سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹   |   Tue October 20, 2020  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
عملکرد شایسته تقدیر منطقه سه در کاهش محرومیت‌های مناطق کم
مدیریت باغ بهشت به شهرداری بازگردد
هشدار فرماندار همدان درخصوص رشد فزاينده ابتلا به کرونا
خداحافظی کوی منوچهری با کوچه‌های خاکی
عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری مطلوب است
طرح جامع فرهنگی شهر همدان باید تدوین شود
خیابان فرهنگ به نام استاد شجریان نام‌گذاری شود
همدان استان با بروز بالای کرونا
     آخرین اخبار
عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری مطلوب است
طرح جامع فرهنگی شهر همدان باید تدوین شود
خداحافظی کوی منوچهری با کوچه‌های خاکی
خیابان فرهنگ به نام استاد شجریان نام‌گذاری شود
همدان استان با بروز بالای کرونا
عملکرد شایسته تقدیر منطقه سه در کاهش محرومیت‌های مناطق کم
هشدار فرماندار همدان درخصوص رشد فزاينده ابتلا به کرونا
مدیریت باغ بهشت به شهرداری بازگردد
دست‌یابی همدان به گنجینه‌های عظیم موزه‌ای
پیام قدردانی رئیس شورای اسلامی شهر همدان
عملکرد مثبت مدیریت‌شهری در حوزه فرهنگی و سیماومنظر
تبیین گفتمان خدمت‌گزاری در نشست مشترک شورای معاونان دادستانی و شهرداری همدان
پایان واکسیناسیون پاکبانان
مهار گرانی مسکن با شهرک باغ‌ویلا
کرونا تا 3 هفته آینده صعودی است
جمع‌آوری متکدیان نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مسؤول
رونمایی از نمایشگاه چهل چراغ هگمتانه
ضعف قوانین یکی از مشکلات پیش‌روی شهرداری‌ها
رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر همدان معرفی شدند
بهره‌گیری از ادبیات مقاومت دوران دفاع مقدس برای رفع مشکلات جامعه
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠۴/٢٣ تعداد بازدیـد : ٣٠٠ نسخه چاپی
 
 
 


همدان در ابتدای ریل کلانشهر شدن

روزنامه هگمتانه  : 
همدان را به عنوان کلان شهر در مقایسه با دیگر کلانشهرهای کشور از نظر عمرانی چگونه مقایسه می‌کنید؟

 
 

 

شهر همدان مدت هاست که به عنوان کلانشهر مطرح شده است. در سالهای گذشته طبق تعاریف رسمی شهرهایی که بیش از دو میلیون نفر جمعیت را دارا بودند عنوان کلانشهر به آنها اطلاق میشد که تنها شامل 9 شهر کشور بود. با پیگیریهای نمایندگان مجلس این شرط جمعیتی به یک میلیون نفر کاهش یافت و بعدها تصمیم بر این شد که چند مرکز استان هم به جمع کلانشهرها اضافه شوند در نتیجه الان در کشور حدود 23 کلانشهر داریم.

اما اطلاق رسمی عنوان کلانشهر نیاز به مصوبه هیأت دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی دارد و لازمه این امر تهیه طرح جامع کلانشهر است. این امر در همدان در حال انجام است و تا آنجا که بنده مطلع هستم تهیه طرح جامع کلانشهر همدان در مراحل پایانی است و پس از آن میتواند از اعتبارات کلانشهرها در دو بخش مهم حمل و نقل و مدیریت پسماند استفاده کند.

همدان از نظر بنده علیرغم اینکه در دهه گذشته آهنگ تندی در توسعه و بازسازی داشته و به ویژه با احداث چندین تقاطع غیرهمسطح که از سال 88 شروع شد، پیاده رو سازی و زیباسازی شهر کارهای قابل توجهی انجام شده وارد ریل کلانشهرها شده اما در ابتدای راه است. علت اصلی هم بحث طرح جامع شهر است که هنوز طرح 30 سال پیش است و علیرغم گذشت 10 سال هنوز بازنگری نشده و نیازمند اصلاح فوری است. که امیدواریم پیگیریهای لازم سریعتر صورت گیرد تا طرح جامع کلانشهر همدان هرچه سریعتر مصوب و اجرایی شود.

تعداد پروژههای شهری که اکنون در همدان در حال اجراست نسبت به بقیه کلانشهرها در چه وضعیتی است؟

این موضوع را باید از ابعاد مختلف بررسی کرد، به طور مثال پروژههای در حال اجرا مانند پیاده راه سازی و آسفالت از نظر تعداد چشمگیر است اما زمانی این پروژهها در حد قابل قبول و مناسب با عنوان کلانشهر محسوب میشوند که از تنوع در حوزههای مختلف توسعه هم برخوردار باشند. مثلا در پیاده راه سازی موفقیم اما در احداث بوستان و فضاهای سبز شهری چطور؟ ما دو پارک فرامنطقهای بوستان ارم و مردم را داشتیم و قرار بود دو بوستان دیگر یکی در شمال و دیگری در غرب شهر احداث شوند که هنوز به نتیجه نرسیده اند. همچنین بوستان ولایت که باید به این حوزه جدیتر پرداخته شود و با اختصاص اعتبارات بیشتر برای بهره برداری مردم مهیا شود.

*آیا توزیع فضای سبز در شهر به صورت متقارن ضروری است؟

حتما باید اینگونه باشد، چرا که دسترسی مردم به بوستانها موجب کاهش ترددهای درون شهری، مدیریت ترافیک و تأمین نسبی رفاه و آسایش مردم خواهد شد. شهروندی که در شهرکهای حومه شهر ساکن است لزومی ندارد برای دسترسی به فضای سبز و مکانهای تفریحی مجبور به طی مسیری طولانی باشد. همانطور که در تعاریف شهری، پارکها و فضای سبز باید طوری مکان یابی و ایجاد کنیم که فرد پس از خروج از منزل و طی مسافت 2 کیلومتر در صورت نیاز بتواند از چهار فضای سبز برای استراحت در مسیر استفاده کند. بنابراین حتما نیاز به بوستانهای محلی، منطقهای و فرامنطقهای داریم.

از بین پروژههای فعال و کنونی شهرداری کدام یک از نظر شما مهمتر است؟

تمام پروژههای شهرداری مهم هستند از نقاشی پلهای فلزی تا احداث پلهای غیرهمسطح و حتی چگونگی جمع آوری زباله و شست و شوی آلمانهای شهری همه پروژههای مهمی هستند که در هشت سرفصل کاری مدیریت شهری تمامی پروژههای مربوطه از جمع آوری زباله تا رنگ آمیزی جدول و رسیدگی به پلهای عابر پیاده همگی به موقع و به شکل مناسب اجرا و رسیدگی شود.

اما من دیدگاهم این است که اگر پیاده راهی درحال حاضر بدون مشکل و قابل بهره برداری است لزومی ندارد که به خاطر یکسان سازی با بخش دیگر آنرا تخریب و سنگ فرش کنیم باید اجازه دهیم عمر مفید خود را داشته و سپس برای باز سازی آن هزینه کنیم و اعتبار آن را برای بخشی که نیاز بیشتری هست استفاده کرد. فرضا تقاطع غیرهمسطحی که در ابتدای شهر (غدیر و سردار همدانی) در حال احداث میباشنددارای اهمیت بیشتری هستند، ترمیم پیاده روها هم مهم است اما طولانی شدن پروژههای این چنینی نیز نباید اتفاق بیفتد. بنابراین باید مدیریت شهری این اولویت بندی را در نظر داشته باشد تا پروژههای مختلف موازی با هم پیشرفت کنند.

یکی از دلایل طولانی شدن اینگونه پروژهها این است که ما برای دراز مدت فکر نمیکنیم. اگر من نوعی به عنوان عضو یکی از دورههای شورای اسلامی شهر تنها برای همان چند سال حضور در این سمت فکر و برنامهریزی کنم درست نیست. به همین دلیل در ابتدای صحبتم به اتمام مدت طرح جامع شهر اشاره کردم در حالی که همچنان از طرح جدید خبری نیست. طرحی که باید برای حداقل 25 سال آینده طراحی شود که عملا 40 سال در شهر اجرا خواهد شد. بنابراین در مدیریت شهری این دیدگاه و برنامهریزی بلند مدت باید شکل بگیرد. باید تصور کنیم که تمام عمرمان از ابتدای تولد تا لحظه مرگ در این شهر زندگی میکنیم و نه تنها در قبال شهروندان بلکه در پیشگاه وجدان خود هم آسوده باشیم.

حفظ بافت تاریخی در محدوده حلقه اول و دوم شهر چه ضرورتی دارد؟

نگهداری بافت تاریخی به دلیل حفاظت از هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی شهر ضروری است اما به دلیل طراحی دایرهای شکل همدان که در مرکز شهر مشکلات عمدهای از جهات مختلف به وجود آورده باید تدابیری اندیشیده شود که هم منافع مردم و هم هویت تاریخی شهر کمترین آسیب را ببیند ضمن اینکه آسایش مردم نیز تأمین شود. بنابراین در این زمینه استانداری، میراث فرهنگی، فرمانداری، شهرداری، مسکن و شهرسازی همه باید در نهایت دقت و سرعت ورود پیدا کنند.

خیلی خوب است اگر در حلقه اول شهر نیازهای روزمره مردم در قالب کاربریهای تجاری تأمین شود و کاربریهای مسکونی و سایر خدمات بهداشتی و آموزشی در حلقههای بعدی مد نظر قرار گیرد.

تأثیر عدم صدور مجوز برای ساخت و ساز در بافت فرسوده بر روی قیمت مسکن چگونه است؟

افزایش قیمت مسکن موضوعی تک بعدی نیست و مجلس، دولت، مردم، مدیریت شهری، و به ویژه وضعیت اقتصادی و عوامل دیگر در تعیین قیمت مسکن مؤثر هستند.

در هر شهری لازم است مناطقی برای بلندمرتبه سازی در نظر گرفته شود کما اینکه در دوره سوم شورای اسلامی شهر همدان محدودهای در اطراف بلوار آیتا... نجفی برای این امر در نظر گرفته شده بود. برای جلوگیری از یکنواختی در هر محله و منطقهای بد نیست تعداد معدودی ساختمان بلندمرتبه با رعایت تمام جوانب و ملاحظات احداث شود اما برای انبوه سازی و مرتفع سازی الزامات متعددی وجود دارد از جمله فضای سبز، پارکینگ، امکانات تجاری و آموزشی که باید به دقت در اعطای کاربریها لحاظ شود.

اما برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و مدیریت آن راهکارهای دیگری وجود دارد. یکی از این راهکارها شناسایی کاربریهای قابل مسکونی شدن در طرح فعلی است البته در تهیه طرح جامع کلانشهر همدان نیز باید با توجه به شرایط کنونی توسعه کاربریهای مسکونی را بیشتر مد نظر قرار داد.

همچنین تشکیل گروههای تسهیل گری برای ساخت و ساز، افزایش مشوقها برای نوسازی بافت فرسوده و روان سازی اعطای وام خرید و ساخت مسکن در مدیریت قیمت مسکن مؤثر است.

فعالتر شدن مسؤولان ذیربط در امر واگذاری مسکن ارزان قیمت، تسهیل در روند تفکیک زمینهای بزرگ، مدیریت و جلوگیری از مهاجرت بی رویه و توسعه خانه باغهای موجود در شهر هم قطعا در کاهش قیمت مؤثر خواهد بود. ضمن اینکه پشتیبانی از کارخانههای تولید مصالح و تجهیزات ساختمانی، نظارت بیشتر بر فروشندگان کالاهای اساسی ساختمان سازی و آموزش تخصصهای مختلف مورد نیاز ساختمان سازی هم باید دردستور کار قرار گیرد.

نیاز به پارکینگ در ترددهای شهری توسط مردم محسوس است، چگونه باید به این نیاز پاسخ داد؟

تعداد پارکینگهای موجود در شهر کافی نیست اما اینکه ما بگوییم شهرداری وظیفه دارد به تعداد خودروهایی که در حال تردد هستند پارکینگ ایجاد کند تصور صحیحی نیست. براساس اصول مدیریت شهری و مهندسی میزان پارکینگ باید به میزان نیاز باشد و مردم ایاب و ذهابشان را مدیریت کنند در واقع خود را از مدیریت شهری جدا ندانند چرا که با کمک به مدیریت شهری به آسایش خودشان نیز کمک میکنند.

بنابراین تا جایی که امکان دارد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، برای سلامتی خود و محیط زیست مسیرهای کوتاه را بدون وسیله با پای پیاده طی کنند، سفرهای غیرضروری درون شهری را کاهش دهند یا کارهایی که میشود در یک روز انجام گیرد در روزهای متفاوت برنامهریزی نکنند. اما در هر حال شهرداری وظیفه دارد در حد نیاز پارکینگ را برای رفت و آمدهای ضروری شهروندان فراهم کند و گروههای خاص مانند بیماران را هم در نظر داشته باشند کما اینکه در طرح پیاده راه بوعلی میبینیم که وسیله حمل و نقل برای اینگونه افراد برنامهریزی شده است. همچنین از ظرفیت بخش خصوصی و ادارات و جلب مشارکت مردم نیز باید در تأمین پارکینگ استفاده شود.

ضمن اینکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که مردم حین تردد با خودروی شخصی هر جایی که نیاز پیدا کردند پارکینگ در دسترسشان باشد.

اجرای طرح پیاده راهها را چگونه ارزیابی میکنید؟

طرح پیاده راهها با پیشنهاد مشاور طرح جامع همدان مبنی بر تبدیل محدوده رینگ اول شهر به پیاده راه به شرط تأمین پیش نیازها از جمله جمع آوری زباله، دسترسی مردم به خدمات، تأمین امنیت و ایمنی و تردد در سال 83 مطرح شد.

نظر بنده این است که ساعاتی در روز برای عبور خودروها در نظر گرفته شود که برای کسبه و سایر نیازهای مردم هم مانعی به وجود نیاید.

با توجه به شرایط ویژه کنونی از نظر اقتصادی و بهداشتی آیا آغاز پروژههای جدید سنگین شهری صحیح است؟

پروژههای شهر هیچوقت امکان توقف ندارند البته از نظر بودجه چون به اعتبارات دولتی وابسته نیست نباید تحت تأثیر این شرایط قرار بگیرد و فعالیت مردم هم کماکان در امور شهری رونق دارد اما نیاز است که مسؤولان مدیریت شهری برای جذب اعتبارات ملی تلاش و پیگیری لازم را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه حضور دکتر حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس داشته باشند.

به نظر شما توسعه عمرانی همدان در مقایسه با دوران پیش از انقلاب راه را برای پیشرفت و تعالی مردم هم فراهم کرده است؟

حتما اینگونه بوده است. من خاطرهای دقیق از قبل از انقلاب دارم که حدود 12 سال برای اخذ یک انشعاب آب پیگیری کردیم در حالی که آب از جلوی منزل ما رد شده بود اما تا پس از پیروزی انقلاب ما موفق به انشعاب آب شهری نشدیم در حالی که این روال اکنون خیلی کوتاهتر است و در بقیه خدمات نیز روال به این صورت است.

در خصوص بقیه خدمات شهری هم قطعا تفاوتهای عظیم وجود دارد من به خاطر دارم که دورانی که هنرجو بودم ساعت 8 شب که از طرف هنرستان به منزل برمی گشتم مجبور بودم از محلی عبور کنم که زباله زیادی ماهها در آنجا انبار میشد، در حالی که این شرایط الان قابل تصور نیست.

در وجود توسعه و پیشرفت در این مدت که شکی نیست و حتما هم این توسعه با رفاه، آسایش و تعالی روح و روان مردم همراه بوده است البته آهنگ این پیشرفت در سطح کشور یکسان نبوده در مراکز استانها بیشتر بوده و اعتبارات بیشتری صرف شده و در مناطقی هم کمتر بوده که باید با پیگیریهای نمایندگان به تعادل برسد.

ساخت و سازهای غیرمجاز در باغات را چگونه تحلیل میکنید؟

انجام هر کار غیرمجازی اشتباه و غیرمنطقی است و هر اتفاقی در این زمینه باید با هماهنگی دستگاههای ذیربط باشد اما در رابطه با باغات همدان ما میبینیم که باغهایی با وسعت بالا که ساختمان مخروبه دارند گاهی به علت عدم رسیدگی از بین میروند در حالی که اگر به قطعات کوچکتر تفکیک شوند و در هر قطعه مجوز احداث ساختمانی در حد 50-60 متر داده شود این موجب احیای این باغات خواهد شد و از طرفی هم بخشی از نیازهای سکونت فراهم میشود از سوی دیگر روند اخذ مجوز در حال حاضر حدود شش ماه به طول میانجامد و این خود موجب تخلفهایی در این زمینه میشود.

بنابراین باید این موضوع توسط مدیریت شهری هدایت و تدبیر اندیشی شود، طرحی تصویب شود تا هم تسریع در صدور مجوز صورت گیرد و هم تخلفات کاهش یابد.

سخن پایانی:

باید از تمامی افرادی که برای خدمت به مردم همدان احساس مسؤولیت دارند از جمله شهردار همدان، اعضای شورای شهر، استانداری و سایر دستگاههای خدمات رسان تشکر کنم.

از روزنامه هگمتانه هم که در واقع آینهای است برای انعکاس تلاشهای شهرداری و باید افزایش انگیزه و رقابت در خدمترسانی را بین مناطق مختلف شهرداری ایجاد کند تشکر میکنم.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠۴/٢٣ تعداد بازدیـد : ٣٠٠ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2020  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٣٢  نفر کاربران آنلاین :
۲,۷۰۵,۶۵۸ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان