد نشده و کارشناسان طرح نیز بررسی لازم را خواهند داشت تا فرسایش بیشتری را در آینده نداشته باشیم.

*از این پس از این جاده فقط در مواقع اضطرار باید استفاده شود

وی با تأکید بر اینکه از این پس از این جاده فقط در مواقع اضطرار باید استفاده شود افزود: این جاده ماشینرو نیست و فقط در زمان وقوع حادثه و بحران قابل استفاده است آن هم تنها با تردد خودروهای امدادی، زیرا در صورت باز بودن مسیر برای تردد دیگر خودروها خسارت جبرانناپذیری به طبیعت وارد میشود.

خزائی حساسیت سازمانهای مردم نهاد و خبرنگاران را ارزشمند دانست و گفت: اگر این جاده قرار نیست ماشینرو شود، باید فرهنگسازی لازم نیز صورت گیرد زیرا هدف افرادی که در کوهستان الوند و این منطقه حضور مییابند استفاده از طبیعت است و نباید از خودرو استفاده شود.

*جاده باید بسته شود

وی یادآور شد: چنین جادههایی در طبیعت وجود دارد اما این فرهنگسازی باید از قدیم میبود تا آفرودسوارها و موتورسیکلتها این جاده را ایجاد نمیکردند هرچند دیگر به طور قطع اجازه عبور هیچ خودرویی به جز در مواقع اضطرار از این جاده را نمیدهیم و باید بسته شود.

مدیرکل منابعطبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه برای چشمنواز شدن این منطقه میتوان گونههای گیاهی شبهجنگلی در سینه کوه کاشت افزود: این گونههای گیاهی موجب تثبیت خاک نیز خواهد شد تا به راحتی توسط باران شسته نشود.

*برخلاف اعلام برخی رسانهها جادهسازی انجام نشده اما خسارت برخی قسمتها باید پرداخت شود

وی با تأکید بر اینکه اینجا برخلاف آنچه برخی رسانهها عنوان کردند، جادهسازی انجام نشده و تنها کار تسطیح قسمتهایی از خاک صورت گرفته که توسط باران شسته شده است افزود: حالا هم کاری است که شده و باید خسارت مربوط به قسمتهایی که نباید کار انجام میشده، پرداخت شود هرچند جاده و سنگهای کوهستان آسیب ندیده است.

خزائی با بیان اینکه اگر مجوز این کار گرفته میشد شاهد چنین مشکلاتی نبودیم افزود: اینکه خاک فرسایشپذیر بوده و خود به خود پایین میآید، درست؛ اما اگر مجوز باشد چارچوب مشخصی تعریف میشود تا هر سال رگلاژ نیز لازم نباشد.

وی ادامه داد: برای اطفای حریق و سایر حوادث در کوهستان به دنبال ایجاد محل فرود بالگرد بودیم اما فکر کردیم محل فرود بالگرد نیاز به نگهبانی و نگهداری دارد که تردد از جاده را نیز منجر میشد، بنابراین بدتر میشد پس باید دنبال فرهنگسازی باشیم.

مدیرکل منابعطبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه تأسیساتی نظیر محل فرود بالگرد زیربنایی است و ممکن است چارچوب تفریح و تفرج در برخی نقاط را به هم بزند گفت: فرهنگ سازی در استفاده و حفظ طبیعت بهتر از هر چیزی میتواند کمک کند.

وی با بیان اینکه ما برای حفظ منابع طبیعی تخریب زیادی در ساخت و سازهای حریم و طبیعت داشتیم و با شتاب بالایی آرای صادره را اجرا میکنیم بیان کرد: راهی را که با عبور دام ایجاد شده باشد، میکروتراس میگویند اما اگر توسط انسان باشد، اختلاف ارتفاع را منجر میشود و ایجاد فرسایش جویباری کرده و آبها جمع میشود که همین منجر به ایجاد رگلاژ خواهد شد.

*گوهری: بهتر بود این جاده قدیمی به شکل قبل حفظ میشد

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان هم گفت: کارشناسان باید اقداماتی که با عنوان ترمیم در کوهستان الوند انجام شده را بررسی کرده و راهکاری برای جلوگیری آن ارائه دهند.

علیرضا گوهری به ایسنا، گفته است: هیأت کوهنوردی استان به عنوان متولی ورزش کوهنوردی با هرگونه تخریب، ترمیم، ساختوساز، تغییر شکل و ورود مصالح غیربومی به مناطق کوهستانی 100 درصد مخالف است.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم این کارها به هیچ عنوان نباید در کوهستان الوند انجام شود و در حال حاضر که شاهد این موارد هستیم باید کارشناسان این حوزه موضوع را بررسی کنند و جلوی آسیبها را بگیرند.

گوهری تصریح کرد: در تعریف جهانی، اساسی و پایه طبیعتگردی و کوهنوردی آمده است که هنر طبیعت گردی و کوهنوردی زمانی مشهود میشود که انسانها هیچ اثری از خود در طبیعت به جا نگذارند اما متأسفانه در چند روز اخیر شاهد فعالیتهای عمرانی در کوهستان الوند هستیم.

وی اضافه کرد: تعریضی که روی جاده زیگ زاگ انجام شده به طور قطع فرسایش حجم زیادی از خاک را به دنبال خواهد داشت و آسیب جدی به آن میزند همچنین با توجه به اینکه این منطقه در شیب قرار دارد پس از دو یا سه فصل دچار تغییراتی خواهد شد و بهتر بود که این جاده قدیمی به شکل قبل حفظ میشد.

وی با اشاره به اینکه این جاده حدود 50 سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: بازسازیهای غیراصولی در طول سالها به جاده زیگ زاگ آسیب زده و آن را عریضتر کرده است و متأسفانه مخالفتی از سوی دستگاههای متولی این امر نیز دیده نمیشود.

گوهری درباره اینکه آیا ترمیم این جاده کمکی به صعود کوهنوردان و تسهیل صعود آنها دارد؟ گفت: این ادعا کاملاً اشتباه است و برای صعود مطلوب مؤلفههای دیگری وجود دارد.

*هیأت کوهنوردی استان با پناهگاهسازی و گسترش پناهگاهها مخالف است

رئیس هیأت کوهنوردی استان درباره ساخت پناهگاه در کوهستان الوند هم بیان کرد: هیأت کوهنوردی استان با پناهگاهسازی و گسترش پناهگاهها مخالف است چراکه معتقدیم این اقدام در تمام دنیا مربوط به دورهای بود که برای رشد این رشته ورزشی مرسوم بوده و در حال حاضر لزومی برای آن احساس نمیشود.

وی درباره تأثیر بازسازی و ساخت و سازها در حریم کوهستان روی گردشگری منطقه نیز اظهار کرد: در این مورد دو دیدگاه جداگانه وجود دارد و پاشنه آشیل افراد دغدغهمند حوزه گردشگری است که در گردشگری جای بحث دارد و کارشناسان این حوزه باید در این مورد بحث و تبادل نظر کنند.

*سنجربیگی: راه دسترسی از ملزومات کوهستان است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در جمع خبرنگاران حساسیت رسانهها را ارزنده دانست و اظهار کرد: در هر امری ابتدا باید به جان انسانها حساس بود.

علی سنجربیگی با بیان اینکه گاهی میدان میشان شاهد حضور صدها نفر از مردم است که یا با تلهکابین یا به صورت پیاده به تفریح میپردازند، گفت: در زمان وقوع حوادث وجود راه دسترسی برای امدادگران جمعیت هلال احمر و سایر بخشها مهم است.

وی با بیان اینکه در حوادث زمان طلایی اهمیت دارد و باید مصدوم را در زمان طلایی از کوه به پایین برسانیم و همین مؤلفه تأکید میکند که راه دسترسی از ملزومات کوهستان است، گفت: باید شرایط برای امدادرسانی به موقع فراهم باشد.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠٣/١١ تعداد بازدیـد : ۶٧ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2020  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۴٣  نفر کاربران آنلاین :
۲,۶۰۳,۴۴۵ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان