چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹   |   Wed August 5, 2020  
   
 
آرشیو اخبار |  عضویت در خبرنامه |  جستجو |  ارتباط با ما  
     صفحه اصلی   |   سیاست   |   اقتصاد   |   جامعه   |   دین و اندیشه   |   فرهنگ   |   سلامت   |   دانش   |   ورزش   |   گردهمایی   |   حوادث   |   گوناگون
     پربیننده ترین ها
رونمایی از یادمان شهدای پارک مردم
شهرداری؛ سایت‌موزه امام(ره) را تعیین‌تکلیف کند
توسعه عادلانه شهری، زمینه ساز توسعه پایدار در پروژه‌های عمرانی منطقه دو شهرداری
شهردار همدان: با وجود عدم انجام تعهدات دولتی آماده اجرای پروژه‌ایم
استودیو بلدیه در شهرداری همدان راه‌اندازی شد
تدابیری برای جولان موتورسیکلت‌ها در پیاده راه بوعلی
تداوم ضد عفونی معابر و مبلمان شهری توسط شهرداری همدان
منطقه دو همدان پیشگام در توسعه متوازن
ترمیم و بهسازی محوطه گردشگری گنجنامه
طرح‌های عمرانی تا پایان دولت نهایی شود
     آخرین اخبار
نظارت بر انتخابات شوراها از اختیارات مجلس
نظارت بر انتخابات شوراها از اختیارات مجلس
رونمایی از یادمان شهدای پارک مردم
آماده امضا تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر همدان هستیم
تکریم خبرنگار پاسداشت آگاهی و امید است
مرکز مطالعات همدان از مراکز موفق در کشور
رضایت نماینده سازمان بهداشت جهانی از همدان
پیام شادباش شورای شهر به مناسبت روز خبرنگار
احداث هم‌زمان سالن کسب وکار و ورزشی ولایت در کوی خضر
ترمیم و بهسازی محوطه گردشگری گنجنامه
ادامه جمع‌آوری قلیان از گنجنامه و بلوار ارم
درباره مراسم محرم بیانات رهبر انقلاب فصل‌الخطاب است
بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از بیمارستان‌های همدان
استودیو بلدیه در شهرداری همدان راه‌اندازی شد
منطقه دو همدان پیشگام در توسعه متوازن
تدابیری برای جولان موتورسیکلت‌ها در پیاده راه بوعلی
لغو برخی محدودیت‌ها
ناتوانی میراث از کنترل کارتن به دستان
تداوم ضد عفونی معابر و مبلمان شهری توسط شهرداری همدان
شهردار همدان: با وجود عدم انجام تعهدات دولتی آماده اجرای پروژه‌ایم
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠۵/٠۶ تعداد بازدیـد : ٢۶ نسخه چاپی
 
 
 


جاي خالي دهکده کودکان در همدان

روزنامه هگمتانه  : 
همدان الگوي شهر دوستدار کودک است. اين عنوان نياز به تدارکات و سازه‌هاي شهري در خور اين عنوان دارد و نمي‌توان از کاربرد رنگ در شهر دوستدار کودک چشم پوشيد.

 
 

 

صفورا کاظميان: چندي پيش در خانهباغ يکي از اقوام بالش لولهاي با روبالشي بسيار زيبا و خوشرنگي ديدم که گلهاي درشت با رنگهاي سرخابي در زمينه کرم آن چشمم را خيره کرد. از صاحب باغ در مورد اين بالشي که از نظر من جايش در شاهنشين خانه بود و بسيار پرتجمل ميدانستمش پرسيدم. فهميدم اين روبالش با طراحي و رنگآميزي فوقالعادهاش 40 ساله است. به جرأت ميگويم بين وسايل بهروز آن باغ اين بالش لولهاي رقيب نداشت و نميشد آنرا نديد. با بالشهاي ديگري که امروز به آنها کوسن ميگوييم مقايسهاش کردم هيچکدام رنگ محرک براي بينايي و شادي انگيزي نداشتند.

اينکه جاي اين بالش زيبا اکنون در خانهباغ بود برايم معنا داشت؛ معنايش اين بود که ديگر جاي اين رنگها در زندگيهاي مدرن ما نيست و بايد برود در خانهباغها نه در خانههاي شهري.

ديگر در زندگيهايمان از قاليهاي با نقشههاي اصيل که انگار در زمينه آن جشن رنگ برپا بود خبري نيست؛ يعني ديگر " مُد" نيست که در خانههامان جشن رنگ بگيريم، ديگر رنگينکمان مهمان پردهها، رختخوابپيچها، قاليها و حتي لباسهايمان نيست.

دلم از اينهمه رنگپريدگي گرفت؛ رنگباختگياي که اسمش را زندگي مدرن و شهري ميگذاريم. البته همين رنگباختگي در سازههاي شهري هم نمود دارد.

همدان الگوي شهر دوستدار کودک است. اين عنوان نياز به تدارکات و سازههاي شهري در خور اين عنوان دارد و نميتوان از کاربرد رنگ در شهر دوستدار کودک چشم پوشيد. بهيقين در بررسيها براي تثبيت اين جايگاه خلاقيت و اصالت و هويت سازهها امتياز خواهد داشت و اين مهم خواهد بود که فرهنگ ما با رنگ سرشته شده است. به همين دليل از دکتر محمدرضا قانعي درخواست کردم مهمان هگمتانه باشد و از ايدهها و تجارب خود، من و خوانندگان اين شماره را بهرهمند کند.

 دنبالهرو غرب هستيم و هنوز به خودباوري نرسيدهايم

قانعي درباره رنگباختگي با من همعقيده بود.

من براي تهيه اين گفتگو با او ارتباط تصويري داشتم و قانعي مرا به عنوان يک مهمان مجازي در خانهاش پذيرفت و با ديدن منزلش بهنام خانه قانعي محظوظم کرد؛ خانهاي سرشار از رنگ، زنده و ايرانيِ بهروز.

او درباره رنگپريدگي در زندگي ايرانيان گفت: امروز ديگر آن رنگارنگي که متعلق به فرهنگمان بود جاي خود را به رنگهاي بيحالِ يکدستِ کمجان داده.

اين مدرس دانشگاه با اين توضيح که ما به شدت تحت تأثير غرب هستيم و اين تضادها مال جوامعي مثل ماست، گفت: همين رنگارنگي و شدت رنگ و نور خاص ما بوده و هست ولي بالاخره ما در دوره گذار هستيم و هنوز شيوه عمل ما الگوبرداري است و داريم تحت تأثير غرب به سمت رنگهايي ميرويم که از نظر محتوا و جنسش مال ما نيست.

از او خواستم مقصر اين رنگباختگي را به من بشناساند و خيلي خودماني از او پرسيدم «در مورد رنگهايي که مُد ميشود يقه کي را بايد بگيريم؟»

قانعي با بيان اينکه بايد يقه خودمان را بگيريم افزود: نگاه ما به غرب است ابزار دريافتمان از دنيا هم که گوشي تلفن همراه و اينترنت و شبکههاي ماهواره است که باعث شده راحتتر الگوبرداري کنيم ما 500 سال است که مثل همه کشورها تحت تأثير غربيم.

او به نقاشيهايي اشاره کرد که در خانههاي قديمي مربوط به دوران صفويه ديده که تصاوير کاملاً غربي است و تنها نشانه ايراني بودنش دست حنابسته خانمهايي است که در تصوير هست و ادامه داد: اين نگاه به غرب نگاهي است که همه کشورها با آن درگيرند و ما هم در حال گذار فرهنگي هستيم؛ چراکه فرهنگ غرب خودش را به همه فرهنگها تحميل کرده است.

 فرانسه نيز درگير مبارزه با نفوذ فرهنگ امريکايي است

او در اينباره افزود: وقتي در فرانسه بودم فرهنگستان اين کشور به شدت درگير بود که با نفوذ واژگان انگليسي به زبان فرانسه مبارزه کند. مکدونالد آمده بود و جاي غذاخوريهاي فرانسوي را گرفته بود پس حتي در فرهنگ غرب نيز فرهنگ امريکايي که فرهنگ سرمايهداري است دارد خودش را قالب ميکند.

قانعي با اشاره به اينکه حتي طراحي مانتوهاي بانوان تحت تأثير فرهنگ غرب است گفت: ديزايني که در دانشگاهها در رشتههاي طراحي لباس آموزش داده ميشود تماماً برپايه اصول غرب است بنابراين همه چيز ما تحت تأثير غرب است.

او با تأييد نظر من در مورد اصالت رنگ در فرهنگ ما گفت: من فکر ميکنم که رنگ جوهر ذاتي فرهنگ ماست. همانطور که فلفل به عنوان چاشني اصلي و نماينده غذاهاي هندي است ما هم در مورد رنگ اين اصليت را داريم هرچند ما براساس مد دچار رنگباختگي شديم اما رنگ براي ما نوعي نوستالژي است و از آن ناگزيريم و آنچه در خانه خودمان نميبينيم به جاي ديگري براي ديدنش ميرويم مثلاً به ديدن روستاها و خانههاي بومگردي اشتياق داريم؛ چراکه از رنگ نميتوانيم پرهيز کنيم و آن را در ديگر مکانها جستجو ميکنيم.

او در اين باره به سالهاي 72 و 73 که مشغول طراحي کتابخانه مرکزي اصفهان بوده اشاره کرد و گفت: آن سالها سالهاي بعد از جنگ تحميلي بود و رنگ در معماري چالش ما بود و حتي رنگ دفتر معروفترين معماران در آن زمان سياه و خاکستري بود و هيچ رنگي در آنها وجود نداشت؛ چراکه اين رنگها را نشانه سادگي ميدانستند يا برخي تحت تأثير افکار مدرنيستي همه چيز را سفيد ميپسنديدند.

بيش از يک سال تلاش کردم استفاده از سنگ آذرشهر را به کارفرماي طرح که رنگ قرمز را از نظر فرهنگي زشت ميدانست تحميل کنم

اين استاد معماري با تأکيد بر اينکه معماران رسالتي به عهده دارند بيان کرد: معماران در جامعه وظايفي فراتر از طراحي به عهده دارند و بايد از طريق کارشان بتوانند در جامعه تحول ايجاد کنند و چون کتابخانه مرکزي اصفهان متعلق به جوانان بود من سنگ آذرشهر را که قرمز و زرد رنگ است براي اين پروژه انتخاب کردم. در آن زمان کسي اين سنگ را نميشناخت اما بعدها معماران اين سنگ را شناختند و از آن استفاده کردند اما آن موقع من بيش از يک سال تلاش کردم استفاده از اين سنگ را به کارفرماي طرح که رنگ قرمز را از نظر فرهنگي زشت ميدانست تحميل کنم و انگار جامعه عطش اين رنگ را داشت؛ چراکه پس از آن در بسياري جاها از جمله فرودگاه امام(ره) و همه استانها اين سنگ به کار رفت.

قانعي تأکيد کرد که دوست ندارد به دست غربيها نگاه کند و به دفتر پلشير ( Polsheer Architects ) که توسط او باززندهسازي شده اشاره کرد که پر از رنگ است و ادامه داد: اعتقادم اين است که متأسفانه معماري ما تقليدي است و وقتي تقليد ميکني ديگر هنري نداري به همين دليل در طراحيها استدلالم اين است که نياز به رنگ داريم و چون بايد جوانها را درنظر بگيريم اين را هم ميبايست در نظر داشته باشيم که جامعه نياز به اميد دارد به ويژه در طراحي داخلي نياز مبرم به رنگ داريم.

 بايد بهجاي غر زدن کار کنيم

قانعي با اشاره به اينکه روشنفکران ما فقط غر ميزنند و از روشنفکري فقط اداي آن را دارند به خانه صفوي اصفهان و آئين پايان رويداد جايزه مبل که يکشنبه شب در اين خانه برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: اين وظيفه ماست که کاري براي جامعه صورت دهيم و متأسفانه آنهايي که خيلي خوب در زمينه فرهنگ حرف ميزنند کاري براي آن انجام نميدهند اما وقتي به امريکا به عنوان صادرکننده فرهنگ يا به چين نگاه ميکنيم ميبينيم آنها برخلاف ما در يک تلاش جمعي روزي 20 ساعت کار ميکنند و ما در اين زمينه داراي وظيفه هستيم.

اين مدرس دانشگاه با تأکيد بر اينکه اگر در هموطنان کرد، ترکمن و عشاير اين رنگپريدگي را نميبينيم به اين دليل است که هنوز جوامع آنها بسته محسوب ميشود ادامه داد: در چهارمحال و بختياري ديگر آن لباسهاي سنتي را نميبينيم چون در آنجا هم همين فرهنگ بيگانه رسوخ کرده است.

 جوامع بافرهنگ، به اصالت خود بازميگردند

او کشور ژاپن را مثال زد و توضيح داد: در تحت تأثير فرهنگ غرب قرار گرفتن اشکالي وجود ندارد؛ چراکه زايش در همين برخوردها ايجاد ميشود ولي کشورهاي بافرهنگ به اصل خود بازميگردند و اگر پايهريزي فرهنگي درستي داشته باشيم فرهنگ بيگانه را در فرهنگ خود هضم ميکنيم و منجر به زايش خودباوري ميشود اما مشکل ما اين است که برخلاف ژاپن ما چنين هنري تاکنون نداشتهايم که با تأثير گرفتن از ديگر فرهنگها فرهنگ ايراني خود را قوام دهيم ما از افرادي که برخورد فرهنگها را به فرهنگ ايراني تبديل کنند محروم بودهايم و يقين داشته باشيد اگر چنين اتفاقي بيفتد مردم اين فرهنگ زايش يافته ايراني را خواهند پسنديد مثل تيشرتهايي که روي آن به جاي حروف لاتين خط نستعليق کار شده بود و با اينکه نام آن تيشرت بود اما با خط نستعليق ايراني شده بود و همه حتي در امريکا اين تيشرتها را پوشيدند.

وي در اين زمينه ترکها را پيشتاز دانست و ادامه داد: ما در خانه صفوي قصد داريم هنر و فرهنگ ايراني را به زندگي ايرانيها برگردانيم.

يزد گوي سبقت گردشگرپذيري را از اصفهان و شيراز ربود

از قانعي پرسيدم چطور ميتوانيم با باززندهسازي عمارتهاي تاريخي توليد ثروت کنيم؟

او با تأکيد بر اينکه اين خانههاي تاريخي خودشان ثروت هستند ادامه داد: 30 سال است در اين زمينه فعاليت ميکنم و اولين فردي بودم در ايران که به عنوان بخش خصوصي عمارتها را احيا کردم. در واقع حفظ عمارتهاي تاريخي را بخش خصوصي بايد برعهده بگيرد و من در سال 72 براي اينکه بتوانم عمارت تاريخي را حفظ کنم دفتر کاريم را خريداري کردم و اين الگويي شد براي يزد و همين عملکرد من موجب شد يزد به شهر جهاني تبديل شود و بافت اين شهر حفظ شد. يزد اکنون با بافت تاريخي خود توليد ثروت ميکند اما شهرهاي ديگر کارشان تراکمفروشي است. ميزان گردشگر يزد قابل مقايسه با اصفهان نيست در حالي که اصفهان و شيراز زماني در صدر بودند اما يزد سبقت يافت و در واقع بافتهاي تاريخي و صنايعدستي ثروتي است که يزديها توانستهاند از آن بهخوبي استفاده کنند.

وي با تأکيد بر اينکه بخش خصوصي و مردم بايد باززندهسازي عمارتهاي تاريخي را انجام دهند ادامه داد: مرمت پروژههاي تاريخي بُرد بُرد است چون سوداگري نيست و کمک به ارتقاي فرهنگ جامعه است و از نظر اقتصادي هم در باززندهسازيها دوسوم ديگر ساخت و سازها هزينه ميکنيم چون درگير بروکراسي نميشويم و عمارت را از بن نميسازيم و آن را مرمت ميکنيم.

 از شهردار همدان ميخواهم در اين شهر دهکده کودکان بسازد

از قانعي درمورد شهر دوستدار کودک و بايدها و نبايدهاي آن هم پرسيدم.

قانعي گفت: ما براي بچهها کار ميکنيم اما کار استاندارد انجام نميدهيم مثلاً پارک براي کودکان ميسازيم اما رده سني را در آن در نظر نميگيريم وقتي صحبت از کودک ميکنيم چند رده سني را دربرميگيرد.

او از علاقهاش براي ايجاد پارکي مثل پارک دولاويلت پاريس براي بچههاي ايران سخن گفت و ادامه داد: در زمين بازي اين پارک براي تمام وسايل بازي رده سني تعريف شده و حتي براي روحيات مختلف کودکان زمين بازي مختلف تعريف شده متأسفانه در پارکهاي ما ردههاي سني و بازيهاي دخترانه و پسرانه تفکيک نميشود. درواقع کارهايي که ما انجام ميدهيم بيشتر ژست است و امتداد ندارد اگر ما ميگوييم شهر دوستدار کودک در تمام ارکانش اين موضوع بايد ديده شود يعني حتي در اتوبوسها بايد اين موضوع ديده شود.

در شهر دوستدار کودک رنگها نشانه ارزشگذاري به کودکان باشد

او تأکيد کرد: در شهر دوستدار کودک بايد حتي رنگهايي به کار رود که ارزشگذاري به کودکان را نشان دهد.

او به دهکده کودکان دبي نيز اشاره کرد و گفت: از شهردار همدان درخواست ميکنم براي شهر دوستدار کودک يک دهکده کودکان بسازد. در دهکده کودکان دبي بچهها با بازي از جغرافيا، هنر، تاريخ و ساير علوم آگاهي پيدا ميکنند آگاهياي که پشت ميز مدارس پيدا نميکنند.

او در مورد اينکه شتر يا زنبور دنيا را چطور ميبينند از من پرسيد. نميدانستم اين دو موجود دنيا را چطور ميبينند اما ميدانستم که فيل دنيا را از يک حفره باريک ميبيند و ديد وسيع ندارد.

او برايم در مورد ديد انواع حيوانات توضيح داد و گفت: در دهکده کودکان دبي سر انواع حيوانات ساخته شده که وقتي صورتت را روي اين سرها ميگذاري ميفهمي که هر حيوان دنيا را چطور ميبيند و من آنجا متوجه شدم که آنچه بايد در 5 سالگي مي‌‌آموختم در 50 سالگي آموختهام و اين زيان بزرگي است. بايد ما براي کودکانمان اين آموزشهاي همراه با بازي را در نظر بگيريم.

گفتگوي من با دکتر محمدرضا قانعي پايان يافت اما اين گفتگوها تلاش دارد چراغ راه مسؤولان، مردم و بخش خصوصي باشد.

در واقع تنها گفتگو و طرح موضوع حلال مسائل نيست و بايد براي بازگرداندن فرهنگ و هويت به مردم تلاش شود. تلاش شبانهروزي که کمکاريهاي 500 ساله را جبران کند. قطعاً راه هموار نيست اما علاقه به ايران و خودباوري موتور محرک زايش پس از فرهنگپذيري از غرب است و ميتوان اميدوار بود با تکيه بر توان داخلي هويت ايراني در همه زمينهها بهويژه معماري بازسازي شود.

 
     
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠۵/٠۶ تعداد بازدیـد : ٢۶ نسخه چاپی
 
 
© 2005 - 2020  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١١۴  نفر کاربران آنلاین :
۲,۶۳۰,۹۶۰ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
روزنامه هگمتانه
خبــرگزاری مهـر
خبــرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
مقالات و نوشته ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو اخبــار
اخبار شهرداری همدان
اخبار شهر همدان
اخبار ایران و جهان
آرشیـو گزارش ویــژه
آرشیـو گفتگوی ویــژه
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان